• Anonym (Farfar)

Min 13-åring ska bli pappa

Är så konfunderad nu. Min son som fyllde 13 nu i mars kom in till mig inatt och berättade att han ska bli pappa. Han har en flickvän som är ett år äldre. Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle ha sex med varandra. Vi pratade lite inatt och han berättade att hon är i v 9 och vill behålla barnet. Min son vill dock att hon gör abort.

Jag ringde flickans föräldrar imorse, de bekräftade både graviditeten och att hon ämnar behålla barnet. De stödjer henne fullt ut i det och tänker inte pressa henne till abort. Hon är alltså 14 år, och min son är 13. De går alltså i högstadiet och ska bli föräldrar.

Men hur ska vi tackla detta?? Ska träffa tjejens föräldrar imorgon, men tydligen kräver hon ha vecka-vecka redan från födseln. Det sa också hennes mamma, att barnet ska vo varannan varannan vecka hos oss, när barnet blivit lite större. Naturligtvis helt omöjligt. Vi kommer inte att ta hand om barnet alls. Jag kommer naturligtvis att stödja min son, vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.

Känner mig så himla konfys så vet inte vad jag ska tänka.. Några tankar?

• Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa
  • Anonym (Allvarligt)

Du tycker att alltså att det är helt okej att din son har sex och sen skiter i konsekvenserna? Att han skiter i både tjejen och barnet är helt okej för dig?

Han hade frivilligt sex, och har man sex så kan det bli barn, även om man skyddar sig. Anser han att han är gammal nog att ha sex så får han också va gammal nog att hantera konsekvenserna.

• Anonym (Allvarligt)

Du tycker att alltså att det är helt okej att din son har sex och sen skiter i konsekvenserna? Att han skiter i både tjejen och barnet är helt okej för dig?

Han hade frivilligt sex, och har man sex så kan det bli barn, även om man skyddar sig. Anser han att han är gammal nog att ha sex så får han också va gammal nog att hantera konsekvenserna.

• Anonym (Emma)

Men din son är väl pappan?

Det är väl inget man väljer om man vill bli eller inte. Nu ska han ju bli pappa. Du borde stödja honom att bli en bra pappa istället och ta ansvar för det han har gjort. Eller tänker du att din son ska leva i en lögn och förneka detta?

Det är bra att flickan bestämt sig att behålla. Man kan bara inte göra abort då lär man sig inte att ta ansvar. Det är bra att hon har föräldrar som stödjer henne i detta. Hoppas att du inte gör det svårare för henne i hennes beslut och vägrar acceptera bara förneka. Stötta är det bästa du kan göra i en sådan här känslig situatuon där så unga människor ska bli föräldrar. Och lär din son att ta ansvar.

• Anonym (Farfar)
    Anonym (Allvarligt) skrev 2019-03-30 19:45:29 följande:

Så med andra ord tycker du att tjejen inte borde få göra abort även hon velat? "HON hade frivilligt sex, och har man sex så kan det bli barn, även om man skyddar sig. Anser HON att HON är gammal nog att ha sex så får HON också va gammal nog att hantera konsekvenserna " Håller inte alls med dig. Eller ditt resonemang kanske bara gäller killar och män?

När man är 13 år fattar man jäkligt dumma beslut ibland, t.ex att ha sex, skaffa barn, skolka eller använda droger.
  • Anonym (knivigt)

Knivig sits. Förstår dig. Förstår att du vill stötta din son och att du är chockad. 

Förstår att en reaktion både från din son och dig kan bli att inte vilja ha med barnet att göra.

Men det rätta är nog att engagera sig i barnet trots allt.

Dock är flickan väldigt ung, så hade jag varit hennes mamma hade jag bett henne göra abort, höfterna är inte ens alltid färdigutvecklade på fjortisar. 

Försök se det positiva i detta. Förneka inte barnet, utan fostra det som ditt varannan vecka.

kram

• Anonym (knivigt)

Nä håller inte heller med de andra svaren. Liksom att man ska va hård mot barnen och de ska lära sig ta ansvar. Herregud, 13 år! Det är bisarrt ungt att bli pappa. 

Vet inte riktigt vad du ska göra.... Vad säger din fru?

Bra att ni inlett dialog med de andra föräldrarna.

• Anonym (Gry)

Håller inte heller med de övriga, 13 år liksom...Man kan inte vara en bra pappa i den åldern, utan det kommer hamna på farföräldrarna att hjälpa honom i det...så gott det går.

Och tjejen verkar ju inte så mogen heller. Vv redan från födseln??? Stackars barn. Och varför behålla om man ändå inte är beredd att engagera sig mer än halvtid och sedan tvinga någon annan resten av tiden?

• telly

Stötta din son men att uppmuntra honom att inte vara delaktig i barnets liv ber jag dig låta bli. Att bli vuxen med identitet "farsa som skiter i sitt barn" är som bäddat för ångestkänslor och självdestruktivitet. Varannan vecka kanske är orimligt åtminstone de första åren, men varannan helg? Det är TRE barn inblandade i den här härvan:

- flickvännen

- din son

- det ofödda barnet

Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Anonym (Barn ska inte ha barn)

En kille på 13 och en tjej på 14 är på tok för unga. Ingen av dem är mogen nog att ta hand om sig själv. Själv är jag lite orolig för att flickans familj har lite orealistiska förväntningar. Att bestämma redan nu att det ska vara varannan vecka är för tidigt.

• Anonym (mmm)

Ni bör kontakta socialtjänsten för det här verkar bli en soppa. Det kommer troligen bli extremt svårt för både en så ung mamma och pappa. Att hennes föräldrar har tänkt en massa är en sak, men det är inte säkert att det är de som ska eller bör bestämma allt. Låter helknasigt att de redan nu börjar planera hur umgänget ska se ut - det får nog familjerätten hjälpa till med kan jag tro. (dessutom, det ka bli ett missfall, om man ska vara krass - ingen vet hur det blir än) 

Oavsett vad som sker kring ett eventuellt barn, så är ju föräldrarna själva barn- i flera år till! 

Det kan faktiskt vara så att det skulle vara bättre med en abort även för flickan, hon kan inte ha hunnit tänka på det här så lång tid än. Än finns tid för henne att tänka. Hon bör få prata med en kurator och bm innan hon säkert vet om hon ska behålla.  

Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa