Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Min 13-åring ska bli pappa

Om ni börjar skicka en nyfödd på varannanveckasboende så kommer socialtjänsten att omhänderta barnet och då är ju problemet löst.

Informera mamman och hennes föräldrar nu om att ni inte kommer att gå med på att ha barnet boende hos er så kanske pressen ökar och de övertalar ungen att göra abort vilket givetvis är det enda rimliga i detta läge.

• Drottningen1970
    Anonym (Lise) skrev 2019-03-31 08:33:41 följande:

Kan man tvinga en 13-pojke ta ansvar för barnet?Vill han det?Kan han?Vem blir vårdnadshavare för barnet,eftersom båda föräldrarna är barn själva?Vem ska försörja barnet?Morföräldrarna?

Ingen förälder oavsett ålder kan tvingas ta ansvar för sina barn. Mamma blir ensam vårdnadshavare eftersom hon inte är gift. Föräldrarna är de som är försörjningspliktiga för barnet. FK kommer att betala ut underhållsstöd och barnbidrag. Mor och farföräldrar är försörjnlngspliktiga för sina barn men inte för bebisen.
  • Drottningen1970

En bebis kostar inte mer än att underhållsstöd och barnbidrag täcket kostnaderna.

Anonym (Lise) skrev 2019-03-31 11:44:31 följande:

Vem betalar för bebisen?Blir dyrt för familjen.

• Drottningen1970
    Plupp73 skrev 2019-03-31 16:17:44 följande:

Jaha, och vad har tjejen att välja mellan då? Ingrepp i sin kropo alternativt förlossning och livslångt ansvar. Han fick knulla, tom utan kondom. Gud vad lite tjejers kroppar är värda i detta samhälle!

Hur vet du att det inte var flickan som var den som drev på det sexuella? Tjejer i den åldern ligger ofta rätt mycket före pojkar.

Handlar inte om värde utan om att två barn just på grund av bristande konsekvenstänk försatt sig i en sits som de har noll möjlighet att kunna hantera. Då blir det absurd med alla som gapar om att de måste ta konsekvenserna av sitt handlande. Deras hjärnor är inte utvecklade nog för att kunna göra det även om de lyckats knulla.

Rent krasst anser jag att föräldrarna i detta läge borde kunna besluta om abort för flickan även mot hennes vilja.
  • Drottningen1970
    Anonym (D) skrev 2019-03-31 20:30:57 följande:

Tonårsföräldrarna har ingen inkomst så fp blir jättelåg. Och någon mor- eller farförälder kommer behöva vara ledig från jobbet ett år, de får ingen Fp heller eftersom det inte är deras barn.

Mor och farföräldrarna är försörjningsskylduga för sina barn. Och bebisens kostnader täcks av god marginal av barnbidrag, FP och underhållsstöd.

Vem som ska ta ledig för att hjälpa den unga mamman med barnet är lite av en annan fråga.
  • Drottningen1970
    Anonym (Pi) skrev 2019-03-31 20:24:03 följande:

Spärra upp henne som en labb-råtta och dammsuga ur hennes livmoder?

Nej jag tänkte mer en helt vanlig abort...
  • Drottningen1970
    Desire223 skrev 2019-03-31 21:23:50 följande:

Jag tror att om föräldrar tvingar sitt barn till abort mot dennes vilja är risken väldigt stor att hon aldrig förlåter dem och dessutom att hon blir väldigt förstörd av det.

Även om det gravida barnet aldrig förlåter dem så får det väl vara så då. Föräldrarna får väl fixa terapi. Arbetet som förälder kan kräva sådana svåra beslut ibland. Och personligen tror jag ju att den nu 14 åriga hjärnan kommer att tänka annorlunda när den är 25.

Lär vara större risk att ungen får sitt liv förstört vid en fullbordad graviditet.

Att bli förälder vid 14 är betydligt värre en en simpel abort som inte alls behöver vara så märkvärdig. Undrar om flickans föräldrar har nåt religiöst motiv...
  • Drottningen1970
    Tow2Mater skrev 2019-03-31 21:42:56 följande:

Hur funkar det med skolplikten?

Man får ta en paus. Precis som om man skulle drabbas av sjukdom.
  • Drottningen1970
    Desire223 skrev 2019-04-01 09:04:24 följande:

Håller med här. Låter väldigt illa att man vill kunna tvinga folk till abort.

Inte folk. Men barn under 15 år bör föräldrarna kunna besluta om abort. Möjligtvis i samråd med sjukvård och socialtjänst. Hursomhelst helt orimligt att 12, 13 eller 14 åringar på egen hand ska kunna besluta sig för att bli föräldrar i det läget.
  • Drottningen1970
    GGN skrev 2019-04-01 20:29:54 följande:

Hur ska aborten gå till rent praktiskt?

Man får väl göra på samma sätt som man skulle göra om man hade ett barn som vägrade nån annan livsnödvändig behandling typ operera en brusten blindtarm eller nåt.

Lugnande, sövning och utföra ingreppet helt enkelt..
  • Drottningen1970
    Desire223 skrev 2019-04-01 20:29:58 följande:

Jag håller inte med dig. Man diskuterar, kommunicerar, försöker förstå varandra, förklarar, ger om möjligt erfarenhet. Man gör vad man kan, men man tvingar inte sina barn att genomgå något sånt mot sin vilja. Det är min åsikt.

Givetvis inleder man med samtal och övertalning men jag anser att när man väl nått vägs ände så är tvång ett rimligt alternativ.

Nu verkar ju dock denna flickas föräldrar vara helt ok med att ta på sig ansvaret för en ny bebis och då är ju det ett alternativ. Men då anser jag också att det bör ske en vårdnadsöverflytt till morföräldrarna.
  • Drottningen1970
    Desire223 skrev 2019-04-01 20:39:08 följande:

Fast abort är inte livsnödvändigt.

Jag anser att det kan vara det för barn som annars riskerar sin hälsa och utveckling.
  • Drottningen1970
    Desire223 skrev 2019-04-01 20:42:39 följande:

Om flickan är så bestämd att hon går emot allt vad andra säger och de då tvingar henne och genom övergrepp genomför aborten ändå så är risken EXTREMT hög att hon blir förstörd för livet. Det vore ett sånt oerhört svek av de människor som borde beskydda henne att det inte spelar någon roll att de anser att det är vad de gör, för hon skulle inte se det så.

Och var ska gränsen gå? 15? 16? 17?

Det här tycker jag är och pillar på kvinnors rätt till sin egen kropp vilket är jäkligt skrämmande. Även barn ska ha rätt till sin egen kropp.

Barn har inte rätten till sin egen kropp i många avseenden eftersom de inte anses mogna. De får inte ens göra en navelpiercing. Tycker det är helt ok att begränsa barns rätt att genomföra en graviditet med tvång.
  • Drottningen1970
    Anonym (Suck) skrev 2019-04-01 21:01:56 följande:

Du kan inte jämföra att förbjuda en banal navelpiercing mot att någon utför abort på en tonåring under tvång!

Vilket världsfrånvänd jämförelse.

Ja jämförelsen haltar. Givetvis är det ett betydligt viktigare beslut att genomföra en graviditet och att bli förälder. Ett för stort beslut för att barn att ta.
Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa