• Mon 15 Apr 2019 15:11
    749 visningar
    17 svar
    17
    749

    Hur gör man med kontantkort? Mobil för barn

    Min dotter h börjat gå själv till skolan nu och skall få sin pappas gamla Sony Xperia från Dacketiden. Vi vill inte att hon ska ha abbonemang utan tänkte fixa ett kontantkort.

    Men jag har aldrig haft ett kontantkort, hur gör man med det egentligen?! Beställer man bara ett från comviq och sätter in i telefonen eller? Spelar det roll om telefonen kanske är operatörslåst? Får man ett telnr till varje kontantkort eller kan man använda det man hade förut till telefonen?

    Känner mig som ett UFO, därför frågar jag här Tyst

  • Svar på tråden Hur gör man med kontantkort? Mobil för barn
  • Mon 15 Apr 2019 15:48
    #1

    Du kan beställa ett kontantkort (SIM) från i stort sett samtliga operatörer (i de flesta fall gratis om det görs via internet), är din telefon operatörslåst måste du antingen använda den operatören eller låsa upp telefonen (kan kosta pengar).

    Normalt får du ett nytt telefonnr tillsammans med kortet men det går även att flytta ett nr man redan har till kontantkortet.

  • Mon 15 Apr 2019 15:51
    #2

    Du får jämföra och se om det blir billigare och bättre med ett kontantkort i jämförelse med ett litet abonnemang.

    www.surf.nu/telefonabonnemang/

  • Mon 15 Apr 2019 20:07
    #3
    sysop skrev 2019-04-15 15:51:07 följande:

    Du får jämföra och se om det blir billigare och bättre med ett kontantkort i jämförelse med ett litet abonnemang.

    www.surf.nu/telefonabonnemang/


    Fast behöver ett barn ett litet abonnemang i dag?

    Jag fick min första mobil med kontantkort för 15 år sedan och använder mig av det än i dag.

    I låg ålder är det bättre med kontantkort så att de lär sig använda mobilen ansvarsfullt. Risken med abonnemang är att mobilen används till fel saker och ett kontantkort i dag kan man fylla med surf och fylla på överallt.
  • Mon 15 Apr 2019 20:19
    #4
    BahHumbug skrev 2019-04-15 20:07:42 följande:
    Fast behöver ett barn ett litet abonnemang i dag?

    Jag fick min första mobil med kontantkort för 15 år sedan och använder mig av det än i dag.

    I låg ålder är det bättre med kontantkort så att de lär sig använda mobilen ansvarsfullt. Risken med abonnemang är att mobilen används till fel saker och ett kontantkort i dag kan man fylla med surf och fylla på överallt.
    Mycket befogad fråga, som handlar om syftet med att barnet får en telefon och då får man väga vad det kostar i praktiken med kontant jämfört med ett litet abonnemang (50-100kr/m)

    Kontantkort kostar ofta ganska mycket när man använder det, men är det bara en nöd telefon så kanske användningen inte blir så stor och då kan det vara bästa lösningen.

    Gör lite räkneövningar så det inte blir så att ni fyller på flera hundra i månaden för samma sak som man kan få för 50-100kr/m
  • Mon 15 Apr 2019 20:42
    #5
    -1

    Vad är poängen med kontantkort? Vill man inte att barnet alltid ska kunna ringa till en?

  • Mon 15 Apr 2019 20:48
    #6
    +1
    Alexi skrev 2019-04-15 20:42:46 följande:

    Vad är poängen med kontantkort? Vill man inte att barnet alltid ska kunna ringa till en?


    Poängen är väl rimligtvis att har man ett litet behov så blir det billigare och man är inte bunden av något avtal utan kan sluta betala när man vill
  • Mon 15 Apr 2019 20:49
    #7
    sysop skrev 2019-04-15 20:48:20 följande:
    Poängen är väl rimligtvis att har man ett litet behov så blir det billigare och man är inte bunden av något avtal utan kan sluta betala när man vill
    Men ett abonnemang kan man ju också säga upp.
  • Mon 15 Apr 2019 20:53
    #8
    +1
    Alexi skrev 2019-04-15 20:49:04 följande:
    Men ett abonnemang kan man ju också säga upp.
    helt klart, men det är ändå ett extra moment som måste göras före ett visst datum annars blir det en månad till.

    Men som jag skrev tidigare gör räkneexempel så ser man kanske snart vart brytpunkten är när det en blir billigare och bättre än det andra
  • Mon 15 Apr 2019 23:32
    #9
    Alexi skrev 2019-04-15 20:49:04 följande:
    Men ett abonnemang kan man ju också säga upp.
     
