• Plupp73

Min 13-åring ska bli pappa

Förutsatt att flickan och hennes föräldrar noggrant tänkt igenom beslutet att behålla barnet så anser jag att din son får ta ansvar oavsett han vill eller ej. Och du bör som vuxen inse allvaret i det han skapat.

Ni begär att flickan skall genomgå abort.

Ni anser att ni har rätt att skita fullt i det barn han knullat till sig.

Lågt

Väldigt lågt

• Plupp73
    Anonym (Dverius) skrev 2019-03-31 14:03:29 följande:

Vadå? Man är inte tvungen att ta hand om barnet som farföräldrar. Och en liten skolpojk på 13 år klarar inte det utan hjälp och stöd.

Jag vet ärligt talat inte vad jag skulle gjort om någon av mina söner ställt till det så... i den åldern!

Så jo, de har full rätt att "skita i det barn han knullat till sig". Full rätt. Oavsett om DU tycker att det är lågt. DIN åsikt räknas nämligen inte.

Nej, och det är jag riktigt glad över. Jag är däremot mamma till 3 tonårsdöttrar, och hade blivit fullständigt förtvivlad om de hamnat i den situation som den 14-åriga flickan är i. Jag har dock undervisat dem extremt tydligt i sex- och samlevnad eftersom jag undervisar i sexualkunskap i mellan- hög- och gymnasiet. Givetvis har jag gjort klart för både dem och pojkvänner att graviditeter inte är att önska och köpt kondomer i mängder.

Hade min dotter blivit gravid så hade jag blivit extremt ledsen om pojkvännen med föräldrar uttalat sig och betett sig så som TS. Hans son kommer att lära sig att man som kille har NOLL ansvar om man gjort en tjej gravid. Bara att hota henne till abort....blir bra män av dessa killar for sure....(NOT).

Givetvis är tjejen skräckslagen, hon är ju helt ensam i situationen - dessutom pressad av den som sa sig gilla henne och dennes vuxne pappa. Istället för att genomegoistiskt hota, pressa och muta tjejen skulle de satsa på att i lugn och ro göra henne trygg. Klarar hon det ändå inte så får de bita i det sura äpplet och ta ansvar för bebisen.

Man kan göra misstag, men man kan inte alltid backa bandet!

Fy för egoister.
  • Plupp73
    Desire223 skrev 2019-03-31 15:09:31 följande:

Ingen har begärt att flickan ska göra abort och jag tycker det är lågt av dig att vilja tvinga på ett barn något denne definitivt inte klarar av.

Jaha, och vad har tjejen att välja mellan då? Ingrepp i sin kropo alternativt förlossning och livslångt ansvar. Han fick knulla, tom utan kondom. Gud vad lite tjejers kroppar är värda i detta samhälle!
  • Plupp73
    Desire223 skrev 2019-03-31 16:57:28 följande:

Hur vet du att de inte har diskuterat sex? Tror du på riktigt att allt man behöver göra är att diskutera saker med barn så gör de aldrig misstag?

Well.....han kunde ju inte föreställa sig att de hade sex, förrän hon blev gravid. Surprise....
  • Plupp73
    Desire223 skrev 2019-03-31 17:09:42 följande:

Precis. Och så tycker jag såklart det ska vara. Men det är hyckleri att inte låta pojken ha något val utan vilja tvinga honom att ta hand om barnet.

Och om denna kille får stöd i att lämna sin fd älskade i sticket och skita i barnet och tjejen - vilken lärdom tror du att han tar med sig vidare genom livet?
  • Plupp73
    Desire223 skrev 2019-03-31 17:10:50 följande:

Bara för att man inte kan föreställa sig det betyder ju inte det att man inte pratat om det. För övrigt kan ju pojken mycket väl ha vetat hur barn blir till ändå.

