• Juliaplatino

Ovanliga tjejnamn

Hej! Behöver hjälp med namn till en liten tjej!! Får mitt första barn om några veckor och vet nu att det är en tjej. Är ute efter ett väldigt ovanligt namn som inte alls många heter. Vill ändå att det ska låta som ett namn och alltså inte jättekonstigt, gillar namn som Lumi, Tilly, Nemi, Mira, Eila, Joni!

• Svar på tråden Ovanliga tjejnamn
  • Juliaplatino
    Anonym (G) skrev 2019-04-07 09:49:52 följande:

Daisy, Alba, Ylva, Tulisa, Thelise, Una, Odette, Nea, Minja, Silje, Vanna, Erin, Ilse, Tua, Valborg, Milla, Idun, Tintin.

En blandning av namn som är "påhittade" och namn som är gamla och ännu inte kommit tillbaka. Vet inte om något faller dig i smaken TS?

Tack!!
  • Juliaplatino
    fluu skrev 2019-04-07 16:48:47 följande:

Kortare och ovanligare av olika slag och grad:

Alba, Alea, Bonnie, Tella, Disa, Rhea, Linni, Misa, Lilo, Lone, Pim, Vinga, Tali, Mio, Millie, Eija, Unni, Isla, Jovie, Willa, Nika, Oda, Ravn, Rumi, Rind, Silje, Silke, Svala, Tiril, Tessa, Tula, Villemo, Junia, Kai, Viva, Vidja, Manda, Verna, Vira, Altea, Arabel, Ilon, Iben, Issy, Heli, Gry, Ellis, Essa, Essy, Flora, Fiona , Franka, Evina, Edda, Eris, Duva, Bibbi, Delia, Della, Belle, Cleo, Adina, Alde, Auda.

Fina, tack så mycket för alla förslag!
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Några) skrev 2019-04-07 15:24:31 följande:

Älskar Evy!  Tänker döpa min flicka till det. 

Känns inte så vanligt bland de yngre heller. 

Ja, visst är det fint! Blir suveränt!
  • Anonym (//)

Klara eller Karla (med K är vackrast)
    Elin eller Eline
    Elise, Lisa, Lise, Lissi
    Lo, Li 
    Alva

• Anonym (Nja)
    Anonym (//) skrev 2019-04-07 23:43:59 följande:

Klara eller Karla (med K är vackrast)

Elin eller Eline

Elise, Lisa, Lise, Lissi

Lo, Li 

Alva

Eller Carla med C som faktiskt är en över 100 år gammal stavning i Sverige och gör sig bra internationellt.
  • trollhona
    Juliaplatino skrev 2019-04-06 21:35:33 följande:

Hej! Behöver hjälp med namn till en liten tjej!! Får mitt första barn om några veckor och vet nu att det är en tjej. Är ute efter ett väldigt ovanligt namn som inte alls många heter. Vill ändå att det ska låta som ett namn och alltså inte jättekonstigt, gillar namn som Lumi, Tilly, Nemi, Mira, Eila, Joni!

Joni är ett superfint namn.

Fler ovanliga förslag:
    Iara
    Fex (unisex)
    Ylva
    Irma
    Nike
    Niko (unisex)
    Finda
    Blanca
    Umi

Sedan har du längre namn som Amalia, Lexinor, Magdalena, Mariella, Linova, Genevieve, men jag antar att du gillar korta namn.

• Anonym (A+)

Zoe, Cloudine, Adele, Pascale, Jonna, Gemma, Amelia, Rakel

Annars ta ett dubbelnamn som Gun-Britt eller Anne-Marie 

• Anonym (leka)

Elmia   Leona  Cordelia  Eris  Siora  Neroa  Myka

• Anonym (//)
    Anonym (Nja) skrev 2019-04-08 08:49:17 följande:
    Eller Carla med C som faktiskt är en över 100 år gammal stavning i Sverige och gör sig bra internationellt.
    Det funkar också! 

Någon som haft en lärare som heter Klara med K och gillar namnet kanske väljer C till sina barn istället.
  • Kaa76

Två av mina barn hette/heter Tella och Roo. Tella finns det nu ca 40 som heter (fans 8 när hon fick det) och Roo 2, så riktigt ovanliga :) 

• Anonym (Nja)
    trollhona skrev 2019-04-12 18:02:50 följande:

Joni är ett superfint namn.

Fler ovanliga förslag:

Iara

Fex (unisex)

Ylva

Irma

Nike

Niko (unisex)

Finda

Blanca

Umi

Sedan har du längre namn som Amalia, Lexinor, Magdalena, Mariella, Linova, Genevieve, men jag antar att du gillar korta namn.

Joni och Umi? Fex?! Finda?! Det låter som 4 små dvärgtroll i en tecknad serie för barn... Mariella och Linova låter som billig sprit från Finland/Ryssland och Genevieve som en grönmögelost...
  • Anonym (Tilly)

Lexi, Amilia, Dagmar, Judith, Beda, Evelina, Eva, Kari, Antonia, Celine, Yrla, Celia, Helmi, Minéa, Lotta, Lottie, Ofelia, Vinja, Odette, Yvette, Rita, Regina, Amo, Lorena, Katja eller Kathia är alla fina och hyfsat ovanliga på små idag (tror jag).

• Anonym (Jag...)

Agnis
    Atine
    Benta
    Elisaveta (min systerdotter heter detta som andranamn)
    Hilma 
    Karna
    Ruth 
    Tora
    Tyratria

Svar på tråden Ovanliga tjejnamn