• Anonym (U)

Blir jag manipulerad?

Det finns en närstående i mitt liv som jag börjar misstänka försöker manipulera mig. Låt mig ge några exempel på vad hon gör.

1. Hon skriker eller gråter när man inte gör som hon vill. Oftast slutar det med att jag gör som hon säger för att få slut på det jobbiga...

2. Hon ger mig skuldkänslor. Om jag ifrågasätter personens beteende drar hon upp de gånger hon hjälpt mig med olika viktiga saker. Det intressanta är att jag också hjälp henne med viktiga saker men jag tar inte upp det när hon ifrågasätter mig eftersom att jag tycker att det är fult. Som om man bara hjälper folk för att de ska göra som man säger... Det tycker jag är ohederligt.

3. Hon förminskar mina problem. Om jag ifrågasätter henne blir hon ironisk och säger saker i stil med "jaja, Hans hade en fru som stal hans pengar och snodde vårdnaden om hans barn... men jag antar att du har det värre med mig som låg i 31 timmar och födde din son" (hoppas ni förstår exemplet, men är det otydligt är det bara att fråga).

4. Hon skrämmer upp mig. Exempelvis har det hänt att hon fått ett utbrott mitt i natten, ibland bara för att hon tänkt på olika scenarier som gör henne uppjagad vilket går ut över mig eftersom att jag då är närmast till hands (vilket ibland övergår till att jag blir påhoppad) och gått ut och stänger av mobilen. Vilket självklart gör mig orolig!

5. Kritiserar man hennes beteende sitter hon och stirrar in i en vägg och beter sig lite som om hon är ett offer för mina påhopp, trots att hon innan har sagt eller gjort något elakt mot mig.

6. Hon har ett extremt kontrollbehov. Hon lägger sig i allting jag gör och gör jag inte som hon vill så ignorerar hon mig och eller så skriker hon på mig. Det kväver mig att alltid behöva göra henne nöjd helt enkelt för att slippa drabbas av hennes reaktioner.

Oftast gör jag i slutändan som hon säger eftersom att jag helt enkelt inte orkar stå emot. Är detta manipulation? Och om det är manipulation, vad ska jag göra?

• Svar på tråden Blir jag manipulerad?
  • Anonym (Skärp dig)

Nej, du är medveten om hennes beteende och väljer ändå att fortsätta ha en relation. Hon manipulerar dig inte. Du accepterar hennes sätt att behandla dig. Om du inte trivs och mår dåligt så lämnar du henne.

• Anonym (U)
    Anonym (Skärp dig) skrev 2019-04-02 19:35:37 följande:

Nej, du är medveten om hennes beteende och väljer ändå att fortsätta ha en relation. Hon manipulerar dig inte. Du accepterar hennes sätt att behandla dig. Om du inte trivs och mår dåligt så lämnar du henne.

Ska jag tolka det som att det hon sysslar med inte skulle klassas som manipulation eftersom att jag är lojal mot henne? Om jag inte hade varit lojal, hade du då klassat det som manipulation?
  • Anonym (Skärp dig)
    Anonym (U) skrev 2019-04-02 19:42:30 följande:

Ska jag tolka det som att det hon sysslar med inte skulle klassas som manipulation eftersom att jag är lojal mot henne? Om jag inte hade varit lojal, hade du då klassat det som manipulation?

Det har inget med lojalitet att göra. Du känner dig manipulerad av henne och mår dåligt i er relation. Då är det dags att bryta upp. Du kan kalla det vad du vill men så länge du stannar kvar så accepterar du henne som hon är.
  • AndreaBD

Det spelar inte så stor roll vad du kallar det för. Jag skulle snarare kalla det för oförmåga att bete sig som en vuxen människa. Poängen är dock: Vill du ha det så här hela tiden? Människor brukar inte förändras så värst mycket. Bättre att avsluta en sån relation och hitta någon som är en bättre partner. 

• Anonym (U)
    uska81 skrev 2019-04-02 19:58:15 följande:

Skulle mer kalla det psykisk misshandel

Är det så illa? För jag överdriver inte utan dettaär hur det faktiskt ser ut.
    Anonym (Skärp dig) skrev 2019-04-02 19:58:55 följande:

Det har inget med lojalitet att göra. Du känner dig manipulerad av henne och mår dåligt i er relation. Då är det dags att bryta upp. Du kan kalla det vad du vill men så länge du stannar kvar så accepterar du henne som hon är.

Jag förstår din poäng klart och tydligt. Men jag har svårt att bryta upp relationer eftersom att jag kan må dåligt i år och dagar om jag sårar någon. Å andra sidan så sårar (kränker vill jag nästan säga) hon mig gång på gång och det är ju inte som om jag inte försökt lösa det eller att jag aldrig sagt ifrån. Tvärtom så viftar hon bort allt när jag tar upp det.

Men likt förbannat så har jag så svårt att såra andra. Och det är ett jättestort problem för mig eftersom att det bäddar för en massa överkörningar.
  • uska81

Jag tycker det uppfyller kriterierna för psykisk misshandel. Googla på det så ser du om du känner igen dig.

• Anonym (abisko)
    Anonym (U) skrev 2019-04-02 20:07:18 följande:

Är det så illa? För jag överdriver inte utan dettaär hur det faktiskt ser ut.Jag förstår din poäng klart och tydligt. Men jag har svårt att bryta upp relationer eftersom att jag kan må dåligt i år och dagar om jag sårar någon. Å andra sidan så sårar (kränker vill jag nästan säga) hon mig gång på gång och det är ju inte som om jag inte försökt lösa det eller att jag aldrig sagt ifrån. Tvärtom så viftar hon bort allt när jag tar upp det.

Men likt förbannat så har jag så svårt att såra andra. Och det är ett jättestort problem för mig eftersom att det bäddar för en massa överkörningar.

Du sårar inte någon genom att inte stå ut med deras skit.
  • Anonym (abisko)
    Anonym (U) skrev 2019-04-02 20:07:18 följande:

Är det så illa? För jag överdriver inte utan dettaär hur det faktiskt ser ut.Jag förstår din poäng klart och tydligt. Men jag har svårt att bryta upp relationer eftersom att jag kan må dåligt i år och dagar om jag sårar någon. Å andra sidan så sårar (kränker vill jag nästan säga) hon mig gång på gång och det är ju inte som om jag inte försökt lösa det eller att jag aldrig sagt ifrån. Tvärtom så viftar hon bort allt när jag tar upp det.

Att "såra" någon kräver en aktiv handling. Det innebär att du aktivt måste göra (säga) någonting. Kan inte läsa någonstans i dina texter att du skulle gjort något dylikt.
  • Anonym (U)
    Anonym (abisko) skrev 2019-04-02 20:18:14 följande:

Du sårar inte någon genom att inte stå ut med deras skit.

Bra poäng!
    uska81 skrev 2019-04-02 20:15:47 följande:

Jag tycker det uppfyller kriterierna för psykisk misshandel. Googla på det så ser du om du känner igen dig.

Jag läste på lite och det påminner minst sagt om kvinnan jag pratar om!

Jag ska fundera ut något smart att säga. Just nu känner jag mig ganska nere men är i funderingsstadiet.
Svar på tråden Blir jag manipulerad?