• liljaaan

    Skydda sgi första barn och gravid igen

    Kortfattat: Födde barn 20/4 2018. Är gravid igen och har bf med barn nr 2 den 11/6. Började jobba igen 6/2 och planerar att jobba till 17/5 - min sambo är nu föräldraledig. Har jobbat 100% fram till och med i måndags 1/4. Behöver nu tips och hjälp hur vi ska lägga upp sista tiden innan han ska börja jobba igen.

    Jag har som sagt från och med måndags 1/4 gått ner 1 timme om dagen (dvs jobbar 87.5% nu). Om jag förstår det rätt måste jag då ta ut 12.5% föräldrapenning för att skydda min sgi (så det blir 100% tjänst) redan nu innan han fyller 1år?

    1. Räknas den annars automatiskt ner till 87.5% tjänst om jag skulle bli sjuk nu och inte fyller upp med föräldrapenning från i måndags?

    2. Hur lägger vi enklast upp detta jag och min sambo hos försäkringskassan? Måste jag mån-fre ta ut 12.5% ersätting? Detta blir ju supertokigt iomed att min sambo då måste ta ut samma omfattning (12,5% om vi ska ta dubbeldagar) då väl? Eller kan vi lägga in det på något annat sätt? Typ att vi varje söndag tar dubbeldag men i vilken procent blir det då? Iomed att jag bara gått ner 5 timmar i veckan, blir så snurrig när jag sitter och försöker planera i försäkringskassan.

    3. Är det "lönt" att vi gör det här eller mer "lönt" att jag bara går ner i tid och får lägre sgi? Det är ju mellan 1/4-10/5 (min sambos sista lediga dag innan han börjar jobba 13/5) som han är hemma och jag gått ner i tid. Sen är planen att han jobbar heltid, jag är föräldraledig till och med februari 2020 och sedan kommer jag börja jobba heltid igen 7 mån medan min sambo är hemma 7 mån, då kommer jag ju ändå jobba upp min sgi igen till 100%. Men kommer det då ta 6 mån innan min sgi kommer upp till 100% igen för att jag nu i 1.5 mån gick ner till 87.5%?

    Hoppas ni förstår vårt dilemma och kan hjälpa oss med tips och idéer, rätta mig gärna om jag skrivit något fel/uppfattat systemet fel :)

  • Svar på tråden Skydda sgi första barn och gravid igen
  • Sonnet

    Du behöver inte göra någonting. Du har rätt att gå ner i tid 6 månader före bf och ändå skydda din tidigare SGI.

  • nnnnnnnn

    Du behöver inte göra något, din SGI är skyddad.
    Han behöver ta ut FP 5 dagar/vecka från och med den dagen barnet fyller 1 år.

    Men det jag hade gjort om jag var du och din partner är att fundera på om man har ork med 2 så små barn om partnern jobbar 100%. Ni har ju (antagligen) massor med föräldradagar att ta ut. Ingen måste ta ut en enda dag under barnets första år, glappet mellan dagen då barn nr 1 fyller 1 och barn nr 2 föds, måste din partner ta ut FP 5 dagar/vecka om han är hemma från jobbet.
    Men så fort barn2 är ute, så kan ni båda vara hemma 100% igen utan att ta ut FP om ni klarar er ekonomiskt.

    Jag hade velat ha det såhär:
    när barn 2 föds, tas 10 pappadagarna ut = 2 veckor ledigt tillsammans,
    sen tar du semester 5 veckor =5 veckor till lediga tillsammans
    sen tar han semester = 5 veckor lediga tillsammas
    dvs 3 härliga sommarmånader då båda är 100% lediga och har tid för lilla familjen. Utan att ha det jätteknapert ekonomiskt, då den ena tar 7 SGI-dagar/vecka och den andre får ut semesterlön.

    Efter den tiden så hade jag velat att min partner jobbat 50-75% ungefär.
    Klarar man sig utan pengarna kan man skippa FP, behöver man pengarna kan ni båda ta ut 7 SGI-dagar/vecka, bara ni tar för vars ett barn i taget.
    Jobbar man 70% = 3,5 dagar/vecka, kan man ta ut 3,5 SGI-dag varje vecka = får oftast ut mer pengar än om man jobbar heltid.

