Inlägg från: Anonym (Allvarligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Allvarligt)

Min 13-åring ska bli pappa

Du tycker att alltså att det är helt okej att din son har sex och sen skiter i konsekvenserna? Att han skiter i både tjejen och barnet är helt okej för dig?

Han hade frivilligt sex, och har man sex så kan det bli barn, även om man skyddar sig. Anser han att han är gammal nog att ha sex så får han också va gammal nog att hantera konsekvenserna.

• Anonym (Allvarligt)

Du tycker att alltså att det är helt okej att din son har sex och sen skiter i konsekvenserna? Att han skiter i både tjejen och barnet är helt okej för dig?

Han hade frivilligt sex, och har man sex så kan det bli barn, även om man skyddar sig. Anser han att han är gammal nog att ha sex så får han också va gammal nog att hantera konsekvenserna.

• Anonym (Allvarligt)
    Anonym (Farfar) skrev 2019-03-30 19:51:34 följande:

Så med andra ord tycker du att tjejen inte borde få göra abort även hon velat? "HON hade frivilligt sex, och har man sex så kan det bli barn, även om man skyddar sig. Anser HON att HON är gammal nog att ha sex så får HON också va gammal nog att hantera konsekvenserna " Håller inte alls med dig. Eller ditt resonemang kanske bara gäller killar och män?

När man är 13 år fattar man jäkligt dumma beslut ibland, t.ex att ha sex, skaffa barn, skolka eller använda droger.

Du tycker inte att genomgå en abort är en konsekvens också?

Jag tycker inte att 13 åringar ska bli förändrar och en abort vore kanske det bästa. Men om tjejen inte vill det så borde du stöta och uppmuntra din son att ta sitt ansvar. Sen om han gör det eller inte är upp till honom. Detsamma gäller tjejen hon kan hoppas och önska att han ska ta ansvar, att han ska ha varannan vecka men det är ingenting som hon kan tvinga honom till. Behåller hon så gör hon med risken att bli helt ensam med barnet. Det ända hon kan kräva är underhåll. Men du som vuxen borde ändå uppmuntra din sin att finnas där för sitt barn.
  • Anonym (Allvarligt)
    Drottningen1970 skrev 2019-03-30 20:20:58 följande:

Om ni börjar skicka en nyfödd på varannanveckasboende så kommer socialtjänsten att omhänderta barnet och då är ju problemet löst.

Informera mamman och hennes föräldrar nu om att ni inte kommer att gå med på att ha barnet boende hos er så kanske pressen ökar och de övertalar ungen att göra abort vilket givetvis är det enda rimliga i detta läge.

Fast enligt ts så har flickan sagt ifrån födseln men hennes föräldrar ifrån barnet är lite större.
  • Anonym (Allvarligt)
    Richard1986 skrev 2019-03-31 00:56:48 följande:

Ingen rolig sits. Desvärre inte så mycket ni kan göra än att försöka prata med flickan och hennes föräldrar. Rätten att bestämma huruvida hon ska göra abort äger hon ensam.

Är man 13 och 14 så är man med bred marginal bara barn själva och ska inte bli föräldrar. Det säger väl sig självt att ingen av dom är mogen att bli förälder eller förstår vad det innebär. Det gör man inte i den åldern. Då ser man världen rosaskimrande och tror att barn är gulliga dockor. Lyssna inte på dom som säger att kan man knulla så klarar man av att bli förälder för det är så dumt så det är inte klokt ! Att man sexdebuterat i 13-15 års åldern är inte alls ovanligt men det betyder verkligen inte att man är mogen föräldraskapet. Föder hon så kommer barnet bli helt och hållet beroende av förälders föräldrar. Fattar inte tjejens Mamma och Pappa det så är dom lika dum som henne.

Jag blev ofrivilligt Pappa vid 18 och det var tufft nog !

Det är väl ingen som säger att "kan man ha sex så klarar man av att vara förälder"? Inte heller någon som säger att man är mogen att bli förälder bara för att man har sex. Men en graviditet är en konsekvens av att ha sex, en risk man tar varje gång man har sex, även om man skyddar sig. Så anser man sig mogen att ha sex så får man också vara medveten om riskerna och beredd att ta konsekvenserna.
  • Anonym (Allvarligt)
    Johanna1986 skrev 2019-03-31 08:24:00 följande:

Att sågar de ska vara vartananveckaboende direkt gör verkligen ont i mig! Då tänker man ju verkligen inte på barnets bästa! Tror inte ens socialen kommer godkänna de. Man får timmar med umgängestid när de e så små. Inte nätter å framför allt idag en hel vecka åt gången.

Se går min tanke lite åt att hon e äldre än honom. Båda e ju under ålder för att ens ha sex....

Usch vilken sits! Hoppas ni hittar DN lösning som ni alla kan leva efter!

Det står i ts att flickan hade sagt varannan vecka direkt men hennes föräldra sagt ifrån barner är lite äldre.
  • Anonym (Allvarligt)
    korngryn skrev 2019-03-31 09:11:53 följande:

Underhåll från pappan är en rätt gammaldags grej och inte särskilt vanligt nuförtiden, eftersom de flesta barn bor halva tiden hos varje förälder. Då behöver ingen betala något underhåll.

Va? Det är fortfarande väldigt vanligt.
  • Anonym (Allvarligt)
    Desire223 skrev 2019-03-31 18:15:19 följande:

Bara för att jag argumenterar för att man inte bör tvinga pojken betyder inte det att jag ser det ensidigt. Jag argumenterar emot det du tycker i vissa saker, och eftersom du skuldbelägger pojken mycket mer och anser att han ska tvingas till att ta hand om barnet och jag inte håller med, så ligger ju fokus på honom.

Öh. Nej? Båda får såklart betala för sina misstag, men på helt olika sätt. Flickan väljer att ha kvar barnet, pojken väljer att inte vara en del av barnets liv. Du menar att det absolut enda sättet pojken kan betala på är att tvingas ta hand om barnet, vilket jag inte håller med om.

Ingen borde tvinga pojken till någonting. Men hans pappa/föräldrar borde stöta och uppmuntra honom till att va en del av barnets liv om flickan väljer att behålla. Sen är det upp till pojken vad han väljer att göra.
Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa