• Litalillan

Ensam vårdnad

Hej

Hur många är ni mammor där ute som har ensam vårdnad om era barn men ändå lever ihop med pappan, vad och varför har ni valt att ha ensam vårdnad? ekonomiska ? säkerhet ? smidighet med utbetalningar m.m ?

Jag vill gärna höra hur ni tänker för alla sätt är bra enl mig och alla får göra som dom vill. Jag har själv ensam vårdnad om alla våra 3 barn och ser bara fördelar med det. Men vill gärna höra vad ni tycker. Jag och min sambo är helt överens om detta och respektera det, inte massa hat i tråden utan diskutera gärna för och nackdelar på ett schysst sätt.

Kram från en 3 barns mamma

• Svar på tråden Ensam vårdnad
  • Griseknoen35
    Litalillan skrev 2019-04-02 12:51:07 följande:
    Vi har separata papper skrivna för vad som skall ske med barnen efter min död.
    Jo men de papperna är bara er önskan. Bara för att ni har skrivit papper om det så betyder det inte att myndigheterna ser att det är det bästa för barnen. De kanske anser efter utredning att någon annan ska ha vårdnaden om barnen för de anser pappan olämplig tillexempel. Då spelar inte era papper någon roll. 
  • Litalillan
    Sonnet skrev 2019-04-02 12:20:35 följande:

Varför skulle man automatiskt ge vårdnaden till någon som struntat i att ta ansvar för barnen hela deras liv?

Nu är min sambo fullt delaktig i allt och vi tar exakt lika mycket ansvar.
  • Drottningen1970

[quote=79542412][quote-nick]Griseknoen35 skrev 2019-04-02 11:37:07 följande:[/quote-nick]Men om du dör, du är medveten om att dina barn då blir utan vårdnadshavare och att din sambo (deras pappa) inte kommer få den över en natt precis. Jag bara undrar eftersom du bara ser fördelar, jovisst är det enbart fördelar för dig så länge du är i livet. Hur ser din sambo på saken, ser han också bara fördelar med att inte ha vårdnaden om sina barn, har han insett att han kan få det riktigt jobbigt att få vårdnaden om sina egna barn om du dör? [/

Trams. Tar inte mer än nån vecka att lägga över vårdnaden på pappa om morsan skulle dö. Förstår inte varför folk envisas med detta påstående.

• Griseknoen35
    Litalillan skrev 2019-04-02 12:57:31 följande:
    Du har då inte tänkt igenom hur samhället fungerar, jag ser det på ett helt annorlunda sätt, dessutom drar du slutsatser utan att veta exakt varför vi har det som vi har det. Vi har valt detta för barnens skull inte våran så tänk du några varv till för att förstå hur vi tänker.
    Har du tänk på hur samhället fungerar om barnens enda vårdnadshavare dör? era papper är  bara vad ni vill ska ske, ingenting som säger att det blir så. 
  • Drottningen1970

[quote=79542499][quote-nick]Sonnet skrev 2019-04-02 12:20:35 följande:[/quote-nick]Varför skulle man automatiskt ge vårdnaden till någon som struntat i att ta ansvar för barnen hela deras liv?[/

Vad snackar du om? Den juridiska vårdnaden säger absolut inget alls om vilket ansvar man tagit som förälder.

• Drottningen1970

[quote=79542555][quote-nick]Litalillan skrev 2019-04-02 12:51:03 följande:[/quote-nick]Vi har separata papper skrivna för vad som skall ske med barnen efter min död.[/

Ett sånt papper är dock inte värt många ören. Man kan inte testamentera sina barn.

• Griseknoen35
    Drottningen1970 skrev 2019-04-02 13:00:14 följande:
    [quote=79542412][quote-nick]Griseknoen35 skrev 2019-04-02 11:37:07 följande:[/quote-nick]Men om du dör, du är medveten om att dina barn då blir utan vårdnadshavare och att din sambo (deras pappa) inte kommer få den över en natt precis. Jag bara undrar eftersom du bara ser fördelar, jovisst är det enbart fördelar för dig så länge du är i livet. Hur ser din sambo på saken, ser han också bara fördelar med att inte ha vårdnaden om sina barn, har han insett att han kan få det riktigt jobbigt att få vårdnaden om sina egna barn om du dör? [/

Trams. Tar inte mer än nån vecka att lägga över vårdnaden på pappa om morsan skulle dö. Förstår inte varför folk envisas med detta påstående.
    Nej det tar inte bara en vecka, kanske i vissa fall men det betyder inte att det alltid är så. Finns många förändra som har fått det grymt tufft. Bara för att du inte har den erfarenheten så betyder inte att det inte är så. Men vissa kan ju ha tur att det går undan, vissa har dock oturen att det blir en utredning som tar längre tid än en vecka. 
  • Drottningen1970

[quote=79542565][quote-nick]Griseknoen35 skrev 2019-04-02 12:57:30 följande:[/quote-nick]Blir en utredning innan han får vårdnaden så knappast bara en kvart. [/

En ren formalitet som barnen inte ens kommer att märka.

• Sonnet
    Litalillan skrev 2019-04-02 13:00:10 följande:
    Nu är min sambo fullt delaktig i allt och vi tar exakt lika mycket ansvar.
    Knappast. Det finns många sammanhang där din man aldrig skulle kunna få vara delaktig på samma sätt som du vad gäller läkarvård, skola och omsorg och liknande. Så nej, han är inte fullt delaktig och tar lika stort ansvar. Och för vad? För att du ska få 90 dagar extra med FP, så att barnens "delaktiga" pappa ska slippa vara föräldraledig med sina barn?
  • Litalillan
    Griseknoen35 skrev 2019-04-02 12:59:01 följande:

Jo men de papperna är bara er önskan. Bara för att ni har skrivit papper om det så betyder det inte att myndigheterna ser att det är det bästa för barnen. De kanske anser efter utredning att någon annan ska ha vårdnaden om barnen för de anser pappan olämplig tillexempel. Då spelar inte era papper någon roll. 

Ja så kan det vara men det finns fler alternativ än pappan som är bra för våra barn, att dom skall skita i alla dessa och placera barnen någon annan stans må hända, men jag tror eller hoppas det inte blir så. Det finns nackdelar med allt men för oss väger fördelarna över. Jag tror det är fler än vi som insett dessa bara att man kom på det efter man skrivit på delad vårdnad. Det finns inget som säger att min sambo är en bättre pappa bara för han skrivit på ett papper. Men det förstår nog dom allra flesta. tack för input.
Svar på tråden Ensam vårdnad