• Härrbert

Min fru hatar min syster

Hej,

jag är en gift familjefar som behöver lite vägledning.

Min syster är en mycket ytlig person, egenföretagare och affärskvinna.

Hon lägger ner mycket tid på sitt företag/arbete som hon brinner för och ägnar kanske inte tillräckligt med tid till sina barn.

Som mamma så är hon inte den varma kärleksfulla idealiska mysmamman. Hon skämmer bort barnen med mycket prylar, istället för att ge dem kärlek, som kompensation för sitt upptagna arbete.

Hon och hennes man har nyligen skilt sig och han har flyttat ut. Vet inte riktigt hur de gör med barnen nu men antar att det kommer bli varannan vecka framöver, vilket också blir sämre för dem, då pappan är ungefär lika frånvarande som min syster gällande barnen.

Min fru är den raka motsatsen till min syster.

Hon arbetar som socialsekreterare och har en lång utbildning inom ämnet. Hon är väldigt uppmärksam på olika beteenden hos människor för att sedan analysera och slutligen döma.

Hon stör sig mycket på min syster och på att jag inte kritiserar hennes beteende trots att jag håller med min fru då hon gör det. Kritiken måste komma från mig och helst vara hårt dömande om den ska vara värd att noteras.

När vi har familjeträffar ca 5 gånger om året stör min fru sig på att jag ger min syster mer uppmärksamhet än henne, vilket jag tycker är konstigt då vi inte ses lika ofta.

Allt som händer beteendemässigt mellan mig och min syster under de här träffarna memoreras och sparas i min frus arkiv för att sedan när som helst plockas fram och diskuteras.

Vi har haft dessa familjeträffar under 4 års tid och varje nytt tillfälle blir bara en rad av nya negativa beteendenotiser som sparas i arkivet, vilket med andra ord betyder att läget försämras då färre positiva händelser sparas.

Hon kallar min och min systers relation för ?mental incest? då jag sällan säger något negativt om henne.

Min fru anser att jag ska älska henne mer än min syster och kan inte skilja på äktenskapskärlek och syskonkärlek.

Jag har haft min syster i 38 år och vi har starka blodsband vilket jag inte tycker är något konstigt.

Har varit tillsammans med min fru i 5 år.

Vi kan säga att finns runt 30st olika händelser som varav en kan plockas fram när som helst för att sedan diskuteras från morgon till kväll under en hel veckas tid. Dessa diskussioner brukar infalla då det är nära till nästa familjeträff.

Jag tycker inte detta är hälsosamt för våra barn som får drabbas av dessa grälen under såna långa perioder.

Vad gör jag?

• Svar på tråden Min fru hatar min syster
  • Anonym (Jisses)
    Massidess skrev 2019-04-05 09:29:22 följande:
    Jag har läst din inledning. Och eftersom jag är själv i en liknande situation och vet hur det känns att vara frun som är elak och missunnsam så vill jag bara berätta hur det kan vara.... I min situation så får även systern uppmärksamhet när hon kommer, med all rätt. De pratar på finska trots jag ber dom att prata på svenska så jag också förstår, men de fortsätter på finska. Och då blir jag den elaka frun som inte tål att systern får uppmärksamhet. Ändå så måste jag delta vid familjesammankomster som varar i timmar flera dagar i sträck och sen undrar dom varför jag är så missunnsam när jag egentligen bara är ledsen och känner mig utstött..
    Men du är ju inte hans fru så du vet ingenting om vad som händer när TS och hans fru är på släktträffar med syrran. Blanda inte ihop ditt liv med andras och sluta ta för givet att det är exakt samma situation. Dina problem är inte TS problem. 
  • Massidess
    Bananböjaren skrev 2019-04-05 12:22:03 följande:

Din fruga låter som en typisk feminist. Du skriver att din syster är egenföretagare och satsar mycket på företaget. Man kan anta att hon är ganska framgångsrik?

Feminister fullständigt hatar framgångsrika kvinnor. Dom slår håll på myten om patriarkatet och den hjälplösa kvinnan som fallit offer för mansgrisarnas förtryck.

