Anonym (Mamma till fyra) skrev 2019-04-14 21:09:41 följande:
Sådär har våra barn också gjort när de var yngre. Men då var det deras pappa som var utsatt för "trotsandet". Jag har alltid varit konsekvent, pedagogisk och lugn i min uppfostran. Förklarat och berättat vad som ska hända. Om barnen sprungit iväg har jag bestämt sagt "nej inte springa bort. Det är inte ett dugg roligt att jaga efter dig. Om du kommer hit nu så jag får byta din tröja så kan vi läsa en saga efteråt." Eller vad som än kunde tänkas vara roligt för barnet just då. Deras pappa var däremot opedagogisk, kommenderande och lättretlig. Barnen kunde lätt provocera fram ilska eller reaktion hos honom.
Min gissning var att barnen gjorde så för att få hans uppmärksamhet. Han jobbade mycket och la sällan någon tid på att umgås med barnen. Med tiden började pappan inse att hans sätt att hantera barnen inte fungerade och tog efter hur jag gjorde. Och resultatet efter några månaders kämpande var detsamma som för mig. Nu säger jag inte att orsaken i samtliga fall är vad den var hos oss, men det kan vara värt ett försök att under en längre tid köra samma metoder för att se om det fungerar. Du har knappast något att förlora på att ge det ett uppriktigt försök
Min mans ?metod? är dock snarare att strunta i alla måsten såsom mat, blöjbyten, tandborstning osv och lägga över det på mig. Så är han mer lekfarbrorn.
Jag ska väl medge att jag är lite mer domderande, men det handlar om att jag är totalt slutkörd då vi även har ett yngre barn som sover kasst om nätterna (kolik) och som jag helammar och tar alla nätter med. Resultatet av att vara så slutkörd och inte få sova är att jag inte kan tänka fram pedagogiska lösningar då hjärnan går på auto-pilot.
Jag har försökt förklarande för sonen och så, men tyvärr förstår han inte så mycket ännu då talet inte finns där.