• ES1240

    2 förskoleplatser

    Hej, jag och min sons pappa har separerat, vi bor nu 9 mil ifrån varandra. Sonen är skriven hos sin pappa och mitt dilemma blir nu att jag inte kan ta ett jobb i staden jag bor i då jag inte har barnomsorg den veckan jag har sonen. Jag anser att man ska kunna lösa problemet på ett enklare sätt än att själv behöva flytta närmare exet alt ge upp sonen vardagar när han är såhär liten (1.5) Vi ser inga problem med att han har två förskolor fram till förskoleklass, det ger oss ett antal år att lösa skolproblemet.
    Jag vet att kommunerna får en barnomsorgspeng på runt 100 000 för varje barn i förskolan. Min son utnyttjar alltså bara hälften av detta då han inte är där mer än varannan vecka , därför anser jag att kommunen kan dela på pengen o ge hälften till min kommun. 


    Det jag vill veta är om någon här har lyckats få igenom två platser med kommunerna, hur gjorde du? Vad hade du för något bakom dig som stöttade dig fram till ett positivt beslut?


    Jag undanber kommentarer som endast är påhopp om vad som är dåligt för sonen. det är vårt beslut som föräldrar och detta är bäst för honom.

  • Svar på tråden 2 förskoleplatser
  • cosinus

    Inte jag själv men jag har vänner som hade dubbla platser under några år. Föräldrarna studerade på olika orter och barnen var inte varannan vecka utan mer 2-3 veckor åt gången på de olika förskolorna.

    Det här är dock 10 år sen och jag antar att det är helt upp till de inblandade kommunerna om det godkänner det eller inte.

  • sysop
    ES1240 skrev 2019-04-05 10:46:51 följande:

    Hej, jag och min sons pappa har separerat, vi bor nu 9 mil ifrån varandra. Sonen är skriven hos sin pappa och mitt dilemma blir nu att jag inte kan ta ett jobb i staden jag bor i då jag inte har barnomsorg den veckan jag har sonen. Jag anser att man ska kunna lösa problemet på ett enklare sätt än att själv behöva flytta närmare exet alt ge upp sonen vardagar när han är såhär liten (1.5) Vi ser inga problem med att han har två förskolor fram till förskoleklass, det ger oss ett antal år att lösa skolproblemet.
    Jag vet att kommunerna får en barnomsorgspeng på runt 100 000 för varje barn i förskolan. Min son utnyttjar alltså bara hälften av detta då han inte är där mer än varannan vecka , därför anser jag att kommunen kan dela på pengen o ge hälften till min kommun. 


    Det jag vill veta är om någon här har lyckats få igenom två platser med kommunerna, hur gjorde du? Vad hade du för något bakom dig som stöttade dig fram till ett positivt beslut?


    Jag undanber kommentarer som endast är påhopp om vad som är dåligt för sonen. det är vårt beslut som föräldrar och detta är bäst för honom.


    Hej TS, man skulle önska att det var så enkelt att i och med att sonen bara har förskola varannan vecka så borde det gå att lösa med din kommun men erfarenheten visar att detta är ofta ett främmande synsätt som det är svårt att få gehör för.

    Det bästa är nog att höra med respektive kommun hur de ser på"just denna fråga. 

    Mig veterligen finns det inget lagstöd som man kan använda sig av som förälder i din situation utan det är helt upp till välviljan hos respektive kommun.

    Återkom gärna och uppdatera oss andra om hur det går
  • Anotherone

    Du behöver höra efter med de aktuella kommunerna. Det BORDE gå att lösa med all praktisk enkelhet men det beror nog på om du lyckas få tag i en vettig person.
    Sen är inte förskolepengen 100 000kr mån men det kanske inte var så du menade?

  • ES1240

    hej, självklart är jag införstådd att det inte är 100 000 / månad utan per läsår. tror inte jag skrev något av det. Men oavsett 100.000 för ett barn som går 50% av den tid barnet har rätt till så går dom ju med vinst? det finns en anledning till att dom ändå får så mycket per barn, för att det ska täcka lokal osv.  Vilket innebär att kommunen borde kunna dela på dem så sonen får tillgång till det han faktiskt har rätt till. Nej det finns inget som säger att han SKA få en plats i den andra kommunen menar mer rätten att få gå på förskola.

  • ES1240

    Hej , idag har jag fått tag på chefen för kunskapsförvaltningen, jag skickade ett mail efter att ha ringt x antal gånger utan svar. Svaret på mailet blev; Vi har tagit emot ditt ärende och återkommer inom kort. 


