• Nosha

Kär i sin läkare

hej, jag har haft en o samma läkare i mer än ett år nu för att genomföra en behandling och nu är vi i slutskedet av behandlingen men det känns att vi har fått rätt mycket känslor för varandra och han är ogift och singel och det är jag med och undrar om jag kan ta initiativet och fråga om en dejt eller komma med frågan överhuvudtaget ?

• Svar på tråden Kär i sin läkare
  • Nosha

Jag ska kontakta honom och börjar försiktigt och fråga om han vill fika med mig, rätt så neutral och oskyldigt att börja med och se hur det blir med det men är lite tveksam om han avvisa mig ?..får se ? 

• Anonym (Oboy)
    Nosha skrev 2019-04-03 10:13:12 följande:

Jag ska kontakta honom och börjar försiktigt och fråga om han vill fika med mig, rätt så neutral och oskyldigt att börja med och se hur det blir med det men är lite tveksam om han avvisa mig ?..får se ? 

Spännande! Jag håller tummarna. Skriv gärna o uppdatera tråden eftetåt :)
  • Anonym (Dr Nej!)

Ledsen över att vara pessimist och försöka döda entusiasmen men om du är nöjd med honom som läkare ska du inte äventyra den patient-läkar relationen genom att fråga. För frågar du är risken att hen avslutar dig som patient, förutsatt att hen aggerar korrekt det vill säga. Läkare får inte inleda någon kontakt med sin patient och det måste gått en tid efter avslutad kontakt. När jag läste medicin var den tiden 8 veckor efter sista kontakt/besök.

• korngryn
    Nosha skrev 2019-04-02 13:26:04 följande:

Han bryr sig om mig och kramar mig varje gång vi träffas ...långa o värma kramar. Sist pratade han att vi har samma särtecken vilket är positivt sa han och säger att det är alltid trevligt o ha mig som patient. Vi ha mycket att prata och vi skrattar och ha väldigt trevliga samtalsstunder.

Särtecken=stjärntecken?

Är det en homeopat du varit hos?

Riktiga läkare får absolut inte ha en sån relation till sina patienter.
  • Nosha
    korngryn skrev 2019-04-03 12:33:52 följande:
    Särtecken=stjärntecken?

Är det en homeopat du varit hos?

Riktiga läkare får absolut inte ha en sån relation till sina patienter.
    Vet inte om han är homeopat men är väldigt skicklig kirurg och bra läkare och vet inte hur det kom sig att han började prata om stjärntecken, vi är födda i samma månad kanske han reagerade när han ser personnumret, vet ej faktiskt
  • Nosha
    Anonym (Dr Nej!) skrev 2019-04-03 12:03:23 följande:

Ledsen över att vara pessimist och försöka döda entusiasmen men om du är nöjd med honom som läkare ska du inte äventyra den patient-läkar relationen genom att fråga. För frågar du är risken att hen avslutar dig som patient, förutsatt att hen aggerar korrekt det vill säga. Läkare får inte inleda någon kontakt med sin patient och det måste gått en tid efter avslutad kontakt. När jag läste medicin var den tiden 8 veckor efter sista kontakt/besök.

jag förstår din resonemang helt och hållet och som jag sa tidigare behandlingen är snart klar och jag kommer inte ha honom som läkare och tycker du ändå är det fel och fråga honom ?  
  • Nosha
    Anonym (Dr Nej!) skrev 2019-04-03 12:03:23 följande:

Det ska jag göra :)
  • Nosha
    Nosha skrev 2019-04-03 12:56:49 följande:
    Nosha skrev 2019-04-03 12:56:49 följande:
    det svaret avser annan som jag skrev med i tråden....sorry  

• Anonym (Dr Nej!)
    Nosha skrev 2019-04-03 12:51:26 följande:

jag förstår din resonemang helt och hållet och som jag sa tidigare behandlingen är snart klar och jag kommer inte ha honom som läkare och tycker du ändå är det fel och fråga honom ?  

Ja, tycker det är helt fel av dig att fråga. Du säger att han är kirurg och att du snart ska avsluta behandlingen. Vad säger att du inte kommer behöva hans hjälp i framtiden? Bränn inte dina broar om du hittat en läkare du trivs med! Jag avslutar alltid patienter om dem visar intresse! Det måste ske ett läkarbyte för att säkerställa att patienten får god vård. Går patienten (pat) hos en läkare som pat är förtjust i blir situationen komplex då pat kommer ha andra förväntningar på given vård och kanske inte talar sanning för att oftare få gå hos läkaren tex. Finns många fler aspekter. Mitt råd är verkligen att inte ställa frågan. Leta någon annan stans. Det är det jag har att säga.
  • Nosha
    Anonym (Dr Nej!) skrev 2019-04-03 15:44:28 följande:
    Ja, tycker det är helt fel av dig att fråga. Du säger att han är kirurg och att du snart ska avsluta behandlingen. Vad säger att du inte kommer behöva hans hjälp i framtiden? Bränn inte dina broar om du hittat en läkare du trivs med! Jag avslutar alltid patienter om dem visar intresse! Det måste ske ett läkarbyte för att säkerställa att patienten får god vård. Går patienten (pat) hos en läkare som pat är förtjust i blir situationen komplex då pat kommer ha andra förväntningar på given vård och kanske inte talar sanning för att oftare få gå hos läkaren tex. Finns många fler aspekter. Mitt råd är verkligen att inte ställa frågan. Leta någon annan stans. Det är det jag har att säga.
    ja, när du säger så blir jag mer och mer osäker på det och kanske bäst att glömma det hela och gå vidare. Håller med dig 
  • Anonym (Dr Nej!)
    Nosha skrev 2019-04-03 16:03:51 följande:

ja, när du säger så blir jag mer och mer osäker på det och kanske bäst att glömma det hela och gå vidare. Håller med dig 

Lycka till, är övertygad om att det är det bästa!
  • Kiki90

Hej!

Jag har ett liknande dilemma som dig och är nyfiken på hur du hanterade det till slut?

• Anonym (Doktorinnan)

Hej,

Jag är gift med en läkare och kanske kan ge ett lite annat perspektiv. Min man ser objektivt riktigt bra ut. Det är inget att sticka under stolen med, till det är han (nu subjektivt då jag ju är kär) världens finaste person. Han är vänlig, ödmjuk, charmig och genuint intresserad av allt och alla han möter. En läkartitel på det och han är riktigt

Det är flera kvinnor som trott/tagit för givet att han är singel för att han inte bär sin vigselring vid patiententkontakt. Intressen om levnadsvanor och av vikt för medicinsk bakgrund kan ofta ha annan innebörd än att fråga om kost och motionsvanor. Så det är inte säkert att bara för att din läkare frågar om din fritid eller intressen så betyder det inte att ni håller på att komma varandra nära på ett personligt plan. Att tyda stjärntecken hör dock inte hemma i västerländsk medicin.

Nu är inte min man kirurg utan allmänläkare, men tänker att det ändå är samma.

Vi har ett efternamn som gör att det inte är några större bekymmer att hitta oss på Eniro för den som är intresserad. Han har fått ta bort sitt privata nummer, men det händer ändå att kvinnor försöker ta kontakt någon gång då och då.

De flesta har varit rätt så unga tjejer i 25 årsåldern (min man är 45+), men den äldsta nog närmare 60.

Så, mitt råd till er är?. Chilla. Var nöjd med att du har en läkare du gillar och att du är nöjd med den behandling han ger.

Svar på tråden Kär i sin läkare