• Anonym (Nyfiken i en strut)

    Berätta om era klassresa!

    Som rubriken säger är jag intresserad av att höra er berättelse om er klassresa, om ni gjort en sådan. Det är ju lite pretentiöst kanske att prata om det, lite självförhärligande - men här är vi anonyma så det går bra! :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-04-14 00:40
    Och en fråga till nu när ni gjort en klassresa, hur viktigt är det för er att era barn stannar i samma klass och inte halkar ner igen. Och vad gör ni för att de ska stanna på åtminstone samma nivå eller gå vidare?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-04-14 00:40
    Och en fråga till nu när ni gjort en klassresa, hur viktigt är det för er att era barn stannar i samma klass och inte halkar ner igen. Och vad gör ni för att de ska stanna på åtminstone samma nivå eller gå vidare?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-05 19:56
    OMG! jag menar förstås socioekonomisk klassresa. Vart ni åkte i skolan är väl ingen intresserad av!

  • Svar på tråden Berätta om era klassresa!
  • Anonym (ds)

    Stupfull i englands slumkvarter, fast kom hem levande.

  • Anonym (Apk)

    Sista terminen i sexan åkte vår klass till Stockholm och besökte några muséer och gröna Lund.

  • Anonym (L)
    Anonym (Apk) skrev 2019-04-14 00:41:12 följande:

    Sista terminen i sexan åkte vår klass till Stockholm och besökte några muséer och gröna Lund.


    Haha underbart! :D
  • Anonym (I)

    Är det ni som gjort en klassresa som kallar små barn för white trash? Är det ni som tycker det är viktigt att man gör livet till ett helvete för arbetarklassen och framförallt deras barn genom att kritisera allt föräldrarna gör och reta deras barn för vad dom heter?

    Annars kan jag berätta om min klassresa neråt som pågått i 2 generationer. Mina far och morföräldrar är professorer respektive dirigent och mina föräldrar hade nanny när dom växte upp. Båda ville göra nåt mer för allmännyttigt för folket så dom blev sjuksköterska respektive polis vilket var ett rejält nerköp i respektive familjer. Jag blev kriminalvårdare och har jobbat med ?ungdomar på glid? på hvb-hem, också för att jag tyckte det var mer meningsfullt än det mina föräldrar gör.

    Mina barn som är 12 och 15 år tror jag dock kommer gå in mer på farmor och farfars spår, dom pratar tre språk flytande och vill lära sig många fler, är väldigt duktiga på att lära sig och skriva (men behöver mycket stimulans). Min äldste vill gå natur på gymnasiet och är väldigt intresserad av fysik. Jag kan verkligen se honom doktorera i framtiden och henne bli en framgångsrik pianist men för mig är inte det viktigt för att deras barn inte sen ska döpas till Liam och Nova utan det handlar bara om att det passar dom. Jag tror inte dom skulle bli lyckliga om dom kände sig understimulerade eller inte fick syssla med det dom är intresserade av och dom älskar att läsa och lära sig.

  • Anonym (L 2)

    Det va en hemsk resa. Var på någon campingställe 20 mil hemifrån ute i skogen. Skulle göra massa aktiviteter som gå på en lina som var spänd mellan träden 10meter upp luften och liknande saker. Det mesta var på olika höjder och tråkigt. Min bästa kompis åkte på magsjuka och va inte med. Min dotter går i en annan klass nu 25år senare men samma årskurs. Hon vill inte åka med på klassresan som ordnas nu i vår men hon kommer gå kvar i samma klass, ser ingen anledning till att byta bara för att hon inte vill åka med på resan. Vet inte riktigt varför hon skulle byta årskurs bara för att hon inte vill åka med på resan (den går liksom till Liseberg och hon hatar karuseller och sånt)

  • Anonym (.)

    Det är en viss skillnad på klassresa och klassresa... hahah

  • Anonym (Svårt?)

    Svårt veta vilken klass man tillhör...

    Min pappa är egenföretagare (civilingenjör) och mamma är förskollärare. Hans föräldrar var arbetare och hennes tjänstemän men ägde mkt hus och skog.

    Jag hade en bra uppväxt materiellt, fick senaste tekniken och utlandsresor. Känslan av att föräldrarna hade oändligt med pengar. Vi bodde dock i radhus i finare förort.

    Själv så har jag i många år läst strökurser och flummat runt på universitetet och fått en månatlig summa av mina föräldrar som uppehälle, de köpte också en bostadsrätt åt mig i bättre förort. Skärpte mig sen och läste till läkare, tog examen och fick leg. Började doktorera för skojs skull, klar om 2 år. Har rätt dålig ekonomi nu pga doktorandlön är låg. Slutade få pengar av föräldrarna när jag tog läkarexamen.

    Min sambos mamma är speciallärare, kommer från fattig arbetarfamilj med typ tio syskon. Pappan är från bondefamilj men är tandläkare (så han gjorde en klassresa, första i släkten som läst på universitet). Han är nu relativt fattig pensionär. Hon har massa skulder och fick nyligen skuldsanering. Ihop med en som är straffad för brott och inte klarar att jobba pga psykisk ohälsa.

    Sambon har läst på uni men hoppat av innan examen och blev IT-chef med typ 40k lön. Han planerar nu att ta upp studier igen och doktorera han med.

    Vad är jag och sambon för klass?

  • Anonym (L 2)
    Anonym (Svårt?) skrev 2019-04-14 14:31:36 följande:
    Svårt veta vilken klass man tillhör...

    Min pappa är egenföretagare (civilingenjör) och mamma är förskollärare. Hans föräldrar var arbetare och hennes tjänstemän men ägde mkt hus och skog.

