• Härrbert

Min fru hatar min syster

Hej,

jag är en gift familjefar som behöver lite vägledning.

Min syster är en mycket ytlig person, egenföretagare och affärskvinna.

Hon lägger ner mycket tid på sitt företag/arbete som hon brinner för och ägnar kanske inte tillräckligt med tid till sina barn.

Som mamma så är hon inte den varma kärleksfulla idealiska mysmamman. Hon skämmer bort barnen med mycket prylar, istället för att ge dem kärlek, som kompensation för sitt upptagna arbete.

Hon och hennes man har nyligen skilt sig och han har flyttat ut. Vet inte riktigt hur de gör med barnen nu men antar att det kommer bli varannan vecka framöver, vilket också blir sämre för dem, då pappan är ungefär lika frånvarande som min syster gällande barnen.

Min fru är den raka motsatsen till min syster.

Hon arbetar som socialsekreterare och har en lång utbildning inom ämnet. Hon är väldigt uppmärksam på olika beteenden hos människor för att sedan analysera och slutligen döma.

Hon stör sig mycket på min syster och på att jag inte kritiserar hennes beteende trots att jag håller med min fru då hon gör det. Kritiken måste komma från mig och helst vara hårt dömande om den ska vara värd att noteras.

När vi har familjeträffar ca 5 gånger om året stör min fru sig på att jag ger min syster mer uppmärksamhet än henne, vilket jag tycker är konstigt då vi inte ses lika ofta.

Allt som händer beteendemässigt mellan mig och min syster under de här träffarna memoreras och sparas i min frus arkiv för att sedan när som helst plockas fram och diskuteras.

Vi har haft dessa familjeträffar under 4 års tid och varje nytt tillfälle blir bara en rad av nya negativa beteendenotiser som sparas i arkivet, vilket med andra ord betyder att läget försämras då färre positiva händelser sparas.

Hon kallar min och min systers relation för ?mental incest? då jag sällan säger något negativt om henne.

Min fru anser att jag ska älska henne mer än min syster och kan inte skilja på äktenskapskärlek och syskonkärlek.

Jag har haft min syster i 38 år och vi har starka blodsband vilket jag inte tycker är något konstigt.

Har varit tillsammans med min fru i 5 år.

Vi kan säga att finns runt 30st olika händelser som varav en kan plockas fram när som helst för att sedan diskuteras från morgon till kväll under en hel veckas tid. Dessa diskussioner brukar infalla då det är nära till nästa familjeträff.

Jag tycker inte detta är hälsosamt för våra barn som får drabbas av dessa grälen under såna långa perioder.

Vad gör jag?

• Svar på tråden Min fru hatar min syster
  • Anonym (J)

Är din fru 90-talist eller typ 89:a? Hon låter sjukt omogen. Inte bara olämplig för allt arbete med människor men hon kontrollerar och misshandlar dig också psykiskt. Skrämmande om hon utreder andra familjer.

Antagligen var hon likadan mot sitt ex...

• Anonym (Ej ok)

Det din fru gör är inte ok på något sätt. Min sambo gillar inte min syster, jag tror att han inte gillar min bror heller. Och han säger aldrig ett ord om det och jag skulle inte ens vetat om det om det inte vore för att jag en gång frågade honom för att jag fick den känslan.

Jag är ibland irriterad på mina syskon men om min sambo kommer med kommentarer så försvarar jag dem och jag blir både ah och ledsen. På samma sätt som min bror slogs med mig när jag var liten men försvarade mig totalt om någon annan var taskig.

Skulle varit skillnad om de var hemska personer som behandlade mig eller andra illa vilket de inte är, de har bara andra värderingar och utgångspunkter än vad jag har.

Och jag tycker inte din syster låter hemsk heller, bara att hon inte vet upp karriären för barnen.

• Anonym (Hermoine)
    Härrbert skrev 2019-04-02 18:09:41 följande:

Hej,

jag är en gift familjefar som behöver lite vägledning.

Min syster är en mycket ytlig person, egenföretagare och affärskvinna.

Hon lägger ner mycket tid på sitt företag/arbete som hon brinner för och ägnar kanske inte tillräckligt med tid till sina barn.

Som mamma så är hon inte den varma kärleksfulla idealiska mysmamman. Hon skämmer bort barnen med mycket prylar, istället för att ge dem kärlek, som kompensation för sitt upptagna arbete.

Hon och hennes man har nyligen skilt sig och han har flyttat ut. Vet inte riktigt hur de gör med barnen nu men antar att det kommer bli varannan vecka framöver, vilket också blir sämre för dem, då pappan är ungefär lika frånvarande som min syster gällande barnen.

Min fru är den raka motsatsen till min syster.

Hon arbetar som socialsekreterare och har en lång utbildning inom ämnet. Hon är väldigt uppmärksam på olika beteenden hos människor för att sedan analysera och slutligen döma.

Hon stör sig mycket på min syster och på att jag inte kritiserar hennes beteende trots att jag håller med min fru då hon gör det. Kritiken måste komma från mig och helst vara hårt dömande om den ska vara värd att noteras.

När vi har familjeträffar ca 5 gånger om året stör min fru sig på att jag ger min syster mer uppmärksamhet än henne, vilket jag tycker är konstigt då vi inte ses lika ofta.

Allt som händer beteendemässigt mellan mig och min syster under de här träffarna memoreras och sparas i min frus arkiv för att sedan när som helst plockas fram och diskuteras.