I så fall ingen kunskap som satte sig särskilt djupt.
  • Plupp73
    Desire223 skrev 2019-03-31 17:28:35 följande:

Sin fd älskade? Det var två barn som hade sex utan att fatta bättre, det är ingen som helst ide att spekulera i deras känslor för varandra. Sen kan det ju hända att man lär av sina misstag utan att bli tvingad att ta hand om ett barn. Det var säkert skitjobbigt för honom att berätta för föräldrarna, det är säkert skitjobbigt att fatta beslutet att inte vara en del av barnets liv. Det kommer säkert vara ännu skitjobbigare när han blir äldre att veta att det finns ett barn han är pappa till. Men tror du seriöst att det är bäst för barnet att ha en trettonårig pappa som inte vill ha det? Tror du det är bättre för flickan att man tvingar pojken att vara en del av deras liv?

Det här är säkerligen en skitjobbig situation för alla inblandade, men enligt dig bör flickan få stöd från ALLA och pojken från ingen.

Varför får jag för mig att du är mamma till en eller flera söner....?

Flickan känner sig nog just nu avsevärt mer ensam och rädd än pojken, och har alla skäl att vara just det.

Har suttit otaliga timmar på abortmottagningar och iakttagit unga par som kommer för abort. Hon gråtandes, och han som bara vill att hon tar bort det. Blir fantastiskt förbannad, anser att kondom nästan borde vara en lag för alla under 18.
  • Plupp73
    Desire223 skrev 2019-03-31 17:53:09 följande:

Jag har inga barn alls, men däremot förmågan att se saker från flera perspektiv. Flickan har stöd av sin familj och jag tvivlar på att trettonårig pojke kan göra henne tryggare än hon redan är (eller inte är) oavsett om han tar hand om barnet eller inte. Flickan är inte ensam, men det är hon som väljer att ha kvar barnet. Pojken har rätt att ta avstånd. Han försöker inte tvinga henne till abort, han vill bara inte vara en del av barnets liv. Barnet kommer knappast lida mer av det än av att ha en pappa som inte ens kan ta hand om sig själv.

Angående kondom för alla under 18 är vi helt överens.

Lustigt att du ser det så. Av dina inlägg att döma verkar du se saken extremt ensidigt, ur enbart killens perspektiv.

För bådas misstag skall tjejen betala....kvinnokroppen är en slasktratt i vilken männen kan tömma sig och gå vidare. Kanoners.
  • Plupp73
    Desire223 skrev 2019-03-31 18:17:33 följande:

Vi ser det helt olika och kommer uppenbarligen inte längre än så här.

Någon som inte vill ha sitt barn blir ingen bra förälder. Om de vill det när barnet kommit så fine, då vill de ju ha barnet. Jag pratar om folk som inte vill så det är ju ovesäntligt att prata om folk som vill.

Känner ett par som blev gravida i åk 8, han ville abort och hon ville behålla. Bådas föräldrar samarbetade kring paret och de behöll barnet som idag är 27 år. Han fick 10 år senare en lillebror, och föräldrarna bor ihop fortfarande.

Resultatet av fyra stöttande vuxna människor och två ungdomar som blev vuxna och tog ansvar för situationen
  • Plupp73
    Desire223 skrev 2019-03-31 18:29:12 följande:

Ja det är ju helt fantastiskt! Och något helt annat än att tvinga någon till någonting.

Fast även pojken i den sanna berättelsen kände sig tvingad när hon ville behålla. That's the point....
  • Plupp73
    Anonym (The point) skrev 2019-03-31 18:50:05 följande:

Det verkar som du är en manshatare. Stämmer det?

Nej faktiskt inte. Har ett antal män runt mig som gör precis samma sak, liksom våra döttrars far, har allvarliga samtal med döttrarnas pojkvänner och köper in storpack kondomer. Handlar om att bry sig om huruvida barn blir med barn eller ej. Varje oönskad graviditet som måste leda till abort eller oönskade barn anser jag vara en katastrof.
  • Plupp73
    Anonym (The point) skrev 2019-03-31 18:50:05 följande:

Det verkar som du är en manshatare. Stämmer det?