     


    så jag säger detsamma, fortsätt gärna svara på min fråga =) hittar någon något att gå på så skicka länk eller privat meddelande om man inte vill skriva i tråden. annars , jag återkommer så fort jag vet mer! = )

  • violis

    Om kommunerna kan komma överrens så kan man i vissa fall få ha "två förskolor"..MEN det är sällan optimalt för barnen,tänk dig själv om du skulle byta arbetsplats och kollegor varje vecka? Att varje vecka behöva hitta " din" plats i gruppen och hur du ska förhålla dig till den grupp dynamik det är i den gruppen... Lägger man sedan till att desto yngre barnen är desto känsligare är de för att ha för många kontakter,ett barn 1-1/2 år klarar av att ha 5/6 trygga kontakter och sedan ökas det stegvis med åldern.. Vi människor är " gruppdjur" vi vill höra till en grupp och ha vår plats i hirakin,vuxna klarar av att komma ihåg hur olika personer och grupper " sitter ihop" men barn under 12 gör inte detta,utan varje gång de kommer in i gruppen måste de förstå hirakin igen - detta gäller även om de " bara" varit ute och lekt /haft smågrupper etc..att göra detta tar ca 80-85% av barnens energi och är självklart stressande... Att då inte bara behöva hitta " sin " plats i en grupp med samma kompisar och pedagoger där både de oskrivna och uttalade reglerna är lika varje gång man kommer UTAN att behöva förhålla sig till Två olika grupper med OLIKA uppsättningar av regler och rutiner och krav på vad man " ska" klara av + två olika hem med olika gruppkonstelationer och med största sannorlikhet liite olika regler och rutiner....tja skulle någon kräva det av mig som är vuxen skulle jag INTE orka med det särskilt länge utan att bli extremt stressad ! Vore jag du TS skulle jag istället för att försöka få förskoleplats på orten 9 mil från den andra föräldern fundera på om det inte går att flytta närmare den andra föräldern ELLER inse att jag iom avståndet till barnet och för barnets bästa får ge upp min egen önskan att kunna ha barnet 50% utan istället inrikta mig på att träffa mitt barn på helger( långhelger så ofta det går) och senare i skolan på lov (Sedan det rent ekonomiska ... Barnpengen är dels inte 100 000kr, utan i de flesta kommuner lägre än så och ska inte bara täcka faktiska kostnader för barnet som mat,pysselmaterial,toapapper,blöjor utan den största posten är kostnader för fastigheten,värme,hyra,vaktmästare,pedagoger,kökspersonal,städpersonal etc etc... Så att kommunerna ska " dela det på hälften " funkar inte...alla de där fasta kostnaderna blir ju inte 50% lägre vv ... Den enskilda förskolan måste fylla sitt uppdrag med antal barn- tjänsterna räknas på antal barn omräknade i heltider,..och jag kan lova att det är snålt räknat, varje barn räknas.. För många barn som går ner på deltid= vi måste dra ner på tjänster....så räkna inte med att kommunerna är jätte samarbetsvilliga till ett sådan här förslag )

  • ES1240

    För det första, läs inlägget igen, jag är inte intresserad av att veta vad andra anser är bra eller dåligt för min son. Om vi som föräldrar anser att det skulle funka för honom så är det vårt val ingen annans, oavsett vad folk tycker kan inte det vara grundande för ett beslut. ett beslut skall tas på andra grunder en enskilda åsikter. och f.ö är barn mer anpassningsbara än vi vuxna så det går inte att jämföra. men antar att du också då skulle ge upp ditt barn varannan vecka för att ha råd att leva o bo? det skulle inte jag iallafall. Men tackar som lämnar information som jag inte har användning för , vänligen lämna tråden tills du har något av värde att komma med. 100.000 var en summa jag läst mig till genom att googla information om just bidragen ifrån staten, vad pengarna ska täcka  jadu, jag skrev lokal vilket innebär hyra? så 100.000 gånger 18-20 barn /avdelning, blir ganska mycket / år / avdelning och sällan betalar du hyra för ett rum, man hyr ju hela förskolan och det är kommunens egna lokaler dessutom. så de betalar ju till sig själva. men kommer inte ta diskussionen om detta med dig. jag vet hur det funkar i barnomsorgen, har själv jobbat på förskola i 2.5 år.


    violis skrev 2019-04-05 14:20:39 följande:

