Anonym (Mor) skrev 2019-04-03 21:41:01 följande:
Tack så mycket för era tips. Vissa av sakerna försöker vi redan med då detta givetvis inte kom som en chock. Vi har under terminens gång haft god dialog med hans Engelskalärare och försökt stötta hemifrån genom att tex öva glosor, läsa texter, titta på engelska filmer mm. Det sker utveckling men enligt läraren är den för långsam.
Ska kolla upp möjligheter till en eventuell språkresa. Semestern är redan planerad och bokad och kommer inte gå till ett engelsktalande land denna gång, men det ska jag komma ihåg till framtida resor. Tack!
Något annat som spökar är att han nu ska välja moderna språk inför nästa termin. Han är helt inriktad på att läsa ytterligare ett språk men jag tycker att det är ett bättre alternativ att läsa (mer) engelska.
Vad med engelskan är det han fastnar på?
Jag tänker att ja, det kan vara bättre att fokusera på ett språk om man har svårt att lära sig det.
Samtidigt så kan man få "draghjälp" av ett nytt språk, plötsligt så fattar man någon bit grammatik som inte funkade innan, eller får en ny förståelse för ord/glosor för man kan se likheter mellan ord/ordrötter i flera olika språk, eller ordföljder faller på plats, eller språk i sig får en nytändning.