• Xenia

Min 13-åring ska bli pappa

Anonym (Dverius) skrev 2019-03-31 18:58:49 följande:
    Den tanken slog mig också.
    Hon har ett helt gäng tonårsdöttrar och predikar sex och samlevnad med deras pojkvänner...
    Hon vill inte att hennes tonårsdöttrar ska bli gravida. Det vill nog inte pojkvännerna heller. Hur är det manshat?
  • Xenia
    Anonym (Dverius) skrev 2019-03-31 19:42:03 följande:
    Nej, kanske inte direkt manshat men ett rejält övertramp på deras integritet. Som sagt.
    Integritet? Vi vet ju att tonåringar inte har det bästa konsekvenstänkandet el den bästa impulskontrollen. De knullar som kaniner om de får chansen och glömmer lätt preventivmedel. En påminnelse om kondomer är bara bra.

Eller är sexualundervisning i skolan också ett övertramp på barnens integritet? De kanske inte vill ha den undervisningar just då.

F ö tror många pojkar/män att tjejen äter p-piller så de behöver inte tänka på p-medel. Även där är det bra med påminnelse om kondomer

Eller ska småflickor på 13-14 år redan börja äta p-piller?
  • Xenia
    Drottningen1970 skrev 2019-03-31 21:34:00 följande:
    Även om det gravida barnet aldrig förlåter dem så får det väl vara så då. Föräldrarna får väl fixa terapi. Arbetet som förälder kan kräva sådana svåra beslut ibland. Och personligen tror jag ju att den nu 14 åriga hjärnan kommer att tänka annorlunda när den är 25.

Lär vara större risk att ungen får sitt liv förstört vid en fullbordad graviditet.

Att bli förälder vid 14 är betydligt värre en en simpel abort som inte alls behöver vara så märkvärdig. Undrar om flickans föräldrar har nåt religiöst motiv...
    Det är bara i diktaturer (som i ettbarnspolitikens Kina) man kan tvinga någon till abort. Kanske om flickan var 10 år och graviditeten riskerade hennes liv.

Att hennes framtid blir förstörd är inget argument och inget någon kan veta i förväg. Det är ju inte som att flickan tvingas prostituera sig för att försörja sig själv och sitt barn.
  • Xenia
    Anonym (Dverius) skrev 2019-04-01 05:07:52 följande:
    Har man tre tonårsdöttrar så bör den äldsta av dem vara i de övre tonåren. Kanske med en något år äldre pojkvän. Lika med att det predikas blommor och bin för en myndig kille, en man juridiskt sett.

Håller med om att man visst ska prata om detta med sina barn. Observera, med SINA barn. Inte med deras partners.

Sexualundervisningen i skolan har inget med detta att göra. Varför tar du upp det som en parallell?

Intressant dock att du vet vad "många pojkar/män" tror!

Är flickan sexuellt aktiv, ja varför inte? Det är bättre än att det blir som i ts.
    Om en tonårstjej på 15-17 år blir med barn, så blir sannerligen föräldrarna (oftast mamman) inblandade, vare sig flickan gör abort eller behåller barnet. Så killarna får finna sig i "undervisningen". 

Det är du som påstår att sexualupplysning är integritetskränkande. I så fall är väl oönskad sexualundervisning när man inte ens blivit sexuellt aktiv också "integritetskränkande". Jag förstår inte hur du tänker.

Om killarna tar illa upp så får de sluta komma hem till tjejens familj och definitivt inte övernatta där.

Är både tjejen och killen myndiga är det en annan sak. Då får man förutsätta att de klarar av ansvaret och har kunskaper nog.
  • Xenia
    Anonym (realist) skrev 2019-04-01 20:40:31 följande:

För det första kräv faderskapstest... ca 30% av alla barn har fel "pappa"

Sedan på samma sätt som det är kvinnan som bestämmer om det blir ett barn utan att manen får ha en åsikt, är det självklart upp till mannen om han vill vara del av det hela.

Självklart ska du stötta din son utifrån vad som är bäst för han. Han är ett barn och barn begår misstag, tyvärr var detta ett allvarligt misstag, men ditt ansvar är i första hand till ditt barn!

Är detta en trolltråd? "Farfar" är misstänkt frånvarande.

Men man kan ju diskutera rent principiellt ändå. Farfar och farmor borde då med kraft hävda att varken deras son eller de själva kommer att ta hand om barnet. Det får flickan och morföräldrarna göra själva. (Kanske morföräldrarna ser fram emot att få ett barnbarn?) Detta bör de hävda ända tills flickan gjort abort eller det är för sent för abort.

Då är det dags att kräva att sonen tar sitt ansvar. Han bör vara med på förlossningen (med sina föräldrar) och träffa sitt barn en gång i veckan. När barnet blivit äldre bör det få besöka sina farföräldrar hemma hos dem och då ska pappan vara hemma också. Barnet måste få veta vem som är pappan, även om pappan inte kan fungera som en pappa på många år.

Annars, om killens föräldrar vill låta honom leva ett helt vanligt tonårsliv utan ansvar, så vad gör han nästa gång? Kanske blir en ny flickvän med barn om 5 år, men han vill inte ha något barn. Han har redan lärt sig att killar inte behöver ta nåt ansvar.

Men hur kommer en 12-åring på att ha sex? Förr i tiden skulle de inte vågat även om de fantiserat om det. Jag tror i så fall att det beror på porren. De vet allt om sex redan innan de blivit tonåringar och vill pröva på det i praktiken. Om nu inte allt är påhitt förstås.
  • Xenia

Jo, jag tycker det är bra om flickan och morföräldrarna får klart för sig hur lite stöd de kan få från pojken och hans familj.

Något varannanveckasliv kan de iaf inte räkna med. Sedan vet man inte hur pojken och pojkens familj kommer att göra. Flickan och morföräldrarna kan däremot inte slippa ifrån eftersom barnet bor hos dem. Om flickan nu inte adopterar bort barnet när det väl är fött.

• Xenia

Nu är det här ingen kvinna utan en ung flicka. Svärföräldrarna kan vänta utanför förlossningsrummet, de ska vara där som stöd för sin son.

• Xenia

Men hur kan man redan nu veta om flickan vill ha barnets far med eller inte? Eller åtminstone i närheten så han kan få se barnet när det fötts?

Förr i tiden fick barnafadern just trampa utanför i korridoren. Nu får inga alls göra det? Vet att jag sett flera filmer där folk (anhöriga som skjutsat den blivande modern till förlossningen) väntat utanför. Men det kanske bara gäller utomlands.

• Xenia
    korngryn skrev 2019-05-03 18:13:21 följande:
    Lite OT men det är rätt orimligt att vänta utanför i korridoren även om det skulle ha varit tillåtet. Man skulle ju hinna dö av tristess om inte annat, eftersom förlossningar i verkligheten inte tar en kvart som på film, utan snarare ett dygn.
    Det tog inte helt dygn för mig snarare 6 timmar.

Men du har rätt, den 13-årige blivande pappan skulle aldrig hålla ut i flera timmar, ens om han spelade dataspel på mobilen hela tiden. Så snarare skulle både farföräldrarna och "pappan" behöva vara stand-by och beredda att åka dit så fort barnet fötts, om mamman ville det. Jag tycker inte 13-åringen ska få leva precis som vanligt den dagen och glömma bort en sån viktig sak.
Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa