• molly50

Min 13-åring ska bli pappa

Anonym (Farfar) skrev 2019-03-30 19:33:24 följande:

Är så konfunderad nu. Min son som fyllde 13 nu i mars kom in till mig inatt och berättade att han ska bli pappa. Han har en flickvän som är ett år äldre. Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle ha sex med varandra. Vi pratade lite inatt och han berättade att hon är i v 9 och vill behålla barnet. Min son vill dock att hon gör abort.

Jag ringde flickans föräldrar imorse, de bekräftade både graviditeten och att hon ämnar behålla barnet. De stödjer henne fullt ut i det och tänker inte pressa henne till abort. Hon är alltså 14 år, och min son är 13. De går alltså i högstadiet och ska bli föräldrar.

Men hur ska vi tackla detta?? Ska träffa tjejens föräldrar imorgon, men tydligen kräver hon ha vecka-vecka redan från födseln. Det sa också hennes mamma, att barnet ska vo varannan varannan vecka hos oss, när barnet blivit lite större. Naturligtvis helt omöjligt. Vi kommer inte att ta hand om barnet alls. Jag kommer naturligtvis att stödja min son, vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.

Känner mig så himla konfys så vet inte vad jag ska tänka.. Några tankar?

Din son måste nog skriva på faderskapet. Men tror inte att han måste skriva på om gemensam vårdnad om han inte vill.
    Abort kan man dock aldrig tvinga någon till.
    Tjejens föräldrar kan dessutom inte tvinga er att ta hand om barnet.
    Dessutom så brukar man inte rekommendera att et så litet barn bor vv.
    De brukar ju då ammas och behöver en trygghet på en plats och inte flyttas fram och tillbaka mellan olika ställen.
    Sedan tycker jag att du borde prata med din son om det här med att använda skydd så han inte hamnar i samma situation igen.
    Tonåringar har inte ett riktigt konsekvenstänk ännu så de kan behöva hjälp på traven med det.
  • molly50
    Anonym (-y) skrev 2019-04-01 15:01:22 följande:

Det är ju första April idag...
    Men du menar alltså att det är en ok lärdom att låta din son skita helt i sitt barn och tjejen han gjort gravid.

Årets pappa!

Nu var de ju två om att ha sex.
    Men de är ju båda barn själva och inte på långa vägar mogna nog för att ta det ansvaret det innebär att få barn.
    Flickans föräldrar kommer med stor sannolikhet att få ta hand om barnet och verkar förvänta sig att TS ska göra detsamma.
    Och det redan från början,när barnet är så litet att det viktigaste är att det har en fast och trygg tillvaro omkring sig och att det kanske kommer att ammas.
    Sen verkar båda TS son och flickan behöva informeras om vikten av att skydda sig.
    Är de redo för att ha sex så är de redo för att få den informationen också.
Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa