• Anonym (Anonym)

Är min sambo alkoholist

Jag har varit tillsammans med min sambo i snart två år och bott i hop i nästan ett år. När vi flyttade ihop märkte jag att han dricker alkohol inte bara på helger utan i princip varje dag. Jag har aldrig sett honom full och märker inte direkt på honom när han druckit. På vardagar dricker han typ två starköl och på helger kan det bli någon whiskey till det.

Vi har pratat om han drickande flera gånger och nu har det blivit en känslig fråga att prata om. Han känner sig påhoppad och anklagad (säger att han inte har några problem med alkoholen utan bara att han har druckit så här, varken mer eller mindre, i hela sitt vuxna liv) men jag är orolig att det kommer bli ett problem även om det inte är det nu. Han har iof gått med på att dricka max 5 glas i veckan och max 3 på samma kväll (med undantag för typ jul/midsommar etc). Detta tycker jag låter toppen, men har börjat tvivla på om han verkligen håller sig till det eller om han börjar dricka i smyg. När jag kom hem från träningen igår hade han sköljt munnen med munskölj (vi skulle äta middag när jag kom hem) vilket får mig att tro att han vill dölja något. Blir knäpp av att inte veta om han har problem med alkoholen eller inte! Vi pratar om att köpa hus och skaffa barn men jag vill inte fastna med någon som har alkoholproblem som bara kommer bli värre!

Kan man vara alkoholist/ha alkoholproblem om man aldrig blir full eller påverkad?

Mvh/orolig sambo

• Svar på tråden Är min sambo alkoholist
  • Anonym12157

Jag har ju aldrig upplevt det som ett problem, men jag är rädd för att han är/ska bli beroende och att det ska bli problem i framtiden. Jag vet ju att många som är beroende förnekar det för sig själva, åtminstone i början. Och jag vill ju hjälpa honom om det är så att han är på väg in i något beroende. Men vad kan jag göra. Ibland känner jag att det är jag som är knäpp. Gör jag ett problem av ett icke-problem?

• Anonym (Hur vet man)
    AndreaBD skrev 2019-04-03 09:29:11 följande:

Det låter lite som mitt ex - först depression och sedan sitta uppe på nätterna och dricka.

Var det därför ni gick isär? Hur gick det för honom ?
  • Anonym (Nej)

Ser inga som helst problem i nuläget.

Däremot finns det en risk att du gör det till ett problem och att ditt tjatande får honom att börja smygdricka samt öka mängden.

Risken att han plötsligt skulle bli alkoholist och öka mängden är annars är inte högre än för någon som aldrig dricker alkohol.

• Anonym (klara)
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-03 12:16:57 följande:

Ser inga som helst problem i nuläget.

Däremot finns det en risk att du gör det till ett problem och att ditt tjatande får honom att börja smygdricka samt öka mängden.

Risken att han plötsligt skulle bli alkoholist och öka mängden är annars är inte högre än för någon som aldrig dricker alkohol.

Håller med här. 

Du kan ju inte bestämma över honom och dricker han inte mer och blir berusad så vad är problemet?
  • AndreaBD
    Bananböjaren skrev 2019-04-03 09:30:58 följande:
    Du skriver att det inte är nått problem men ändå verkar du vilja göra det till ett problem. Varför? Du ska inte bry dig så mycket om vad andra tycker, speciellt inte moralmupparna här på FL.

Det där med att dricka måttligt och ofta är något som är ganska vanligt i de flesta kulturer, det är mest i svensk arbetarkultur som det ses ner på. I Sverige är alkoholvanan mera huvudet fullt varje helg, ropa och slåss och efter ett tag så ska man ligga och spy i rännstenen. Sen på måndag sitter man i fikarummet och fördömer "alkoholisterna" som unnar sig några öl på en vardag.
    Det blir dock ett jäkla problem om man har barn med den personen. Jag blir förbannad när folk bagatelliserar alkoholberoende. Min ex-man har det problemet, och mina barn har förstås drabbats. TS gör rätt i att vilja kunna utesluta det innan man skaffar barn.
  • Anonym (Nej)
    AndreaBD skrev 2019-04-03 12:53:25 följande:

Det blir dock ett jäkla problem om man har barn med den personen. Jag blir förbannad när folk bagatelliserar alkoholberoende. Min ex-man har det problemet, och mina barn har förstås drabbats. TS gör rätt i att vilja kunna utesluta det innan man skaffar barn.

Vad blir det för problem om man har barn om ena föräldern dricker 2 öl?
  • Anonym (klara)
    AndreaBD skrev 2019-04-03 12:53:25 följande:
    Men här är det ju inte klart att ts sambo HAR ett problem... Han dricker 2 öl om dagen och blir inte berusad. Så det är inte ens klart eller troligt att det finns något beroende att bagatellisera. 
  • AndreaBD
    Anonym (Hur vet man) skrev 2019-04-03 11:36:55 följande:
    Var det därför ni gick isär? Hur gick det för honom ?
    Det var inte riktigt därför, eftersom det fortfarande inte var riktigt tydligt/säkert när vi separerades. Det var för att han var egoistisk och inte verkligen intresserad av att vara någon människa nära. Och så passade vi inte ihop heller.

Numera lever han själv och tänker inte ha någon relation. Och han har fått mer problem med alkoholen, har emellanåt varit nykter (ett kort tag), har t.o.m .gått ut till sin arbetsgivare med problemet och fått hjälp där, men han påstår sedan igen, att han nu kan hantera det, dvs att han kan dricka lagom . Man vet ju att det inte funkar, så jag fattar inte hur han kan säga så. Barnen har också försökt få honom att sluta, de var ju då tonåringar och är vuxna nu. Därför har vi knappt någon kontakt nu. Han har hela tiden skött jobbet och även haft barnen varannan vecka (dottern har vägrat bo hos honom under något år för att få honom sluta dricka) och han har ju inte direkt gjort bort sig. Det som barnen nog har märkt mest var ju då att han kunde sova mycket dagtid på helgerna och inte alltid var så jätte-pålitlig (men han var alltid på plats vid viktiga tillfällen).  
  • AndreaBD
    Anonym (klara) skrev 2019-04-03 13:10:02 följande:
    Men här är det ju inte klart att ts sambo HAR ett problem... Han dricker 2 öl om dagen och blir inte berusad. Så det är inte ens klart eller troligt att det finns något beroende att bagatellisera. 
    Jag håller med om att det inte är säkert. Och det är överhuvudtaget svårt att avgöra. Men det kan vara början på något. Dessutom är det inte alltid så att folk dricker varje dag. Det finns alkoholister som inte dricker alls under veckan och bara på helgerna. Mitt ex var så mer eller mindre. Och det finns också alkoholister som inte dricker i veckor och sedan dricker flera dagar i sträck. 

Jag skulle kolla lite närmare om det kan vara så att han dricker mer än vad hon vet om, att han döljer det, att det ökar, eller att han visar tecken på beroende, t.ex. missköter saker eller blir på dålig humör när han inte får dricka. Eller också att han tål mer och mer. 
  • Mackan1978

Jag tycker att det verkar oroväckande. Han verkar leva i ett förnekande.

Svar på tråden Är min sambo alkoholist