Har ju svarat på det precis, men upprepar ånyo att jag inte på något sätt hatar män.
  • Plupp73
    Desire223 skrev 2019-03-31 19:12:08 följande:

Min pappa brukade visserligen säga -gör du henne på smällen så slår jag ihjäl dig- när jag var i min skira ungdom, haha.

Var han också manshatare då, eller är det bara kvinnor som påstås hata män när de inte anser att det är ok att göra tjejer gravida och sedan dra....?
  • Plupp73
    Anonym (Dverius) skrev 2019-04-01 05:07:52 följande:

Har man tre tonårsdöttrar så bör den äldsta av dem vara i de övre tonåren. Kanske med en något år äldre pojkvän. Lika med att det predikas blommor och bin för en myndig kille, en man juridiskt sett.

Håller med om att man visst ska prata om detta med sina barn. Observera, med SINA barn. Inte med deras partners.

Sexualundervisningen i skolan har inget med detta att göra. Varför tar du upp det som en parallell?

Intressant dock att du vet vad "många pojkar/män" tror!

Är flickan sexuellt aktiv, ja varför inte? Det är bättre än att det blir som i ts.

Men nu får du ju skärpa sinnena lite, min äldsta dotter är 17 år, och har varit ihop med sin pokjvän itre år. Jag "predikade" i början av deras förhållande. Köper inte kondomer till varje specifik relation, utan vi har dem oå ett ställe som alla kan hämta ifrån.

Att jag tog ypp samlevnadsundervisningen i skolan är just för att DÄR brukar jag ta upp diskussionerna om kondom kontra att bli ofrivilligt gravid. Där är det oerhört vanligt att tjejer inte kan se abort framför sig, medan killar inte vill bli pappor. Vill man inte bli pappa så använder man kondom. Punkt.
  • Plupp73

Min erfarenhet är att det är killarna man verkligen måste prata med, oavsett om de är ens barn eller deras partners. Det är alltför lätt att skita i kondom, sedan blir tjejen gravid. Och tydligen är det enligt en del här då ok att med farsan som stöd fly fältet från allt ansvar. Kan lova dig att ingen av mina döttrars pojkvänner tycker illa om mig....snarare tvärt om.

• Plupp73

Att göra som TS och hans tillika mindre mogne son är att i praktiken säga till tjejen ;

"gravid!?! Oj vad synd, men det är helt och hållet ditt problem att lösa. Räkna inte med mig, tänker leva livet! precis som vanligt"

• Plupp73
    Anonym (Dverius) skrev 2019-04-01 18:09:37 följande:

Punkt på dig själv du.

Vad vet du om vad 13-åringen gjorde då? Inget är 100%, det borde du veta om du undervisar i ämnet.

Kondomförråd till husets barn låter ju... skumt. Har aldrig hört talas om något liknande.

Nej, men vi har nog också rätt olika värderingar, så det kommer jag över.

Vet faktiskt massor av familjer med tonårsbarn som köper kondomer till dem - för att inte pinsamheten att skaffa dem skall vara en orsak till graviditet. Det är väl bättre att utgå ifrån att ens tonåring har sex....och hjälpa till att förhindra situationer som TS. Utgår ifrån att du är yngre än 35.
  • Plupp73
    Bananböjaren skrev 2019-04-01 19:14:51 följande:

Snälla människa, sluta. Du har skrivit ett tujgotal inlägg där du kastar skit på ett 13årigt barn. Du har uppenbart det jobbigt i livet just nu, men sök hjälp, nån att tala med som kan få dig att må bättre. Att spy galla över ett barn på ett internetforum är bara patetiskt.

Mår alldeles utmärkt, tackar som frågar. Och det är framförallt blivande farfar jag ifrågasätter....
Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa