Hur hög frånvaro är okej i grundskolan?
Som rubriken; någon som vet?
Som rubriken; någon som vet?
Beror lite på skola och självklart på orsak. Redan vid fem tillfälle av sen ankomst eller hel ogiltig frånvaro av lektion/dag sätts åtgärder in på den skola där jag arbetar.
Vid ca 15/20 procents frånvaro brukar det kallas till samrådsmöte i min kommun.
Okey enligt vem? Tycker en vecka utomlands med familjen är helt okey, men olovlig skolkning två lektioner är det inte.
Vad menar du med "okej"? Giltig frånvaro är ju alltid okej i betydelsen att den är giltig, men man kan ju ändå missa viktiga prov eller genomgångar. Om man har ogiltig frånvaro är det inte okej, men skolor har olika gräns för när de kallar till möten osv.
Som förälder skulle jag inte tillåta ens en minut skolk.
Är barnet ofta sjukt är ju frågan en annan, men då kanske man bör ta barnet till läkaren för att undersöka om det finns en bakomliggande orsak till de ständiga sjukdomsutbrotten.
Beror på.
Skolk är aldrig OK.
Stanna hemma en måndag för att man är lite trött och mamma ändå är hemma med småsyskon är inte OK.
Vara hemma 50% under ett år för att man genomgår cellgiftsbehandling är självklart helt OK.
Hos oss reagerar skolan vid tre olika frånvarotillfällen under en månad. Har man en historia med frånvaro kan skolan reagera tidigare, t.ex. om någon med hyfsat hög ströfrånvaro plötsligt är sjukanmäld två måndagar i rad.
Jag syftar till frånvaro procentuellt; efter för hög frånvaro (oavsett om det är pga sjukdom, semester eller skolk) kan innebära att barnet inte uppnår kraven och således får gå om.
Jag hittar inget där det står om vilken procents frånvaro som är innanför gränsen.
Barnet har en klasskompis som varit sjuk varannan vecka sedan skolstart och riskerar att få gå om.
Det kan nog vara lite olika från kommun till kommun men en generellt riktlinje för åtgärd ligger nog någonstans mellan 10-15% utslaget på en bestämd period. Kan vara per månad eller per 10 veckor, lite olika beroende på uppföljningsrutiner. Men de flesta kommuner sätter nog själva de exakta principerna.
Åtgärder kan vara allt från samtal med vårdnadshavare, pedagogisk utredning till en soc.anmälan om det sker under en lång period.
Finns det inga övergripande generella riktlinjer eller regler från skolverket? Vad är det för land vi lever i!?
Finns det inga övergripande generella riktlinjer eller regler från skolverket? Vad är det för land vi lever i!?
Över 10% ogiltig frånvaro på terminen så får man brev hem i betygskuvertet, oavsett hur barnet presterar i skolan.
Lite trist bara att vår sons "överfrånvaro" beror på att skolans personal felreggat frånvaro på andra elever med samma förnamn på honom, inte lyssnar av sin svarare så de sätter sjukfrånvaro som vi föräldrar ringt in om som ogiltig, sätter hela timmen som frånvaro när eleven är tre minuter sen och andra dumheter.
Vi har inte brytt oss jättemycket förut eftersom vi ju vet att det varit fel och att vår son faktiskt inte skolkar, men ska de börja skicka brev och härja så blir det nåt annat.
Så denna terminen för vi dagbok över precis varenda tidsenhet han är borta och ska jämföra med vad skolans system kommer fram till och det har vi förklarat på mentorsmötet.
Trötta mig liksom....
Men det måste ju också sättas i relation till elevens kunskaper antar jag.
Inför höstlovet fick jag veta att dotterns frånvaro (åk 2) skulle rapporteras till rektorn då hon låg på > 10 %. Ny rutin då rektorerna ville ha koll på de med så pass hög frånvaro.
Sonen i åk 6 är som regel den med höst frånvaro. Astma + ett antal allergier gör honom extra känslig och jag tror han låg på typ 3-4 veckors frånvaro förra vårterminen. Men han har ruskigt lätt för sig i skolan och har inga problem att ta ikapp. Lillebror däremot ligger hela tiden på gränsen till att hänga med och skulle aldrig fixa flera veckors frånvaro utan kännbara problem. När han i åk 2 var sjuk nästan hela maj var det bara tur att det var mycket lovdagar. Vi hade massor att jobba ikapp hemma ändå.
Slutsats. Skulle storebror vara sjuk på 50 % en termin skulle han inte ens behöva jobba ikapp för att klara godkänt nivå och gå om skulle vara helt onödigt. Däremot skulle väl kanske betygen gå ner något. Skulle lillebror vara sjuk på 50 % en termin eller längre skulle jag själv tycka det vore en bra idé att han gick om. Han skulle må bra av det.
Jag syftar till frånvaro procentuellt; efter för hög frånvaro (oavsett om det är pga sjukdom, semester eller skolk) kan innebära att barnet inte uppnår kraven och således får gå om.
Jag hittar inget där det står om vilken procents frånvaro som är innanför gränsen.
Barnet har en klasskompis som varit sjuk varannan vecka sedan skolstart och riskerar att få gå om.
Ett barn som har beviljad frånvaro och/eller är långtids-sjuk har (bör ha) en handlingsplan för hur barnet ska hänga med i skolan. Vissa får t. ex. läxor med sig på resa till Thailand.