För att lösa situationen ska du låta skägget växa ut, slå näven i bordet så kaffekopparna studsar och berätta åt din fru att det har uppdagats att hon är feminist. Och riktiga män gillar inte feminister så dessa fasoner måste få ett slut.

Rådet kommer från Bosse64_skild_x3? ????
  • Dennadagdettaårdennastund

Haha "mental incest" herregud aldrig hört det uttrycket. Du skriver underhållande och roligt måste jag säga och det skulle verkligen vara intressant om man fick se ert liv gjort som någo serie på tv typ solsidan! Men ja jag förstår att vitsen inte va att få det att kittla i magen. Din fru är väldigt svartsjuk skulle jag säga, oavsett utb.

• Fiona M
    Härrbert skrev 2019-04-04 17:32:55 följande:

Jag är själv lågutbildad och oerhört ointelligent så vad jag säger är tyvärr inte vatten värt.

Det här i sig är ju en anledning att gå i familjeterapi.
  • Massidess
    Anonym (Jisses) skrev 2019-04-05 12:41:00 följande:

Men du är ju inte hans fru så du vet ingenting om vad som händer när TS och hans fru är på släktträffar med syrran. Blanda inte ihop ditt liv med andras och sluta ta för givet att det är exakt samma situation. Dina problem är inte TS problem. 

Jag vet inte hur du får det till att jag tar för givet att det är exakt samma situation. Det jag ville visa var att det finns alltid två sidor och fruns version har vi inte hört. Om du ser alla andras svar så tycker alla synd om TS och att han har mest medhåll, så han tål nog att höra någon som visar den andra sidan. Huvudsaken är att TS och frun inte bara kastar bort det de har, trots att de har bara fem år tillsammans (och några barn?) och arbetar på deras problem. För den skapade familjen är minst lika viktig som en syskonrelation. Jag tror att allt kan bli bättre bara man ger det tid, förståelse och energi.
  • Bananböjaren
    Massidess skrev 2019-04-05 12:48:14 följande:
    Rådet kommer från Bosse64_skild_x3? ????
    Nej, ifrån Bananböjaren, gift med två barn, villa, sommarställe och hund. Bananböjaren går in i relationer för livet och håller inte på och skiljer sig hit och dit för att testa på om gräset är grönare på andra sidan. Du borde lyssna och lära.
  • Massidess
    Bananböjaren skrev 2019-04-05 12:59:56 följande:

Nej, ifrån Bananböjaren, gift med två barn, villa, sommarställe och hund. Bananböjaren går in i relationer för livet och håller inte på och skiljer sig hit och dit för att testa på om gräset är grönare på andra sidan. Du borde lyssna och lära.

Lyssna och lära? ???? Jasså på vadå?
  • Härrbert
    Anonym (.) skrev 2019-04-05 12:34:02 följande:

Kan du ge exempel på en händelse som hon ältar?

Det verkar som om du blir en annan person runt din mamma och syster, det kanske är det som är mest störande? Du är liksom inte hennes man längre utan en helt annan person som beter sig annorlunda? Jag har varit med om det och det var jättekonstigt! Det blir en märklig känsla när man ser sin kille förvandlas till någon helt annan som man kanske inte alls är attraherad av..

Jo jag kan väl dra några exempel på vad som ältas:

Klagar på att syrrans barn har för mycket dagistid. Men vad vet vi om det? Barnen är hos farmor en hel del också.

Tycker att jag är för snäll mot mina syskonbarn då jag inte ger dem tillsägelser när hon tycker det behövs. Men jag gör det då det jag anser att det behövs.

Hon åkte vid ett tillfälle bil ensam med min frus man som körde för fort, vilket hon tyckte var obehagligt. Hon sa ingenting om det under hela bilfärden som varade ungefär en timma. Blir sedan arg på mig för att jag i efterhand inte säger åt honom hur han ska köra bil.

Hon förväntar sig att jag ska säga spontankritiska saker om syrran, vilket jag sällan gör. Det kan också förstöra en hel dag eller två.
  • Anonym (J)
    Härrbert skrev 2019-04-05 16:03:58 följande:

Klagar på att syrrans barn har för mycket dagistid. Men vad vet vi om det? Barnen är hos farmor en hel del också.

