Anonym (Logosungen) skrev 2019-04-08 22:44:57 följande:
Intressant tråd! Den här ska jag följa. Själv har jag en son på 10 år som har väldigt lätt för språk och ett stort intresse för historia, religion och politik.
Matten fixar han lätt men han ser inte alls vitsen. Han funderar på annat under lektionerna till de sista minutrarna då han snabbt gör det han skulle hinna klart.
Skolan är på läktaren och vi föräldrar står lite handfallna i vad vi kan göra innan han förgås av tristess i skolan. Jag är rädd att han lär få noll studieteknik eftersom han aldrig behöver anstränga sig.
Jag kan relatera starkt. Hade superlätt för allt, sov/skolkade genom grundskolan, gjorde uppgifter i sista sekund, gjorde läxor på lektionen före, gjorde prov utan att plugga innan. Ritade och var i en fantasivärld. Fick MVG på nästan allt i nian trots att jag hängde med fel personer, festade, ljög och gjorde dumheter. Inget i skolan var en ansträngning alls. Under gymnasiet samma. Tog droger och hade väldigt hög frånvaro men ändå MVG.
I vuxen ålder har jag dock sträckt upp mig, det går bra nu. Jag har aldrig haft problem med lagen eller socialen på något sätt, då det i ungdomen var nära ögat var jag alltid för smart för att åka dit.
Jag har gjort en adhd-utredning och fått diagnos på det samt på särbegåvning, jag har ett exceptionellt högt iq.
Jag fantiserar om hur mitt liv hade artat sig om jag i ung ålder hade blivit uppmärksammad och utmanad. Jag hade nog nått långt. Nu är jag väldigt vanlig, lågutbildad pga studietrötthet men det går bra.