• Anonym (Alice)

Är Alice dåligt namn?

Vi har funderat på namnet Alice till vår dotter. Har fått så mycket tråkiga kommentarer. Framförallt från flera äldre släktingar: "jaha som Alice i underlandet (som något negativt)", någon har nynnat alie alice who the.. is Alice. Min svärmor vill att namn ska ha en koppling till någon berömd,.. så kommentaren har varit:uppgivet "ja ja Alice Timander finns ju" .Börjar fundera på om det är dumt namn att välja om det anses så negativt och att barnet jämt ska kopplas ihop med alice i underlandet. (inte för att det är dåligt)? Tänkte innan att det är ett ganska klassiskt namn även om det kanske inte har funnits så länge i Sverige. Vad tänker ni om namnet Alice? Får ni dåliga vibbar?

• Svar på tråden Är Alice dåligt namn?
  • Anonym (Värmdö)

Alice är ett jättevackert namn. Tycker verkligen ni ska välja det. Klingar fint.

Om namnet tillhör någon berömd är väl att skita i. Har en systerson som heter Ted, som Ted Gärdestad, eller som Ted Bundy. Man kan vara berömd för dåliga saker också.

• Anonym (A)

Alice är ett jättefint namn och det är ingen i barnets ålder som över huvud taget kommer att koppla ihop det med Alice i underlandet. Enda anledningen till att inte välja det namnet är väl i så fall att det är väldigt vanligt (om man nu bryr sig om det). Har legat på plats 1 på namntoppen ett tag.

• Anonym (vanligt)

Jag tänker att det är ett väldigt vanligt namn på flickor som fötts senaste 10-15 åren. Kanske lite tråkigt av den anledningen men verkligen inte provocerande på allra minsta vis. Eftersom namnet är vanligt (i den engelsktalande världen betydligt längre tillbaka än femton år) så förekommer det såklart i en massa sammanhang. Men det är i så fall värre med ett namn som bara kopplas till en enda sak/person.

• trollhona

Alice är ett vackert och klassiskt namn. Det blir jättefint på er dotter. Strunta i de som är negativa.

Speciellt om ni nu funnit ett namn ni båda gillar, det är inte alla föräldrar som har det så lätt.Flört

• flygrl

Ja du ser alla hittills i tråden är positiva till ditt namnval. Jag tycker Alice är ett klassiskt och fint namn som dessutom funkar internationellt.

Att en del associerar till Alice i Underlandet är väl inte hela världen. Bland barn är det så vanligt att dom ju inte lär reagera så.

• Anonym (Tina)

Jag funderade starkt på döpa min till Alice men såg att det låg på topplistan så vi ändrade oss bara för att det var så vanligt. Det blev Hailey istället

• telly

Alice är väldigt fint men ja, det kanske blir så att hon blir kallad "Alice P" eftersom det finns två till i varje klass...

Enda bekymret jag har med namnet är att det slutar på ce. Det stör lite att skriva "det är Alice boll" och inte "det är Alices boll"

Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Hanna D

Ett av mina favorit namn. Skit i vad folk säger och kör på om det är det namnet ni verkligen vill ha.

• Hanna D

Ett av mina favorit namn. Skit i vad folk säger och kör på om det är det namnet ni verkligen vill ha.

Svar på tråden Är Alice dåligt namn?