Inlägg från: Anonym (´´´´) |Visa alla inlägg
  • Anonym (´´´´)

Ämnesvarning åk 5

Trist när inte allt funkar, men det är inte någon katastrof. Be om ett möte med läraren så att ni kan hjälpa och stötta på ett så effektivt sätt som möjligt hemma. Bara en extra kvart om dagen kommer att göra stor skillnad med tiden. Ni kan testa glosor.eu som gör det roligt att lära in nya glosor.
    Ge er på engelska filmer, böcker datorspel, mm. Något som kan fånga hans intresse så att det blir mer lek än slit. Kolla också om ni kan fixa någon engelskspråkig barnvakt, läshjälp eller lekkamrat. Kanske kan ni lägga lite av semestern i ett engelskspråkigt land?

• Anonym (´´´´)
    BurningDiamond skrev 2019-04-03 21:53:11 följande:
    Vad med engelskan är det han fastnar på?

Jag tänker att ja, det kan vara bättre att fokusera på ett språk om man har svårt att lära sig det.

Samtidigt så kan man få "draghjälp" av ett nytt språk, plötsligt så fattar man någon bit grammatik som inte funkade innan, eller får en ny förståelse för ord/glosor för man kan se likheter mellan ord/ordrötter i flera olika språk, eller ordföljder faller på plats, eller språk i sig får en nytändning.
    Och det kan ju vara så att engelskläraren och ts barn helt enkelt inte klickar och att det skulle gå bättre med en annan lärare och kanske ett annat språk? Och om han  inte gillar engelska så kanske det är lite taskigt att låta honom plugga ännu mer av det språket.

Bara spekulationer förstås, men jag hade försökt att få träffa läraren personligen för att se om jag kunde få lite mer klarhet i var problemet ligger. Dessutom om det är så att det är helt isolerat till engelskan eller bara där som det poppar upp först eller mest.
Svar på tråden Ämnesvarning åk 5