    Jag hade en bra uppväxt materiellt, fick senaste tekniken och utlandsresor. Känslan av att föräldrarna hade oändligt med pengar. Vi bodde dock i radhus i finare förort.

    Själv så har jag i många år läst strökurser och flummat runt på universitetet och fått en månatlig summa av mina föräldrar som uppehälle, de köpte också en bostadsrätt åt mig i bättre förort. Skärpte mig sen och läste till läkare, tog examen och fick leg. Började doktorera för skojs skull, klar om 2 år. Har rätt dålig ekonomi nu pga doktorandlön är låg. Slutade få pengar av föräldrarna när jag tog läkarexamen.

    Min sambos mamma är speciallärare, kommer från fattig arbetarfamilj med typ tio syskon. Pappan är från bondefamilj men är tandläkare (så han gjorde en klassresa, första i släkten som läst på universitet). Han är nu relativt fattig pensionär. Hon har massa skulder och fick nyligen skuldsanering. Ihop med en som är straffad för brott och inte klarar att jobba pga psykisk ohälsa.

    Sambon har läst på uni men hoppat av innan examen och blev IT-chef med typ 40k lön. Han planerar nu att ta upp studier igen och doktorera han med.

    Vad är jag och sambon för klass?
    Vanlig arbetarklass.
  • Anonym (Svårt?)
    Anonym (L 2) skrev 2019-04-14 15:27:41 följande:

    Vanlig arbetarklass.


    Varför inte medelklass?
  • tvillingmammaVastmanland

    Jag vet inte om jag tycker att det är relevant att tala om klass. Vad innebär begreppet klass? De flesta verkar tycka att det handlar om ekonomi i första hand och utbildning i andra hand. Är det fint att vara välavlönad och välutbildad och köra en stor bil och bo i villa på Lidingö? På vilket sätt innebär det att man är en bra människa?

    För mig är det vad som är viktigt när jag bedömer andra människor, om de är bra människor, som är trevliga , ödmjuka, gärna väluppfostrade och bidrar till samhället på ett positivt sätt.

  • Anonym (Svårt?)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-04-14 15:53:02 följande:

    Jag vet inte om jag tycker att det är relevant att tala om klass. Vad innebär begreppet klass? De flesta verkar tycka att det handlar om ekonomi i första hand och utbildning i andra hand. Är det fint att vara välavlönad och välutbildad och köra en stor bil och bo i villa på Lidingö? På vilket sätt innebär det att man är en bra människa?

    För mig är det vad som är viktigt när jag bedömer andra människor, om de är bra människor, som är trevliga , ödmjuka, gärna väluppfostrade och bidrar till samhället på ett positivt sätt.


    Klass har inget att göra med att vara en bra människa det finns bra och dåliga människor i alla samhällsklasser.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Svårt?) skrev 2019-04-14 15:55:33 följande:

    Klass har inget att göra med att vara en bra människa det finns bra och dåliga människor i alla samhällsklasser.


    Joförstås, min kommentar skrev jag för att jag upplever att många svenskar idag är väldigt fixerade vid att avancera klassmässigt. Status framför allt. Och att många ser upp till folk i så kallat finare klass , oavsett om de är bra människor eller inte.
  • Aniiee
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-04-14 16:00:19 följande:
    Joförstås, min kommentar skrev jag för att jag upplever att många svenskar idag är väldigt fixerade vid att avancera klassmässigt. Status framför allt. Och att många ser upp till folk i så kallat finare klass , oavsett om de är bra människor eller inte.
    Så har det ju alltid varit. Alltid. Bokstavligen forever.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Svårt?)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-04-14 16:00:19 följande:

    Joförstås, min kommentar skrev jag för att jag upplever att många svenskar idag är väldigt fixerade vid att avancera klassmässigt. Status framför allt. Och att många ser upp till folk i så kallat finare klass , oavsett om de är bra människor eller inte.


    Att vara en bra människa rent moraliskt är inte så högt värdesatt av många.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Svårt?) skrev 2019-04-14 18:01:03 följande:

    Att vara en bra människa rent moraliskt är inte så högt värdesatt av många.


    Ja, det låter ju skrämmande, inte minst för landets framtid. Det är jag övertygad är en del av framgångssagan i Sverige, med det välstånd vi har byggt, en del av det bygger på att vi har historiskt haft en hög tillit människor emellan och en allmänt sett hög moral.
  • PH76

    Det där med klass är lite svårt, och väldigt känsligt för många. Både jag och min fru har väl gjort en resa från arbetar/underklass till medelklass.

    Vi kommer båda ifrån splittrade hem med föräldrar som arbetade som fastighetsskötare, receptionist eller städare. Pengar var alltid ett stort problem och jag hjälpte till med att betala hemma med mitt sommarjobb som tonåring (är ni 43 år).

    Vi var också först i våra släkter med att ta en universitetsexamen (hon journalist och jag civilekonom) och vi har båda bott utomlands och lärt oss flera språk och kulturer.

    Idag bo vi med familj i helt (i våra ögon) ok hus i Täby med pool och trevliga grannar, hon må ha en mer modest lön på ca 30k i månaden och ett bra yrke medans jag tjänar runt 90k.

    De flesta i vår vänskapskrets lever samma liv och kommer antingen från den socioekonomiska bakgrunden, men några få har arbetat sig dit som vi. Våra barn kommer definitivt att få det lättare ekonomiskt i alla fall när de växer upp, kärlek finns allt och har alltid funnits i våra respektive familjer.

Svar på tråden Berätta om era klassresa!