    Så man kanske har råd att vara hemma mer tillsammans?
    Har man 1-2 vardagar ledigt tillsammans så går vardagarna så otroligt mycket smidigare! BVC - ingen match, ena åker med barnet, andre stannar hemma eller så följer alla med och om ena barnet behöver tas ifrån och roas så är det lätt då båda inte behöver stanna inne på BVC, men är man ensam med 2 missnöjda barn samtidigt som man ska göra en massa tester mm... suck...
    Handla - ena kan åka iväg när minst 1 barn sover middag.
    Städa - enklare om båda är hemma mer, man kan också leka städning med det äldre barnet om lilla barnet matas/ammas, istället för att äldre barnet röjer runt ensamt vid matningarna...
    Utevistelse - så mycket enklare om man kan dela på sig vid behov...
    Sömn - om det blir lite av det på natten kan man ge varandra sovmorgon eller avlasta lättare om en inte måste iväg på jobb varje vardag...

    osv....

  • liljaaan
    Sonnet skrev 2019-04-03 22:19:20 följande:

    Du behöver inte göra någonting. Du har rätt att gå ner i tid 6 månader före bf och ändå skydda din tidigare SGI.


    Jag vet att det funkar så när man är gravid med första barnet (förutsatt att man jobbat minst 6 mån) men nu blev jag så osäker om det gäller även andra graviditeten eftersom jag endast jobbat heltid nu cirka 1.5 mån innan jag går ner i tid?
  • liljaaan
    nnnnnnnn skrev 2019-04-03 22:36:23 följande:

    Du behöver inte göra något, din SGI är skyddad.

    Han behöver ta ut FP 5 dagar/vecka från och med den dagen barnet fyller 1 år.

    Men det jag hade gjort om jag var du och din partner är att fundera på om man har ork med 2 så små barn om partnern jobbar 100%. Ni har ju (antagligen) massor med föräldradagar att ta ut. Ingen måste ta ut en enda dag under barnets första år, glappet mellan dagen då barn nr 1 fyller 1 och barn nr 2 föds, måste din partner ta ut FP 5 dagar/vecka om han är hemma från jobbet.

    Men så fort barn2 är ute, så kan ni båda vara hemma 100% igen utan att ta ut FP om ni klarar er ekonomiskt.

    Jag hade velat ha det såhär:

    när barn 2 föds, tas 10 pappadagarna ut = 2 veckor ledigt tillsammans,

    sen tar du semester 5 veckor =5 veckor till lediga tillsammans

    sen tar han semester = 5 veckor lediga tillsammas

    dvs 3 härliga sommarmånader då båda är 100% lediga och har tid för lilla familjen. Utan att ha det jätteknapert ekonomiskt, då den ena tar 7 SGI-dagar/vecka och den andre får ut semesterlön.

    Efter den tiden så hade jag velat att min partner jobbat 50-75% ungefär.

    Klarar man sig utan pengarna kan man skippa FP, behöver man pengarna kan ni båda ta ut 7 SGI-dagar/vecka, bara ni tar för vars ett barn i taget.

    Jobbar man 70% = 3,5 dagar/vecka, kan man ta ut 3,5 SGI-dag varje vecka = får oftast ut mer pengar än om man jobbar heltid.

    Så man kanske har råd att vara hemma mer tillsammans?

    Har man 1-2 vardagar ledigt tillsammans så går vardagarna så otroligt mycket smidigare! BVC - ingen match, ena åker med barnet, andre stannar hemma eller så följer alla med och om ena barnet behöver tas ifrån och roas så är det lätt då båda inte behöver stanna inne på BVC, men är man ensam med 2 missnöjda barn samtidigt som man ska göra en massa tester mm... suck...

    Handla - ena kan åka iväg när minst 1 barn sover middag.

    Städa - enklare om båda är hemma mer, man kan också leka städning med det äldre barnet om lilla barnet matas/ammas, istället för att äldre barnet röjer runt ensamt vid matningarna...

    Utevistelse - så mycket enklare om man kan dela på sig vid behov...

    Sömn - om det blir lite av det på natten kan man ge varandra sovmorgon eller avlasta lättare om en inte måste iväg på jobb varje vardag...

    osv....


    Tack för ditt fina svar :)

    När du skriver att jag inte behöver göra något, att min sgi redan är skyddad. Syftar du till samma som "sonnet" skrev då, att jag kan gå ner 6 mån innan bf utan att den påverkas? Trots jag endast jobbat heltid 1.5 mån nu? Jag ringde nämnligen fk och då sak hon jag var tvungen att fylla ut med fp MEN jag upplevde tyvärr inte att hon verkligen lyssnade på min situation.

