• Kjell2

Är min sambo alkoholist

Anonym (Anonym) skrev 2019-04-03 08:24:39 följande:

Jag har varit tillsammans med min sambo i snart två år och bott i hop i nästan ett år. När vi flyttade ihop märkte jag att han dricker alkohol inte bara på helger utan i princip varje dag. Jag har aldrig sett honom full och märker inte direkt på honom när han druckit. På vardagar dricker han typ två starköl och på helger kan det bli någon whiskey till det.

Vi har pratat om han drickande flera gånger och nu har det blivit en känslig fråga att prata om. Han känner sig påhoppad och anklagad (säger att han inte har några problem med alkoholen utan bara att han har druckit så här, varken mer eller mindre, i hela sitt vuxna liv) men jag är orolig att det kommer bli ett problem även om det inte är det nu. Han har iof gått med på att dricka max 5 glas i veckan och max 3 på samma kväll (med undantag för typ jul/midsommar etc). Detta tycker jag låter toppen, men har börjat tvivla på om han verkligen håller sig till det eller om han börjar dricka i smyg. När jag kom hem från träningen igår hade han sköljt munnen med munskölj (vi skulle äta middag när jag kom hem) vilket får mig att tro att han vill dölja något. Blir knäpp av att inte veta om han har problem med alkoholen eller inte! Vi pratar om att köpa hus och skaffa barn men jag vill inte fastna med någon som har alkoholproblem som bara kommer bli värre!

Kan man vara alkoholist/ha alkoholproblem om man aldrig blir full eller påverkad?

Mvh/orolig sambo

Det här är en rätt komplex fråga och går inte att svara på som alkoholist/icke alkolist.

Två andra frågor är har han ett beroende och skapar hans drickande problem?
    Helt klart skapar det problem eftersom det uppstår en konflikt hemma. Uppstår det andra problem, bråk, misskött arbete, förlorat körkort, pengar, gör inte annat som borde göras odyl?

Beroende är lurigare, kan han låta bli att dricka en vecka? Testa det.

Konsumtionen är inte jättehög men går det inte att hålla upp en vecka är risken att det långsamt kommer öka. Om han smyger med sitt drickande är det en varningssignal.

• Kjell2
    Anonym (Missbrukar) skrev 2019-04-03 16:40:58 följande:
    Jag har missbrukat i 15år och ingen vet om det. Man kan visst sköta livet med bravur trots att man har ett beroendeproblem/missbruk. Det är dock svårare att dölja doften av alkohol än en karta tabletter i väskan därför brukar det uppdagas snabbare om man luktar på arbetet tex.

Detta är ett enormt svårt problem ts. Jag lider med dig. Det jag kan råda dig till är att söka upp en beroendenottagning där du kan gå dit anonymt som anhörig och prata med någon som varit alkis. De ger dig råd, stöd och hjälp utan att föra journaler. Du behöver inte ens uppge namn.

För ni behöver BÅDA hjälp!
    Det är lite det jag vill få fram, man kan vara beroende utan att det skapar problem och man kan ha alkoholproblem utan att vara beroende.

Däremot är det inte ovanligt att ett berooende för eller senare leder till problem.

• Kjell2
    hellothere87 skrev 2019-04-04 10:56:42 följande:
    Din lilla alkis. Hur skulle ditt humör bli om du inte drack dessa två öl varje kväll? Precis.

Hatar alla dessa losers som försöker normalisera och bagatellisera missbruk av alkohol.
    Hur mycket är ok att dricka per dag eller vecka för att man inte ska vara en loser och missbruka?

Svar på tråden Är min sambo alkoholist