• Anonym (?)

bostadsbidrag..

har man rätt att få bostadsbidrag när man får CSN bidrag och CSN lån?

• Svar på tråden bostadsbidrag..
  • Anonym (?)
    Anonym (Ja) skrev 2019-04-14 10:36:49 följande:

Du ska va under 29 år och/eller ha barn också för att va berättigad bostadsbidrag.

så om man är över 29 och inte har barn så har man inte rätt till bostadsbidrag men om man är över 29 år och har barn så har man rätt till bostadsbidrag? konstigt resonemang
  • Anonym (Ja)
    Anonym (?) skrev 2019-04-14 10:38:42 följande:

Jaha ok.. Räknar man med CSN lånet som inkomst också?

Nej inte lånet. Bara bidragsdelen.
  • Limeblad
    Anonym (?) skrev 2019-04-14 10:40:50 följande:

så om man är över 29 och inte har barn så har man inte rätt till bostadsbidrag men om man är över 29 år och har barn så har man rätt till bostadsbidrag? konstigt resonemang

Resonemang och resonemang, det är grundförutsättningar för att få bidraget.
  • Anonym (?)
    Limeblad skrev 2019-04-14 10:47:29 följande:

diskriminerande, anser jag.
  • Anonym (Ja)
    Limeblad skrev 2019-04-14 10:47:29 följande:

Det gör det ja. Jag kan inte svara på det.. Jag har studerat i 2 år och när jag pratat med försäkringskassan så har dom varje gång sagt hela bidragsdelen.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (?) skrev 2019-04-14 10:40:50 följande:

Ja, men beror ju på om man är ensam också och hur mycket barnen bor hos en. Är man två så räknas ju ens partners inkomst in också och då kanske man inte får nått. Bor barnen vara varannan helg hos dig så påverkar det. Jag är 31 år, ensam med 2 barn på heltid, så jag har rätt till bostadsbidrag.
  • Anonym (FK)
    Anonym (Ja) skrev 2019-04-14 10:31:42 följande:
    Nja, bidragsdelen räknas som inkomst. Sen får man ju räkna med eventuell inkomst över sommaren om man arbetar då.

Men absolut har h*n rätt till bostadsbidrag.
    En del av bidragsdelen ja, men det spelar ingen somhelst roll eftersom man ska upp i många gånger högre inkomst innan bostadsbidraget blir annat än högsta.

Angående andra inkomster nämnde jag inte det eftersom frågan ställdes om CSN och inte annat.
  • Tiina87
    Anonym (Ja) skrev 2019-04-14 10:31:42 följande:

Nja, bidragsdelen räknas som inkomst. Sen får man ju räkna med eventuell inkomst över sommaren om man arbetar då.

Men absolut har h*n rätt till bostadsbidrag.

Anonym (?) skrev 2019-04-14 10:32:33 följande:

bidrag räknas inte som inkomst.

80 % av studiemedlet (dvs bidraget) räknas som inkomst, även idag.

www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/bostadsbidrag_till_unga
Svar på tråden bostadsbidrag..