• Anonym (Mor)

Ämnesvarning åk 5

Min son har fått en ämnesvarning i engelska nu i årskurs 5. Vi föräldrar är sedan tidigare medvetna om att han har svårt och har fått visst anpassat material men det har inte varit tillräckligt. Vi har försökt stötta hemifrån och samarbeta med skolan men läraren säger att utvecklingen är för långsam.

Vad händer nu? Är skolan skyldiga till att göra någon åtgärdsplan? Får man gå om?

• Svar på tråden Ämnesvarning åk 5
  • Anonym (mmm)

Man får ju inte betyg i åk 5 så rent formellt kan man väl inte  varna, inte på det sättet som när man får betyg. 
    Det är förstås bra att ni får reda på hur han ligger till men det är ju hans engelsklärare som ska göra upp en plan för vad han behöver göra och hur de ska jobba med inlärningen 

• Anonym (´´´´)

Trist när inte allt funkar, men det är inte någon katastrof. Be om ett möte med läraren så att ni kan hjälpa och stötta på ett så effektivt sätt som möjligt hemma. Bara en extra kvart om dagen kommer att göra stor skillnad med tiden. Ni kan testa glosor.eu som gör det roligt att lära in nya glosor.
    Ge er på engelska filmer, böcker datorspel, mm. Något som kan fånga hans intresse så att det blir mer lek än slit. Kolla också om ni kan fixa någon engelskspråkig barnvakt, läshjälp eller lekkamrat. Kanske kan ni lägga lite av semestern i ett engelskspråkigt land?

• Anonym (Poppy)

Det fick jag under hela mellanstadiet, i engelska. Och nu 35 år senare sitter jag här med en universitetsutbildning inom juridik, bott i USA och har ett välbetalt jobb inom finansmarknaden. Och engelskan, den är flytande och fungerar i vissa fall bättre än svenskan. Så säg som min mamma: alla utvecklas i olika takt och min dotter är bara lite sen i starten.

PS. det här är inget troll utan 100 procent sant.

• Anonym (Mor)

Tack så mycket för era tips. Vissa av sakerna försöker vi redan med då detta givetvis inte kom som en chock. Vi har under terminens gång haft god dialog med hans Engelskalärare och försökt stötta hemifrån genom att tex öva glosor, läsa texter, titta på engelska filmer mm. Det sker utveckling men enligt läraren är den för långsam.

Ska kolla upp möjligheter till en eventuell språkresa. Semestern är redan planerad och bokad och kommer inte gå till ett engelsktalande land denna gång, men det ska jag komma ihåg till framtida resor. Tack!

Något annat som spökar är att han nu ska välja moderna språk inför nästa termin. Han är helt inriktad på att läsa ytterligare ett språk men jag tycker att det är ett bättre alternativ att läsa (mer) engelska.

• BurningDiamond
    Anonym (Mor) skrev 2019-04-03 21:41:01 följande:

Tack så mycket för era tips. Vissa av sakerna försöker vi redan med då detta givetvis inte kom som en chock. Vi har under terminens gång haft god dialog med hans Engelskalärare och försökt stötta hemifrån genom att tex öva glosor, läsa texter, titta på engelska filmer mm. Det sker utveckling men enligt läraren är den för långsam.

Ska kolla upp möjligheter till en eventuell språkresa. Semestern är redan planerad och bokad och kommer inte gå till ett engelsktalande land denna gång, men det ska jag komma ihåg till framtida resor. Tack!

Något annat som spökar är att han nu ska välja moderna språk inför nästa termin. Han är helt inriktad på att läsa ytterligare ett språk men jag tycker att det är ett bättre alternativ att läsa (mer) engelska.

Vad med engelskan är det han fastnar på?

Jag tänker att ja, det kan vara bättre att fokusera på ett språk om man har svårt att lära sig det.

Samtidigt så kan man få "draghjälp" av ett nytt språk, plötsligt så fattar man någon bit grammatik som inte funkade innan, eller får en ny förståelse för ord/glosor för man kan se likheter mellan ord/ordrötter i flera olika språk, eller ordföljder faller på plats, eller språk i sig får en nytändning.
  • Anonym (doris)
    Anonym (Mor) skrev 2019-04-03 21:41:01 följande:

Är det bara engelska han har svårigheter med? Hur har han det med svenska?
    Han är kanske inte språkligt begåvad helt enkelt, och skulle kanska använda sin energi på annat?
  • Anonym (´´´´)
    BurningDiamond skrev 2019-04-03 21:53:11 följande:
    Vad med engelskan är det han fastnar på?

Jag tänker att ja, det kan vara bättre att fokusera på ett språk om man har svårt att lära sig det.

Samtidigt så kan man få "draghjälp" av ett nytt språk, plötsligt så fattar man någon bit grammatik som inte funkade innan, eller får en ny förståelse för ord/glosor för man kan se likheter mellan ord/ordrötter i flera olika språk, eller ordföljder faller på plats, eller språk i sig får en nytändning.
    Och det kan ju vara så att engelskläraren och ts barn helt enkelt inte klickar och att det skulle gå bättre med en annan lärare och kanske ett annat språk? Och om han  inte gillar engelska så kanske det är lite taskigt att låta honom plugga ännu mer av det språket.

Bara spekulationer förstås, men jag hade försökt att få träffa läraren personligen för att se om jag kunde få lite mer klarhet i var problemet ligger. Dessutom om det är så att det är helt isolerat till engelskan eller bara där som det poppar upp först eller mest.
  • Anonym (Mor)

Det finns svårigheter även i svenska, men dessa är inte lika stora och tydliga som i engelskan. Han har precis börjat träffa en speciallärare två gånger i veckan för att få stöd.

Han gillar inte Engelskaläraren men jag tror inte att problemet ligger där. Han var svag i engelska även tidigare när det var andra lärare.

Svar på tråden Ämnesvarning åk 5