• Anonym (Gravid)

    Preventivmedel eller sterilisering

    Jag är gravid med mitt tredje barn. Har mått väldigt dåligt och tänkt på abort tidigare men känner att jag vill verkligen ha fler barn. Är i v21 nu.

    Problemet är hur dålig jag bli AV graviditeten. Foglossning och illamående och kräkningar!

    Skulle gärna FÖDA och Ta hand om 15 barn men känner mig nu livrädd för sex efter denna förlossning för risken att bli gravid. Eftersom jag vill ha många barn lär abort inte bara ett alternativ men jag klarar inte en till graviditet.

    Jag blir sjuk av minipiller. Kombinerade p-piller är det som funkade när jag var 14-16år men ej provat det efteråt. Vill gärna undvika hormoner egentligen men hellre det än en oplanerad graviditet. Dock får man ej använda p-piller direkt efter förlossning och inte under amning..

    Testat pessar men det för krångligt att ha 6h efteråt. Kondom intalar vi oss att vi ska använda men sen så slarvar vi så nej det är inget för oss då vi inte sköter det och det är därför dumt att förlita sig på.

    Funderar på sterilisering men kanske vill ha fler barn om 10-15år. Vem vet liksom..

    Är det någon som har tips eller tankar?

  • Svar på tråden Preventivmedel eller sterilisering
  • Anonym (....)

    Är sterilisering av mannen ett alternativ? Det är ett enkelt ingrepp.

    Jag har två barn och funderar starkt på att sterilisera mig för att slippa risken för fler barn. För min egen del så finns det inget som skulle kunna få mig att ändra på den känslan.

  • Anonym (Gravid)
    Anonym (....) skrev 2019-04-07 13:26:37 följande:

    Är sterilisering av mannen ett alternativ? Det är ett enkelt ingrepp.

    Jag har två barn och funderar starkt på att sterilisera mig för att slippa risken för fler barn. För min egen del så finns det inget som skulle kunna få mig att ändra på den känslan.


    Jag väntat min mans första barn och jag tror inte han vill ta ett så definitivt beslut än. Jag vill ju egentligen ha fler barn också men jag mår pyton av graviditeten och kan således inte vara den mamma jag vill för de barn jag redan har..

    3 barn räcker för mig såklart! Det är inget måste att ha fler barn men det är ändå så definitivt med en sterilisering...

    Tack för ditt svar.
  • Anonym (....)

    Med tanke på att du är gravid så kan det ju även vara så att du inte tänker jätteklart, pga alla hormoner i kroppen. Känns som du bör fatta ett beslut om sterilisreing först x antal månader efter att du slutat amma barnet.

    Hormonspiral ger väldigt lite hormoner, har du inte provat det skulle jag helt klart rekommendera det. Min fru klarar inte heller minipiller, men hormonspiralen går bra.

    Tills dess får du nog försöka kämpa på med kondomen i alla fall...

  • Anonym (?)

    Hur kommer det sig att du inte får använda p-piller under amning?

  • Anonym (Hormonspiral)

    Jag har varit i liknande sits och jag rekommenderar hormonspiral. När jag sökte för sterilisering så rekommenderade gynekologen någon av de nya hormonspiralerna med mycket liten gestagen-utsöndring istället för sterlisering. Dels pga den ev risken för ånger men ffa för att hormonspiral faktiskt är mer effektiv emot graviditet än sterilisering! Jag satte då in Jaydess hormonspiral och det funkade superbra i de tre år jag hade den. :) Nu har jag Kyleena hormonspiral sedan tre veckor och märker inga direkta bieffekter än.

    Jag rekommenderar att du tar mellanpiller så snart du får efter förlossningen (tror det är from 6 veckor efter om du ammar) och sedan sätter in en hormonspiral när det är tidigast möjligt (tror det är from 12 veckor efter födsel.) Spiralen är sedan effektiv i 3 - 5 år.

Svar på tråden Preventivmedel eller sterilisering