• Anonym (Mamma)

Pubertet utan tillväxtspurt?

Har både läst och hört hur snabbt barn växer när de kommer in i puberteten. Min dotter kom in i puberteten för ca 1 år sedan, hon har samma skostorlek som hon hade för 1 år sen och idag var hon hos skolsköterskan. Hon hade växt ca 4 cm sen hon mätte sig sist för 10 mån sen.

Är det vanligt att tillväxtspurten kommer senare i puberteten? Hur var det för era barn?

• Svar på tråden Pubertet utan tillväxtspurt?
  • Anonym (My)

Hur gammal är hon och hur lång? Har hon fått mens?

Själv fick jag mens tidigt och hann inte växa speciellt mycket efter det.

• Meriall

Flickor har väl det inte på samma sätt som pojkar utan börjar växa tidigare och växer mer jämnt. 4 cm är ändå en del. Jag började tex växa lite snabbare när jag var 8 och fick mens när jag var 12.

Undrar också längd och ålder på henne.

• Fjäril kär

Alla får inte den enorma tillväxtspurten. En del planar ut och tar det långsamt och stannar.

• cleoeme

Känner en flicka som är 13 som redan är 165! Hon växte snabbt när hon kom in i puberteten.

• cleoeme

Känner en flicka som är 13 som redan är 165! Hon växte snabbt när hon kom in i puberteten.

• cosinus

Mina två äldsta har gjort ett ryck vid puberteten. Dottern som är äldst gick från 140 till 150 cm på ett år i åk 5. Fick mens i åk 6 och har efter det vuxit kanske 5-6 cm.

Sonen går i sexan nu och har nog vuxit en dm senaste året han med.

• Anonym (Mamma)

Hon har precis fyllt 11 år och är 146

• Anonym (Mamma)

Har ej fått sin mens, skulle inte tro att det kommer inom ett år heller

• Anonym (Mamma)
    cosinus skrev 2019-04-09 09:00:38 följande:

Mina två äldsta har gjort ett ryck vid puberteten. Dottern som är äldst gick från 140 till 150 cm på ett år i åk 5. Fick mens i åk 6 och har efter det vuxit kanske 5-6 cm.

Sonen går i sexan nu och har nog vuxit en dm senaste året han med.

Var det i början av puberteten? Den tar ju 4-6 år har jag läst
  • Anonym (Anna)

Det är väldigt individuellt när det gäller tjejer. En del växer väldigt mycket i början, medan andra har sin stora tillväxt under sista året.
    Det man kan säga är att när tjejen fått mens brukar de inte växa så mycket efter det.

• Anonym (Mamma)

Ska tillägga att jag är 170 och hennes pappa är 184. Jag var mycket senare än henne in i puberteten (nästan 2 år efter henne)

• Anonym (Jen)
    Anonym (Anna) skrev 2019-04-09 18:23:40 följande:

Det är väldigt individuellt när det gäller tjejer. En del växer väldigt mycket i början, medan andra har sin stora tillväxt under sista året.

Det man kan säga är att när tjejen fått mens brukar de inte växa så mycket efter det.

Max en decimeter, ofta mindre brukar man väl säga?

Och i regel bara under de nästkommande 12 månaderna efter första mensen?

Så har jag fått lära mig. Ett år/en dm

Vet inte om det stämmer?
  • cosinus
    Anonym (Mamma) skrev 2019-04-09 18:13:42 följande:
    Var det i början av puberteten? Den tar ju 4-6 år har jag läst
    Inte direkt i början. Lite hade ju hänt innan. Brösten hade börjat växa en del innan det tog fart på riktigt. Sen drog längden iväg, hon fick mens och därefter kom vikten. Hon vägde bara 35 kg när hon fick mens och jag minns att jag tänkte att det var lite lustigt att den kom igång på en så tunn människa. Men sen gick hon upp 8 kg under närmaste året utan att just växa på längden och då blev det mer rimligt.

Själv började jag få könshår i åk 2 och mens i åk 8 så behåringen behöver inte ha mycket alls med puberteten att göra.
  • Anonym (Jen)
    cosinus skrev 2019-04-10 13:22:01 följande:

Inte direkt i början. Lite hade ju hänt innan. Brösten hade börjat växa en del innan det tog fart på riktigt. Sen drog längden iväg, hon fick mens och därefter kom vikten. Hon vägde bara 35 kg när hon fick mens och jag minns att jag tänkte att det var lite lustigt att den kom igång på en så tunn människa. Men sen gick hon upp 8 kg under närmaste året utan att just växa på längden och då blev det mer rimligt.

Själv började jag få könshår i åk 2 och mens i åk 8 så behåringen behöver inte ha mycket alls med puberteten att göra.

Det måste varit tidigt med hår i tvåan?
  • cosinus
    Anonym (Jen) skrev 2019-04-10 13:24:48 följande:
    Det måste varit tidigt med hår i tvåan?
    Mjo det var det väl, men sen var ju inget annat tidigt så det hade ju ingen betydelse i slutändan :)
  • Anonym (Mamma)

Fick hem papperna nu från skolsköterskan och hon är 146. Är väl rätt vanlig längd i den åldern men eftersom hon redan varit i puberteten ett år känns det kort. Ingen kvinna i vår närmsta familj är under 1.65, många är mycket längre än så.

Svar på tråden Pubertet utan tillväxtspurt?