Vi har haft dessa familjeträffar under 4 års tid och varje nytt tillfälle blir bara en rad av nya negativa beteendenotiser som sparas i arkivet, vilket med andra ord betyder att läget försämras då färre positiva händelser sparas.

Hon kallar min och min systers relation för ?mental incest? då jag sällan säger något negativt om henne.

Min fru anser att jag ska älska henne mer än min syster och kan inte skilja på äktenskapskärlek och syskonkärlek.

Jag har haft min syster i 38 år och vi har starka blodsband vilket jag inte tycker är något konstigt.

Har varit tillsammans med min fru i 5 år.

Vi kan säga att finns runt 30st olika händelser som varav en kan plockas fram när som helst för att sedan diskuteras från morgon till kväll under en hel veckas tid. Dessa diskussioner brukar infalla då det är nära till nästa familjeträff.

Jag tycker inte detta är hälsosamt för våra barn som får drabbas av dessa grälen under såna långa perioder.

Vad gör jag?

Förlåt, men din frus beteende verkar inte friskt. Hur står du ut?
  • Anonym (Hermoine)
    beccagranen skrev 2019-04-02 19:16:38 följande:

Det finns väl en oskriven regel, jag kan kritisera min familj men ingen annan. Både jag och min man har systrar som är olika oss, det betyder inte att dom gör fel men blir ett samtalsämne hemma. Dock respekterar vi varandras familj och vet vart gränsen går, vi brukar säga att man väljer inte sin familj men blodsbanden är ändå viktiga. Och det skulle jag sagt till min partner, du behöver inte älska henne men det är min syster.

Word!
  • Anonym (Hermoine)
    Anonym (Ej ok) skrev 2019-04-04 14:01:09 följande:

Och jag tycker inte din syster låter hemsk heller, bara att hon inte vet upp karriären för barnen.

Precis som många män gör utan att bli det minsta kritiserade!
  • Härrbert

Ursäkta men min fru tycker att lågutbildade människor inte har rätt till att ha en åsikt i den här frågan. Kanske för att ni anses vara för dumma eller oerfarna (vad vet jag).

Jag är själv lågutbildad och oerhört ointelligent så vad jag säger är tyvärr inte vatten värt.

• Härrbert

Ja du beccagranen om det hade varit så enkelt...

Det är så att min fru måste alltid vara i ?första rummet? som hon kallar det, och tycker att ens ursprungsfamilj inte är lika viktig som sin egenskapade familj vilket jag också håller med om. Hon har sagt att om hon och min syster hade hängt högt uppe på en klippa och jag kunde rädda livet på endast en av dem så skulle jag ju förstås lätt välja min syster.

Det gör mig förstås ledsen när hon tvingar mig att välja på det sättet.

• Massidess

Du skriver inget om vad din syster gör..

Du låter precis som min man, hans syster är helt untouchable. När systern kommer och hälsar på i vår stad så vill hon att barnen ska skippa skolan för att gå och bada med henne. Jag föreslår att de kan göra det efter skolan då de ändå slutar tidigt, men det är hel tokigt enligt systern då barnen inte har några seriösa lektioner så ändå (barnen går i grundskola). Systern blir märkbart irriterad på att jag inte viker mig och ignorerar mig i flera timmar. Sen så kommer mannen hem och då passar det systern att säga att skolan är viktig och ler och pratar.

Jag blir lite ledsen över situationen då jag egentligen vill ha en nära relation till min egen svägerska.

Så min man märker att jag har förändrat humör. Och tjatar hela tiden på vad som har hänt. Och jag förklarar läget. Men nej! Då är det jag som är den elaka! Det är jag som ljuger om att systern ens skulle föreslå att barnen ska skippa skolan. Och hur kan jag ens säga att jag blir ignorerad av systern!?! Det är jag som är otrevlig och dum mot systern.

Det är samma visa hela tiden. Och ja, hans syster är också ytlig men det är upp till henne. Men att börja attackera sin egen fru för sin syster. Det är jag som hjälper min svärfamilj med allt möjligt, jag har till och med skrubbat deras toalett. Men det är jag som är den som är respektlös.

Jag tycker synd om din fru som har en sådan make som inte ger uppskattning till sin fru.

• Härrbert

Till Massidess

Det jag antar att min syster gör är att ägna mer tid åt sitt företag än sina barn. Jag tycker det är viktigast att diskutera.

Vi har för övrigt ingen kontakt med henne förutom på högtidsdagar. Det pågår inga intriger eller osanningar oss familjer emellan.

• Massidess
    Härrbert skrev 2019-04-04 19:42:11 följande:

Till Massidess

Det jag antar att min syster gör är att ägna mer tid åt sitt företag än sina barn. Jag tycker det är viktigast att diskutera.

Vi har för övrigt ingen kontakt med henne förutom på högtidsdagar. Det pågår inga intriger eller osanningar oss familjer emellan.

Vad menar du med att du tycker att det är viktigast att diskutera? Låter som om det är mer egentligen som går att diskutera.

Är det så att din fru har blivit illa behandlad och påpekat det och har i förbi farten sagt något negativt om att din syster bryr sig mer om sin karriär än barn. Och det hela slutar med att du struntar i delen där din fru blir illa behandlad och lägger all fokus på att hon har sagt något negativt om att systern bryr sig mer om karriären än sina egna barn..
Svar på tråden Min fru hatar min syster