• nihka

Min 13-åring ska bli pappa

Jag tycker ni gör helt rätt. Din son har ingen säg i om flickan ska behålla barnet, men har en säg i sitt eget engagemang och det har sannerligen ni vuxna också. Om flickan och hennes föräldrar är beredda att offra sina liv för det här barnet får de göra det, men kan inte kräva att ni ska göra likadant. Det bästa hade varit en abort och det kanske fortfarande blir så om de förstår att de själva får ta ansvaret för sina beslut.

12-åringar som ha sex. Nej, jag hade nog inte heller tänkt i de banorna.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka

Dessutom helt orealistiska planer om varannan vecka redan från födseln. En nyfödd bebis ska inte vara ifrån sin mamma en hel vecka. Alla 13-åringar är inte ens betrodda att sitta barnvakt, men er son ska vara hemma från skolan varannan vecka med ett spädbarn eller hade de tänkt att ni skulle vara det? Hur kan de i så fall ens tro att de har rätt att planera upp era liv på det här sättet?

• nihka
    Zizazi skrev 2019-03-31 04:28:46 följande:
    De kan ju ha 3 dagar var.

TS. Ni ser inte det positiva i att få en familjemedlem. Jag förstår, i denna abrupta situation gör man ju inte det. Men ni får en spelare med i teamet. Jag hade tyckt det var riktigt kul oavsett.
    En nyfödd bebis ska inte vara ifrån sin mamma i tre dagar heller. Kortare stunder kan gå bra. Flickan och hennes föräldrar behöver vakna upp till verkligheten. 

Nej, det är inte ett dugg positivt att en 14-åring ska ha barn med en 13-åring. Kul? Kanske i en tankevärld, men om man har ett sug efter småbarn i TS ålder tar man inte hand om sin 13-åriga sons barn utan man skaffar en sladdis.
  • nihka
    Plupp73 skrev 2019-03-31 18:31:52 följande:
    Fast även pojken i den sanna berättelsen kände sig tvingad när hon ville behålla. That's the point....
    Och jag känner till en kille i en liknande situation som hängde sig. That´s also a point.

Man kan aldrig veta hur det blir, inte åt något håll.
  • nihka
    Anonym (Pi) skrev 2019-03-31 19:34:55 följande:
    Då måste han ha mått dåligt innan. Ingen psykiskt frisk människa går väl och hänger sig hastigt och lustigt för en sån sak!
    Det fanns tydligen inga sådana indikationer, men det är förstås möjligt ändå.
  • nihka
    Drottningen1970 skrev 2019-03-31 19:52:50 följande:
    Hur vet du att det inte var flickan som var den som drev på det sexuella? Tjejer i den åldern ligger ofta rätt mycket före pojkar.

Handlar inte om värde utan om att två barn just på grund av bristande konsekvenstänk försatt sig i en sits som de har noll möjlighet att kunna hantera. Då blir det absurd med alla som gapar om att de måste ta konsekvenserna av sitt handlande. Deras hjärnor är inte utvecklade nog för att kunna göra det även om de lyckats knulla.

Rent krasst anser jag att föräldrarna i detta läge borde kunna besluta om abort för flickan även mot hennes vilja.
    Jag håller med dig. Den här situationen ligger extremt långt bort ifrån vad barnen är rustade för och vad barn SKA vara rustade för just för att de är barn. Herre Gud, förra veckan var killen 12 år!!!

Jag är uppriktigt chockad över att flickans föräldrar inte gör allt i sin makt för att styra in henne på en abort.
  • nihka

Den 14-åriga flickan ska inte tvingas till en abort, men förstå att det i praktiken är hennes enda möjlighet. Om hon vill ha barnet får hon ta hand om det själv och det kan hon de facto inte. Den linjen borde hennes föräldrar hålla. Flickan behöver själv någon som tar hand om henne. Istället erbjuder hennes föräldrar så fint att "stötta" henne vilket innebär att de tar på sig att vara föräldrar åt sitt barnbarn samt räknar med att killens föräldrar ska göra likadant. Om killen hade varit äldre, säg 17, hade hon kunnat välja att flytta ihop med honom och han kunde börja jobba. Inte bra det heller men iaf möjligt någonstans, men nu valde hon en 12-årig pojkvän så det alternativet är inte ens lite tänkbart.

TS är den som resonerar nyktert om detta och stödjer sitt barn som inte varken kan eller vill axla någon egen papparoll.

• nihka
    Anonym (-y) skrev 2019-04-01 16:02:46 följande:
    Exakt. Bägge ska ta ansvar.
    Barnet har rätt till bägge föräldrar, det står i lagen och barnkonventionen.

Spelar ingen roll om han är 12, 13 eller 35. Är du gammal nog att ha sex är du gammal nog för ansvar som kommer med det. Att blunda och fly hjälper inte
    inte särskilt många 13åringar vill bli fäder men om verkligheten är sådan r det till att acceptera läget.
    Att ignorera problemet är fel, både av 13åringen och hans farsa.
    Jo, det spelar extremt stor roll om du är 13 eller 35. Knulla är enkelt, men att ta ansvar för konsekvenserna är man inte gammal nog till när man är 13. Eller hur långt ner tänkte du gå i ålder innan du menar att man inte är gammal nog? 11? 8? Finns ingen nedre gräns?

Du tolkar barnkonventionen fel. Den menar inte att 13-åriga pojkar är skyldiga att axla en papparoll.

TS och hans son ignorerar inte problemet, bra att du iaf kallar det för ett problem, utan väljer att inte medverka i någon annans beslut. Du får tycka vad du vill om det, men precis som kvinnan kan ta vissa beslut som inte mannen rår över, kan mannen också ta beslut kvinnan inte rår över.

Om inte flickan och hennes föräldrar tänker om så det blir abort får de börja ställa in sig på att själva ta hand om barnet. Den vetskapen kan också påverka deras val. Faktumet att den presumtiva pappan just fyllt 13 år behöver sjunka in där.
  • nihka
    Plupp73 skrev 2019-04-01 16:30:35 följande:

Att göra som TS och hans tillika mindre mogne son är att i praktiken säga till tjejen ;

"gravid!?! Oj vad synd, men det är helt och hållet ditt problem att lösa. Räkna inte med mig, tänker leva livet! precis som vanligt"

Nej, det är som att säga att du har ett val: abort eller ensamstående förälder. Det är ju väldigt viktigt att flickan får klart för sig vad det är hon får med i det paket hon för tillfället överväger.
  • nihka
    korngryn skrev 2019-04-01 16:38:50 följande:
    Tja, det är ju inte helt ovanligt att vuxna män har den inställningen, så att en 13-åring skulle tänka annorlunda är nog att begära lite för mycket.
    Jo, det är ganska ovanligt. De flesta män agerar pappa till sina barn. En helt överväldigande del faktiskt.

Däremot är det det helt naturliga sättet för ett 13-årigt barn att tänka.
  • nihka
    Drottningen1970 skrev 2019-04-01 20:52:55 följande:
    Barn har inte rätten till sin egen kropp i många avseenden eftersom de inte anses mogna. De får inte ens göra en navelpiercing. Tycker det är helt ok att begränsa barns rätt att genomföra en graviditet med tvång.
    Det är inte klokt när man tänker på det viset, får inte göra en navelpiercing men får bestämma sig för att genomgå en graviditet.

Direkt tvång är jag tveksam till, men det kanske beror på att jag lite optimistiskt vill tro att beslutsamma föräldrar kan få bebisalternativet att bli så oattraktivt att barnet självmant väljer bort det.
Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa