Min 13-åring ska bli pappa
Förstår verkligen att detta är en jobbig situation.
Man kan ju börja i det absurda att några andra än barnets föräldrar ska sitta och diskutera situatione. Det säger ju allt. Föräldrarna anses inkompetenta, annars hade ni inte gjort det. De har ingen bostad, kan inte försörja barnet. De har inte ens gått grundskolan. Flickans kropp har inte vuxit färdigt, men planerar att genomgå graviditet och förlossning. De är inte mogna på något sätt att ta hand om barn. Det finns studier som visar att barn till tonåringar inte utvecklas lika bra som andra barn. De blir oftare utsatta för våld. (obs, detta är genomsnittet och gäller inte varje individ)
Är man 13 och 14 har man inte kapacitet att bli förälder.
Om mitt barn skulle bli förälder hade jag förklarat att jag har redan ägnat en stor del av mitt liv till att ta hand om och fostra mina barn. Jag tänker inte bli mamma till mina barnbarn. Nu kommer en ny period i mitt liv med mer tid för mig och mina intressen, karriär. För den som tänker sig att jag nu ska bli mamma igen är det naturligtvis katastrof, det förstår jag.
Jag hade sagt till flickan att barnet inte kan bo hemma hos oss. Det är inget ni kan bli tvingade till på något sätt. Då har hon ett bättre underlag när hon beslutar om föda/abort.