Kan hon ha dödat mitt barn?
En trisomi uppstår efter befruktningen, så vilka gifter dina svägerskor än har lurat i dig så kan de inte vara orsaken. Kromosomprov togs väl inte tidigare, så hur kan du vet att din flicka var "frisk" några veckor innan beskedet? Det går ju inte att se de fysiska förändringarna så tidigt. 
I så fall måste de ha lurat i dig gifterna före befruktningen - drack du deras drycker då? Att en trisomi kan orsakas av gifter är dock inte så orealistiskt att tänka som vissa i tråden tror, för man vet att dessa ökade i Ukraina efter Chernobylolyckan. Så om svägerskorna har lurat i dig något radioaktivt så KAN det vara så, men jag finner det ändå högst otroligt. Du bör prata med vården om detta, så att det utreds ordentligt. Det allra bästa skulle ju vara om du skulle kunna få beskedet från vården, att det helt omöjligt varit någon yttre påverkan som orsakade trisomin. 
Voodoo kan naturligtvis inte fungera i verkligheten. 
Om dina svägerskor håller på med konstigheter mot dig, vare sig de orsakat ditt barns trisomi eller inte (det har de som sagt med största sannolikhet inte), tycker jag att du ska ta din man och flytta en rejäl sträcka, så att de inte kan dyka upp hos er på daglig basis. Det gjorde jag när jag tyckte att min svägerska la sig i för mycket i våra liv.