• Anonym (Elin)

Ovanliga/unika pojknamn

Jag väntar en pojke och vi vill välja ett unikt namn till honom men kommer inte på något.

Hjälp mig få ihop en lista med namnförslag!

Vi vill inte ha ett påhittat namn för då kan man ju bara förvränga vilket som helst men heller inget ?ovanligt? namn som i själva verket 2000 andra pojkar redan heter idag.

Det är så svårt! Kommer på en massa förslag till flicka men inte pojke.

• Svar på tråden Ovanliga/unika pojknamn
  • Anonym (Tja)

Kermit och Slartibartfast är väldigt ovanliga, men då blir det ju väldigt synd om grabben!

• Anonym (Elin)
    Anonym (Tja) skrev 2019-04-11 15:30:17 följande:

Kermit och Slartibartfast är väldigt ovanliga, men då blir det ju väldigt synd om grabben!

Har du nåt förslag som inte uppenbart är skitdåligt?
  • Anonym (Elin)
    Colourfulrainbow skrev 2019-04-11 13:43:44 följande:

Hjalmar, Sigmund, Sigvard, Fabian, Frans, Knut, Loke, Evert, Einar, Ludvig, Jens, Hannes, Helmer, Axel, Ivar, Joar, Konstantin, Erland, Erling, Folke, Ainar, Ossian, Movitz, Frank, Reuben. Pontus, Ola, Olle, Olof, Sverre, Svante, Josef, Ture, Tyko, Hans, Esbjörn, Valdemar, Valter, August, Nils, Birk, Bertil, Albin, Mats, Engelbrekt, Albrekt, Algot, Vilgot, Vilhelm, Vilmer, Bror.

Å, Birk <3 Fint med tribute till Astrid Lindgren, världens främsta barnboksförfattare (eller en av dom)

Engelbrekt, Sigmund och Konstantin gillar jag också! Tack :)
  • Colourfulrainbow

Slänger in några förslag till.

Melker, Sigismund, Bernt, Herman, Hermes, Hektor, Tor, Edvin, Edvard, Pål, Seth, Frej, Kaj, Teodor, Tyr, Tryggve, Samuel, Essiah, Elis, Eli, Harald, Halvar.

• Anonym (Emma)

Några fler förslag :)

Florian

Finn

Cornelius

Dorian

Abel

Quentin

Jasper

Nikodemus

Severin

• Anonym (Pojknamn)

Alexius

Amandus

Arne

Aste

Bengt

Bertil

Bror

Cornelius

Dan

Dag 

Einar

Ernst

Folke

Frans

Halfdan

Herman

Inge

Julius

Knut

Kurt

Leander

Mauritz

Peder

Povel

Roy

Stig

Sune 

Theodor

Truls

Åke

• vallakra
    Bunny on speed skrev 2019-04-10 21:12:16 följande:

Gottfrid

Styrbjörn

Anund

Gottfrid heter min äldsta son (21 år) och vad jag vet är han ensam om sitt namn häromkring, i sin generation alltså.
  • brallison
    Anonym (Elin) skrev 2019-04-10 17:00:42 följande:
    Just det, också en grej, vi är inte intresserade av namn från andra kulturer vi inte har koppling till. Min mans farfar är grek och min mormor är skotte så jag ska kolla lite på respektives sidor om vi hittar något fint förslag där :)
    På tal om Skottland - när jag var gravid, åkte vi på en bussresa till Skottland. Vi visste inte vem vi väntade, så inga namn var bestämmda. Bussföraren (en äldre man) hette Eyvind, så jag har bestämt om jag nånsin får en pojke så ska han heta Christian EyvindFlört
  • Anonym (Tja)
    Anonym (Elin) skrev 2019-04-11 18:11:59 följande:
    Har du nåt förslag som inte uppenbart är skitdåligt?
    Ja, längre upp i tråden. Inlägg 29.

Det vanliga är att ta namn från mor- och farföräldragenerationen så ett ovanligt namn skulle vara ett från er egen generation eller era föräldrars.

Magnus
    Pontus
    Peter
    Johan
    Niklas
    Mikael
    Rickard

De är säkert ovanliga på småbarn idag.
Svar på tråden Ovanliga/unika pojknamn