Tycker att jag är för snäll mot mina syskonbarn då jag inte ger dem tillsägelser när hon tycker det behövs. Men jag gör det då det jag anser att det behövs.

Hon åkte vid ett tillfälle bil ensam med min frus man som körde för fort, vilket hon tyckte var obehagligt. Hon sa ingenting om det under hela bilfärden som varade ungefär en timma. Blir sedan arg på mig för att jag i efterhand inte säger åt honom hur han ska köra bil.

Hon förväntar sig att jag ska säga spontankritiska saker om syrran, vilket jag sällan gör. Det kan också förstöra en hel dag eller två.

Men hon är ju vidrig! Varför stannar du kvar? Man får skilja sig numer, det är både juridiskt och socialt accepterat.
  • Massidess

Det låter väldigt jobbigt för dig att sådana händelser ska dras upp, det är inte riktigt rättvist att du ska ex sägs till hur din systers man ska köra bil. Det låter mer som om det finns ett underliggande problem i ert äktenskap eller hos din fru. Och då är det viktigt att även din fru rannsakar sig själv för att försöka förstå sitt eget beteende, för det kan inte vara kul för din fru att vara så heller. Vad säger din fru om allt? Om rådgivning och så vidare? Har hon försökt att se det från din synvinkel?

Du är stark som har stannat kvar och försöker rädda er familj genom rådgivning.
  • Anonym (Alicia)

Tycker absolut inte att din frus beteende är okej. Har själv haft en förälder som hackat på släktingar inför mig och det var väldigt jobbigt som barn och även nu i vuxen ålder.

Din fru måste sluta kritisera din syster så öppet. Det är helt okej att inte hålla med någons livsval och helt okej att inte bli bästis med ens partners syskon, men att spendera veckor med att älta en massa grejer låter ju inte friskt.

• Anonym (Insikt)

Din fru verkar ha extremt dålig självkänsla och hon kräver och förväntar sig orealistiska saker av dig. Att ställa relationer så mot varandra blir aldrig bra, det visar att hon är väldigt osäker.

Hon måste se det här objektivt. Hon gillar inte din syster, likt andra skriver så nej, det behöver man inte. Man kan inte tycka om alla. Men att kräva att DU ska tillrättavisa och kritera henne, åt din fru, det är absurt. Hon kan hålla det för sig själv hennes åsikter om barnen och allt, hon har inte med det att göra. De lever som de vill och du och din fru lever ert liv. Man får hålla god ton också, om ni bara träffas 5 gånger om året, då får man väl stå ut med det för kunna ha en trevlig stämning? Hon verkar inte bry sig så mycket om era barn själv, eftersom hon tycker det är värt att skapa sån dramatik och göra problem av ingenting - vilket såklart påverkar barnen.

Det du måste försöka göra är att få henne till insikt, hon är nog så inne i sitt huvud i det här att hon tror på riktigt att det är du som gör fel.

En annan fundering... Pms, p-piller? Nåt hon lider av/använder? För så som hon beter sig låter väldigt hormonellt, man går så in i en känsla så att allt förnuft bara försvinner. Känslan upptar hela ens sinne och det kanske förklarar varför hon förstorar detta något helt sjukt, att hela dagar går till att älta. Bara en tanke.

Har hon alltid betett sig såhär eller är det nytt?

• Anonym (Pi)

Låter som din fru är svartsjuk på din syster. Perverst...

• Xenia

Fattar inte hur du står ut med din fru! Har hon varit så här från början eller är det nåt som dykt upp nu?

1. Det angår inte din fru hur mycket dagistid din systers barn har. Din fru verkar vara värsta besserwissern. Du får säga ifrån att du är trött på att höra denna kritik.

2. Hon är inte din chef, hon kan inte bestämma vad du ska tycka. Varför säger hon inte åt dina syskonbarn själv, om hon tycker de beter sig illa?

3. Är inte din fru för jämställdhet? I så fall varför sa hon inte ifrån själv under bilfärden? Hon låter som en unge som vill att pappa ska säga åt en annan unge för att hon inte törs själv.

Du får sätta ner foten. Säg att hon inte får följa med på besök till din syrra om hon ska förstöra genom att kritisera under träffen eller efteråt.
Svar på tråden Min fru hatar min syster