• Anonym (Elin)

Ovanliga/unika pojknamn

Jag väntar en pojke och vi vill välja ett unikt namn till honom men kommer inte på något.

Hjälp mig få ihop en lista med namnförslag!

Vi vill inte ha ett påhittat namn för då kan man ju bara förvränga vilket som helst men heller inget ?ovanligt? namn som i själva verket 2000 andra pojkar redan heter idag.

Det är så svårt! Kommer på en massa förslag till flicka men inte pojke.

• Svar på tråden Ovanliga/unika pojknamn
  • Alessia

Yngve
    Ivar
    Helge
    Torkel
    Jarl
    Ingvar
    Ingemund
    Viking
    Hilding
    Alvar

Alla är de mycket gamla namn med tyngd, de flesta från fornnordisk tid och belagda på runstenar. Inte vanliga alls som tilltalsnamn idag, men omtyckta under nationalromantisk tid på 1800-talet.

• Fjäril kär
    Anonym (Elin) skrev 2019-04-10 16:45:49 följande:

Viking, Oden, Ceasar och Bartolomeus var väl unika namn som inte är påhittade men Nelson, Levi och Morris låter mer som något föräldrar hittat på.

Hm... tack iallafall för förslag :)

Nelson är flera hundra år gammalt namn, Morris anglikanskt från början så vitt jag vet och Levi är ett bibliskt namn, många judar heter så.
  • Alessia
    Fjäril kär skrev 2019-04-10 17:04:06 följande:
    Nelson är flera hundra år gammalt namn, Morris anglikanskt från början så vitt jag vet och Levi är ett bibliskt namn, många judar heter så.
    Morris är den brittiska stavningen av det franska namnet Maurice, som bildats på det latinska namnet Mauritius, dvs man från Mauretanien - antikens benämning på Nordafrika.
  • Anonym (sessan)

Svårt med killnamn men några förslag;

Vidar

Folke

Gösta

Malte

Adrian

• Anonym (a)
    Nandez skrev 2019-04-10 17:53:30 följande:

Vincent

Vincent är väl ganska vanligt?
  • Anonym (Nina)
    Alessia skrev 2019-04-10 17:48:28 följande:

Morris är den brittiska stavningen av det franska namnet Maurice, som bildats på det latinska namnet Mauritius, dvs man från Mauretanien - antikens benämning på Nordafrika.

Fast Morris fungerar ju inte på svenska. Det låter ju som en hund. En hund som morrar. Morris.
  • Alessia
    Anonym (Nina) skrev 2019-04-10 18:48:19 följande:
    Fast Morris fungerar ju inte på svenska. Det låter ju som en hund. En hund som morrar. Morris.
    Exakt!
Svar på tråden Ovanliga/unika pojknamn