• Anonym (Hmm)

Smartwatch i skolan?

Snart-tioåringen har fått en smartwatch, en som egentligen är för vuxna för att vi inte hittade någon telefonklocka utan gps.

Nu är diskussionen om den ska få följa med till skolan, vi är oense. Den som köpte den köpte den just för att kunna ringa när det är dags att gå hem, medan den andra anser att sånt inte hör hemma i skolan.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Smartwatch i skolan?
  • Duckan

Eftersom de flesta barn har telefon med sig till skolan i den åldern ser jag inte varför en smartwatch inte skulle få följa med dit?

• Anonym (Ajdå)

Skulle inte låta barnet ha på sig något med strålning.

• Anonym (...)

Ja, den kan följa med. Risken att den distraherar från studier är minimal.

• Anonym (1)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-04-02 15:16:52 följande:

Snart-tioåringen har fått en smartwatch, en som egentligen är för vuxna för att vi inte hittade någon telefonklocka utan gps.

Nu är diskussionen om den ska få följa med till skolan, vi är oense. Den som köpte den köpte den just för att kunna ringa när det är dags att gå hem, medan den andra anser att sånt inte hör hemma i skolan.

Vad säger ni?

Vet inte barnet om när skolan slutar, eftersom ni måste ringa och tala om det?

Har de telefonförbud i skolan? Om inte, så är det väl ok att ha den eftersom den kan likställas med en telefon.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (1) skrev 2019-04-02 16:43:38 följande:

Vet inte barnet om när skolan slutar, eftersom ni måste ringa och tala om det?

Har de telefonförbud i skolan? Om inte, så är det väl ok att ha den eftersom den kan likställas med en telefon.

Hen har inte koll på när hen ska gå hem nej.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hmm) skrev 2019-04-02 16:55:36 följande:
    Hur vill den andra att barnet ska få veta när det är dags att gå hem då? Genom att läraren säger "nu är dagen slut, dags att gå hem" kanske?
  • Ms H
    Anonym (Hmm) skrev 2019-04-02 16:55:36 följande:

Hur ska barne veta när det är dags att sätta på och stänga av telefonen då?
  • Anonym (Intressant)

Fascinerande att förra generationers barn verkar ha varit så intelligenta att de visste när de skulle gå hem utan att behöva varken smartwatch eller mobiltelefon :)

• Anonym (...)

Min granne har köpt "klockor" åt sina barn som går att ringa med och ta emot samtal, till viss del för att kunna spåra dom via GPS om något skulle hända på vägen till eller från skolan. Jag tror att de till viss del är rädda för kidnappning också vilket jag tycker är lite väl osannolikt.

Svar på tråden Smartwatch i skolan?