    Om kommunerna kan komma överrens så kan man i vissa fall få ha "två förskolor"..MEN det är sällan optimalt för barnen,tänk dig själv om du skulle byta arbetsplats och kollegor varje vecka? Att varje vecka behöva hitta " din" plats i gruppen och hur du ska förhålla dig till den grupp dynamik det är i den gruppen... Lägger man sedan till att desto yngre barnen är desto känsligare är de för att ha för många kontakter,ett barn 1-1/2 år klarar av att ha 5/6 trygga kontakter och sedan ökas det stegvis med åldern.. Vi människor är " gruppdjur" vi vill höra till en grupp och ha vår plats i hirakin,vuxna klarar av att komma ihåg hur olika personer och grupper " sitter ihop" men barn under 12 gör inte detta,utan varje gång de kommer in i gruppen måste de förstå hirakin igen - detta gäller även om de " bara" varit ute och lekt /haft smågrupper etc..att göra detta tar ca 80-85% av barnens energi och är självklart stressande... Att då inte bara behöva hitta " sin " plats i en grupp med samma kompisar och pedagoger där både de oskrivna och uttalade reglerna är lika varje gång man kommer UTAN att behöva förhålla sig till Två olika grupper med OLIKA uppsättningar av regler och rutiner och krav på vad man " ska" klara av + två olika hem med olika gruppkonstelationer och med största sannorlikhet liite olika regler och rutiner....tja skulle någon kräva det av mig som är vuxen skulle jag INTE orka med det särskilt länge utan att bli extremt stressad ! Vore jag du TS skulle jag istället för att försöka få förskoleplats på orten 9 mil från den andra föräldern fundera på om det inte går att flytta närmare den andra föräldern ELLER inse att jag iom avståndet till barnet och för barnets bästa får ge upp min egen önskan att kunna ha barnet 50% utan istället inrikta mig på att träffa mitt barn på helger( långhelger så ofta det går) och senare i skolan på lov (Sedan det rent ekonomiska ... Barnpengen är dels inte 100 000kr, utan i de flesta kommuner lägre än så och ska inte bara täcka faktiska kostnader för barnet som mat,pysselmaterial,toapapper,blöjor utan den största posten är kostnader för fastigheten,värme,hyra,vaktmästare,pedagoger,kökspersonal,städpersonal etc etc... Så att kommunerna ska " dela det på hälften " funkar inte...alla de där fasta kostnaderna blir ju inte 50% lägre vv ... Den enskilda förskolan måste fylla sitt uppdrag med antal barn- tjänsterna räknas på antal barn omräknade i heltider,..och jag kan lova att det är snålt räknat, varje barn räknas.. För många barn som går ner på deltid= vi måste dra ner på tjänster....så räkna inte med att kommunerna är jätte samarbetsvilliga till ett sådan här förslag )


  • elsi
    ES1240 skrev 2019-04-05 10:46:51 följande:

    Hej, jag och min sons pappa har separerat, vi bor nu 9 mil ifrån varandra. Sonen är skriven hos sin pappa och mitt dilemma blir nu att jag inte kan ta ett jobb i staden jag bor i då jag inte har barnomsorg den veckan jag har sonen. Jag anser att man ska kunna lösa problemet på ett enklare sätt än att själv behöva flytta närmare exet alt ge upp sonen vardagar när han är såhär liten (1.5) Vi ser inga problem med att han har två förskolor fram till förskoleklass, det ger oss ett antal år att lösa skolproblemet.
    Jag vet att kommunerna får en barnomsorgspeng på runt 100 000 för varje barn i förskolan. Min son utnyttjar alltså bara hälften av detta då han inte är där mer än varannan vecka , därför anser jag att kommunen kan dela på pengen o ge hälften till min kommun. 


    Det jag vill veta är om någon här har lyckats få igenom två platser med kommunerna, hur gjorde du? Vad hade du för något bakom dig som stöttade dig fram till ett positivt beslut?


    Jag undanber kommentarer som endast är påhopp om vad som är dåligt för sonen. det är vårt beslut som föräldrar och detta är bäst för honom.


    Kommunen kommer ju förmodligen inte att se det som att ni bara har en halv plats eftersom de inte kommer att ha ett annat barn på platsen den veckan din son inte är där.

    Sen kan säkert kommunen ändå välja att gå med på ett sånt upplägg. Men det låter besvärligt och inte alls optimalt för ett så litet barn att ha två hem och två förskolor att hatta mellan och det kan också göra att kommunen säger nej till ett sånt upplägg.
Svar på tråden 2 förskoleplatser