Inlägg från: Fliselisan |Visa alla inlägg
  • Fliselisan

Överviktiga barn

Det ör ju samma för barn som med vuxna, du kan leva på chips och godis och ändå vara smal, det är mängden kalorier som räknas.

Er kosthållning låter bra, men vad äter barnen på förskola/fritids/skola?

Vi har 4 barn och inget är överviktigt, vi äter nog lite för mycket godis och chips mellan varven och även läsk. Både min man och jag är normalviktiga så de har ju goda förutsättningar. Hur ser du och din man ut?

• Fliselisan
    beccagranen skrev 2019-04-05 15:40:43 följande:

Vad konstigt att det går in som normalviktig på BMI räknare. På tabellen vi fick så ligger hon på gränsen till fetma, två steg över medelkurvan. Första steget över är övervikt och nästa steg fetma. 

När man tittar på henne så ser hon inte fet ut, hon har en kraftigare byggnad men inte så att man reagerar på att hon är överviktig, och det  höll sköterska med om.

Vi andra i familjen är väl ganska normalviktiga. Mannen är en storlek S/M 182 läng och runt 80kg. Jag själv är 168cm vägar 67kg klär mig i storlek 38. 

Om du tittar på BMI tabell för barn så har hon med 29 kg till 129 cm precis passerat gränsen för övervikt, hennes BMI är 17,43 och gränsen är 17,34 om man är precis 6 år. Är hon däremot närmare 6,5 ligger hon precis under gränsen.

Men tänker på de grytor, såser och potatismos ni gör, hur ser det ut med fett, grädde osv i dem? Vad har ni för matfett på smörgåsarna?

Jag kämpar själv med att få upp vikten på min minsta som äter dåligt, och berikar allt han äter med feta produkter för att öka kaloriintaget, alla såser med smör, Bregott på kex och smörgåsar, smör på grönsaker, grädde i potatismoset, olja i nyponsoppan, ger kaloririka drycker osv.
Svar på tråden Överviktiga barn