    Min sambo tar redan nu ut minst 5 dagar i veckan så där är vi helt med på hur det funkar när Barn 1 fyllt 1år.

    Och som du skriver, det är ju supersvårt att föreställa sig hur det är att gå från 1 litet barn till 2 små barn. Tanken är att han kommer ta sina pappadagar i samband med födsel + att min mamma kommer vara hemma hos oss med barn 1 så länge vi vill och behöver hjälp. Sen kommre han ta minst 4 veckor i sommar, men ska nog säga till honom att ta några fler veckor faktiskt, kan ju aldrig bli för mycket tid ihop liksom :) Vi har även supermycket hjälp från min mamma som bor i en annan stad men är pensionerad som brukar komma upp och bo hos oss lite längre stunder.

    Barn nr 1 ska börja förskola i augusti, vi har inte fått info om vilken förskola ännu eller vad de erbjuder för tider för deltidsbarn än men vi kommer nog utnyttja de flesta timmarna för honom där i alla fall och då hjälpas åt med hämtning och lämning. Min sambo jobbar långa dagar mån-ons sen kort dag tors och alltid ledig fredagar. Men som du säger är det ju eventuellt ett alternativ om det ändå blir för tufft att han kanske är ledig hela torsdagar med, jag tror vi får prova oss fram helt enkelt.

    Vi har idag en väldigt jämnställd relation där vi båda hjälpts åt med hemmet och dylik. Barn nr 1 är en (hitintills) vääldigt enkel och lättsam liten pojke utan några som helst bekymmer - därav valde vi att skaffa så tätt inpå och håller givetvis tummarna för att han fortsätter vara den han är :) Men vi har det bra ställt ekonomiskt och precis som du skriver så kan det absolut vara ett alternativ att han minskar i arbetstid om det är tufft för mig att vara hemma när dom båda är små.
  • Ignoramus

    Jag tror inte det var så bra att du jobbade 100% i nästan två månader, för egentligen ska väl din gamla sgi försvinna iom detta och du måste jobba i minst sex månader till för att få ihop till den nya. (Antar att du kom på det själv och därför gick ner till 7h per dag...)

    Vet inte hur strikt FK är, man kan ju hoppas att de har lite överseende i det här fallet.

  • Trädgårdsland

    Eftersom du inte hunnit jobba 6 månader tror jag inte din sgi är skyddad.

    Om du vill skydda den så skulle jag låta bli att ta några dagar alls fram till ettårsdagen, sedan kan du ta en lägstanivådag/vecka. Den kan du ta under helgen, om pappan tar må-fre.

  • Ignoramus

    Ett tips är dock att kräva att få prata med din handläggare när du ringer FK, de som svarar vet ju i regel inte vad de pratar om utan ringer du 10 ggr får du 10 helt olika svar. Handläggarna är mycket bättre att ha att göra med.

    Sen verkar det iofs råda konsensus bland alla småbarnsföräldrar jag pratat med att man inte ska lägga precis alla kort på borden när man pratar med FK, utan bara skicka in och se glad ut (dvs i ditt fall inte nämna något om heltidsarbetet)... men jag vet inte. Dels vill jag göra rätt för mig och framförallt är jag livrädd för bli återbetalningsskyldig.

  • Alexi
    liljaaan skrev 2019-04-04 07:57:47 följande:

    Jag vet att det funkar så när man är gravid med första barnet (förutsatt att man jobbat minst 6 mån) men nu blev jag så osäker om det gäller även andra graviditeten eftersom jag endast jobbat heltid nu cirka 1.5 mån innan jag går ner i tid?


    Nej du kan inte lita på ?6 mån före bf-regeln? i ditt läge.
  • Trädgårdsland
    Trädgårdsland skrev 2019-04-04 08:32:14 följande:

    Eftersom du inte hunnit jobba 6 månader tror jag inte din sgi är skyddad.

    Om du vill skydda den så skulle jag låta bli att ta några dagar alls fram till ettårsdagen, sedan kan du ta en lägstanivådag/vecka. Den kan du ta under helgen, om pappan tar må-fre.


    Var otydlig - den är naturligtvis skyddad fram till ettårsdagen! Men du har inte rätt att gå ner i tid sista sex månaderna, eftersom du just varit i en sgi-skyddande period (föräldraledigheten).
  • Ignoramus

    Den är inte skyddad om man börjar jobba 100%, vilket ts dessvärre har gjort. Gränsen för skydd går vid 87.5%.

Svar på tråden Skydda sgi första barn och gravid igen