Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Min 13-åring ska bli pappa

Desire223 skrev 2019-03-31 17:28:35 följande:
    Sin fd älskade? Det var två barn som hade sex utan att fatta bättre, det är ingen som helst ide att spekulera i deras känslor för varandra. Sen kan det ju hända att man lär av sina misstag utan att bli tvingad att ta hand om ett barn. Det var säkert skitjobbigt för honom att berätta för föräldrarna, det är säkert skitjobbigt att fatta beslutet att inte vara en del av barnets liv. Det kommer säkert vara ännu skitjobbigare när han blir äldre att veta att det finns ett barn han är pappa till. Men tror du seriöst att det är bäst för barnet att ha en trettonårig pappa som inte vill ha det? Tror du det är bättre för flickan att man tvingar pojken att vara en del av deras liv?

Det här är säkerligen en skitjobbig situation för alla inblandade, men enligt dig bör flickan få stöd från ALLA och pojken från ingen.
    Ingen har skrivit att pojken inte ska få stöd från någon. Självklart ska han få lika mycket stöd från sin flickvän och sina föräldrar som flickan får. Det är ingen tävling där någon måste bli utan stöd.

Men läser man TS, så lär han inte få mycket stöd av sin pappa, hoppas hans mamma är mer resonlig.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Dverius) skrev 2019-03-31 17:42:38 följande:

Pojken behöver inte ta någon som helst ansvar. Och definitivt inte hans föräldrar heller. 
    Tycker du att det är en bra regel att lära sina barn, att man ska slippa ta ansvar för sina handlingar? Eller gäller det bara i detta fall, när en kille gjort en tjej gravid?
  • Anonym (Anna)
    Desire223 skrev 2019-03-31 17:47:32 följande:
    Stöd i sitt val menar jag nu, och jag skriver till de som anser att pojken ska tvingas ta hand om barnet.
    Du tycker alltså att man som förälder ska stödja sitt barn när barnet vill slippa ta ansvar för sitt agerande? Eller är det bara i sådan här fall, när han gjort en flicka gravid?

Dessutom får ju pojken stöd för sitt val, av sina föräldrar. Vårt stöd här på FL behöver han inte.
  • Anonym (Anna)
    Desire223 skrev 2019-03-31 18:02:15 följande:
    Nej, barnet tar ansvar genom att berätta om sitt misstag och ta beslutet att han inte vill finnas i barnets liv. Det låter inte som en pojke som skiter fullständigt i vad han gjort, men det låter som en pojk som är fullständigt olämplig som pappa. Ansvar kan också tas härefter, genom att lära av sina misstag eller eventuellt få straff från föräldrar. Men att använda barnet som straff tycker jag inte låter som en bra ide. En pappa som inte vill vara pappa blir aldrig en bra pappa. Samma gäller såklart mamma.

Nej igen, jag menade inte att han behöver erat stöd, jah syftade på de som anser att pojken ska tvingas ta hand om barnet. Om han skulle tvingas till det hade han inte fått något stöd i sitt val. Missförstår du med flit?
    Att  inte finnas i barnets liv är att avsäga sig ansvar, inte att ta ansvar. Att skylla på att han inte kan bli en bra pappa är inte att ta ansvar, det är att skylla ifrån sig.

Du kan lika lite som någon annan säga att han kommer att vara en dålig pappa, det vet ingen. De allra flesta som blir föräldrar utan att ha för avsikt att bli det, blir bra föräldrar när barnet väl är fött. 
  • Anonym (Anna)
    Plupp73 skrev 2019-03-31 18:08:46 följande:
    Lustigt att du ser det så. Av dina inlägg att döma verkar du se saken extremt ensidigt, ur enbart killens perspektiv.

För bådas misstag skall tjejen betala....kvinnokroppen är en slasktratt i vilken männen kan tömma sig och gå vidare. Kanoners.
  • Anonym (Anna)
    Desire223 skrev 2019-03-31 18:17:33 följande:
    Vi ser det helt olika och kommer uppenbarligen inte längre än så här.

Någon som inte vill ha sitt barn blir ingen bra förälder. Om de vill det när barnet kommit så fine, då vill de ju ha barnet. Jag pratar om folk som inte vill så det är ju ovesäntligt att prata om folk som vill.
    Fast ingen kan ju veta vad de vill innan barnet är fött...det fattar nog du också.
  • Anonym (Anna)
    Desire223 skrev 2019-03-31 18:39:41 följande:
    Det är väl klart man kan? Folk vet ju om de vill ha barn eller inte innan de ser sitt eventuella barn. Sen kan man såklart förändras och vilja annorlunda, men även om du har rätt så att föreslå att grabben ska träffa ungen och se hur det känns är ju en annan sak än att tvinga honom ta hand om den.
    Jag ar aldrig sagt att man ska tvinga pojken.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Dverius) skrev 2019-03-31 18:58:49 följande:
    Den tanken slog mig också.
    Hon har ett helt gäng tonårsdöttrar och predikar sex och samlevnad med deras pojkvänner...
    Ja, varför skulle hon inte göra det? Det är ju hennes döttrar som får ta konsekvenserna av en oönskad graviditet.
  • Anonym (Anna)
    Desire223 skrev 2019-04-01 15:15:23 följande:
    De var ju två om att ha sex. Inte bara killen som ?gjorde henne gravid?. Det var de två om. Killen var tolv år nyss. Fattar du det? Ett väldigt litet barn själv. Hur tror du barnet i fråga skulle må bättre av att ha en trettonårig farsa som inte vill ha det?
    Alltså, föds barnet kommer det alltid ha en farsa som inte vill ha det.

• Anonym (Anna)

En sak jag tänkte på, är om de går i samma skola och bor i samma område, de blivande föräldrarna.

I så fall kommer det ju att bli konstigt, för alla omkring kommer ju att veta att pojken är pappa till barnet, och eftersom de är så unga så kommer barnet kanske att bo hos sina morföräldrar flera år innan mamman flyttar till eget boende, så det kommer ju att snackas, alla kommer att veta vem som är pappan och att han skiter i barnet.

• Anonym (Anna)
    Anonym (realist) skrev 2019-04-01 20:40:31 följande:

För det första kräv faderskapstest... ca 30% av alla barn har fel "pappa"

Sedan på samma sätt som det är kvinnan som bestämmer om det blir ett barn utan att manen får ha en åsikt, är det självklart upp till mannen om han vill vara del av det hela.

Självklart ska du stötta din son utifrån vad som är bäst för han. Han är ett barn och barn begår misstag, tyvärr var detta ett allvarligt misstag, men ditt ansvar är i första hand till ditt barn!

Källa på det?
Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa