• Anonym (Anonym)

Är min sambo alkoholist

Jag har varit tillsammans med min sambo i snart två år och bott i hop i nästan ett år. När vi flyttade ihop märkte jag att han dricker alkohol inte bara på helger utan i princip varje dag. Jag har aldrig sett honom full och märker inte direkt på honom när han druckit. På vardagar dricker han typ två starköl och på helger kan det bli någon whiskey till det.

Vi har pratat om han drickande flera gånger och nu har det blivit en känslig fråga att prata om. Han känner sig påhoppad och anklagad (säger att han inte har några problem med alkoholen utan bara att han har druckit så här, varken mer eller mindre, i hela sitt vuxna liv) men jag är orolig att det kommer bli ett problem även om det inte är det nu. Han har iof gått med på att dricka max 5 glas i veckan och max 3 på samma kväll (med undantag för typ jul/midsommar etc). Detta tycker jag låter toppen, men har börjat tvivla på om han verkligen håller sig till det eller om han börjar dricka i smyg. När jag kom hem från träningen igår hade han sköljt munnen med munskölj (vi skulle äta middag när jag kom hem) vilket får mig att tro att han vill dölja något. Blir knäpp av att inte veta om han har problem med alkoholen eller inte! Vi pratar om att köpa hus och skaffa barn men jag vill inte fastna med någon som har alkoholproblem som bara kommer bli värre!

Kan man vara alkoholist/ha alkoholproblem om man aldrig blir full eller påverkad?

Mvh/orolig sambo

• Svar på tråden Är min sambo alkoholist
  • nihka
    Anonym (ex-alkisens ex-fru) skrev 2019-04-04 22:48:26 följande:
    Du känner dina egna värderingar och du handlar därefter. Du försöker inte ändra på någon. Det är bra. 

TS vill ändra på sin man så att han passar till hennes värderingar. Det är inte bra. 
    Jag uppfattade att hon funderar på om hon ska våga gå vidare med någon som hon misstänker kan ha ett alkoholproblem.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Nej)
    nihka skrev 2019-04-04 23:25:05 följande:

Jag uppfattade att hon funderar på om hon ska våga gå vidare med någon som hon misstänker kan ha ett alkoholproblem.

Hon försöker ändra på honom och nu har han "gått med på" något ts kan acceptera. Det där förhållandet kommer inte att hålla och det beror inte på (icke förekommande) alkoholproblem utan på ts!
  • Anonym (Asful)

Herregud, två öl är absolut inget problem. Jag dricker minst det varje kväll utan problem. Ta dig ett glas du med istället och ha lite trevligt tillsammans.

• nihka
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-05 00:08:47 följande:
    Hon försöker ändra på honom och nu har han "gått med på" något ts kan acceptera. Det där förhållandet kommer inte att hålla och det beror inte på (icke förekommande) alkoholproblem utan på ts!
    TS har inte försökt ändra på sin sambo utan på hans alkoholkonsumtion. Att dricka starköl varje dag innebär att man alltid har alkohol i kroppen. Om man tänker skaffa familj kan inte pappa alltid vara alkoholpåverkad.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Tilda)

Om man inte klarar att slappna av på kvällen utan att dricka alkohol så tycker nog jag iaf att man är på gränsen till alkoholism.

• Anonym (Nej)
    nihka skrev 2019-04-05 02:20:12 följande:

TS har inte försökt ändra på sin sambo utan på hans alkoholkonsumtion. Att dricka starköl varje dag innebär att man alltid har alkohol i kroppen. Om man tänker skaffa familj kan inte pappa alltid vara alkoholpåverkad.

Nej verkligen inte. 2 öl förbränner en vuxen man på ett par timmar. Han är alltid nykter!

Ts vill leta problem och hade det inte varit detta så hade det varit "han tränar för mkt", "tittar på sport för mkt", "kollar porr", "har kontakt med sitt ex" eller nåt annat dravel.

Detta ÄR inte nåt problem och inte skadligt alls.

Tycker de borde göra slut så båda kan träffa en partner som passar bättre.
  • Anonym (Tilda)
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-05 02:48:16 följande:

Nej verkligen inte. 2 öl förbränner en vuxen man på ett par timmar. Han är alltid nykter!

Ts vill leta problem och hade det inte varit detta så hade det varit "han tränar för mkt", "tittar på sport för mkt", "kollar porr", "har kontakt med sitt ex" eller nåt annat dravel.

Uppenbarligen tycker TS att detta är ett problem som inte ska förminskas av dig.
  • Anonym (jösses)
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-05 02:48:16 följande:

Att dricka starköl varje dag tär på både njurar och levern i det långa loppet. Och ni som tycker det är normalt att dricka varje dag ute i Europa, i Ryssland så ligger medellivslängden för män på bara 59 år på grund av allt drickande.
  • Anonym (Tilda)

Jag är Treo - drickare. Jag har varit det i många år. När en del säger till mig att jag är beroende så brukar jag skoja och säga

- Du, jag har druckit Treo i 30 år så jag IM nån borde väl märka om jag är beroende.

Två öl i sig eller ett par glas vin är väl kanske ingen fara men hur blir man om man inte tar den där alkoholen man är van vid? Irriterad, arg, kortare tålamod, grinig? Hur man blir i beteendet om man inte intar den vanliga mängden borde väl avgöra om man är beroende eller inte. ( bara en reflektion)

• Anonym (Nej tack)

Vi har alla våra egna gränser. Du kan säkert klara hans drickande, men om ni skaffar barn funkar det inge bra längre. Skulle du klara av att lämna en 5åring ensam hemma med en som dricker. För mig är det ett totalt nej. Pappan till mina barn måste vara nykter för mig. Svårt med familjeliv, förebild och köra bil när man dricker varje dag.

Svar på tråden Är min sambo alkoholist