    Jag antar att TS vet varför de vill ha telefonkort och inte abonnemang, och inte behöver FL till att diskutera den frågan när hon vill veta hur just ett telefonkort fungerar.

    ------------

    TS, som skrivits ovan så kan du beställa online och beställa med nytt nummer eller flytta ett befintligt nummer till kortet, eller köpa i affär. Du laddar online eller köper mer saldo i butik. Om du är mucket osäker hade jag gått till butik och köper, så du kan få support på plats hur det funkar när du börjar.
  • Tue 16 Apr 2019 02:02
    #10
    sysop skrev 2019-04-15 20:19:22 följande:

    Mycket befogad fråga, som handlar om syftet med att barnet får en telefon och då får man väga vad det kostar i praktiken med kontant jämfört med ett litet abonnemang (50-100kr/m)

    Kontantkort kostar ofta ganska mycket när man använder det, men är det bara en nöd telefon så kanske användningen inte blir så stor och då kan det vara bästa lösningen.

    Gör lite räkneövningar så det inte blir så att ni fyller på flera hundra i månaden för samma sak som man kan få för 50-100kr/m


    Det behöver inte kosta mycket.

    Jag har Telia och där kan man välja mellan enkel eller fast. Väljer jag enkel så har jag antingen ** antal samtal eller minuter fria att ringa för och nästan hur mycket sms jag vill. Väljer jag fast så får jag samma utbud plus surf.

    Sen kan man ladda på med tex 300 och vänta 364 dagar innan man fyller på nästa gång. Kortet är giltigt ett år från det man laddar på. En annan fördel med kontantkort är att det blir svårt att köpa saker i spel på faktura. Det händer ibland att barn spelar och trycket på en ruta som i sin tur gör att det läggs på pengar på räkningen.
  • Tue 16 Apr 2019 10:18
    #11
    BurningDiamond skrev 2019-04-15 23:32:23 följande:
     
    Jag antar att TS vet varför de vill ha telefonkort och inte abonnemang, och inte behöver FL till att diskutera den frågan när hon vill veta hur just ett telefonkort fungerar.

    ------------

    TS, som skrivits ovan så kan du beställa online och beställa med nytt nummer eller flytta ett befintligt nummer till kortet, eller köpa i affär. Du laddar online eller köper mer saldo i butik. Om du är mucket osäker hade jag gått till butik och köper, så du kan få support på plats hur det funkar när du börjar.
    Jag tänker att för 10 år sedan hade alla unga kontantkort och då kanske vuxna idag automatiskt tror att det är det självklara valet fortfarande. Det är det ju inte.
  • Tue 16 Apr 2019 12:23
    #12
    isolande skrev 2019-04-15 15:11:06 följande:

    Min dotter h börjat gå själv till skolan nu och skall få sin pappas gamla Sony Xperia från Dacketiden. Vi vill inte att hon ska ha abbonemang utan tänkte fixa ett kontantkort.

    Men jag har aldrig haft ett kontantkort, hur gör man med det egentligen?! Beställer man bara ett från comviq och sätter in i telefonen eller? Spelar det roll om telefonen kanske är operatörslåst? Får man ett telnr till varje kontantkort eller kan man använda det man hade förut till telefonen?

    Känner mig som ett UFO, därför frågar jag här


    Kontantkort är apdyrt om man använder mobilen annat än typ 3 ggr i månaden.

    Eller ja, åtminstone den traditionella typen där du tankar på med saldo och använder tills det är slut. Det finns ju även fastpris-planer där du betalar t.ex. 150 kr för 30 dagar och får då kanske 3 GB surf och fria samtal/sms.

    Men då slutar kortet funka så snart tiden löpt ut om missar att tanka på.

    Om syftet inte är en ren nödtelefon utan surf så hade jag istället kört ett billigt abbonemang. Förslagsvis Hallon liten. Då får du 4 GB surf och fria samtal/sms för 99 kr/mån. Det räcker långt.
  • Tue 16 Apr 2019 22:08
    #13
    Magnefico skrev 2019-04-16 12:23:44 följande:

    Kontantkort är apdyrt om man använder mobilen annat än typ 3 ggr i månaden.

    Eller ja, åtminstone den traditionella typen där du tankar på med saldo och använder tills det är slut. Det finns ju även fastpris-planer där du betalar t.ex. 150 kr för 30 dagar och får då kanske 3 GB surf och fria samtal/sms.

    Men då slutar kortet funka så snart tiden löpt ut om missar att tanka på.

    Om syftet inte är en ren nödtelefon utan surf så hade jag istället kört ett billigt abbonemang. Förslagsvis Hallon liten. Då får du 4 GB surf och fria samtal/sms för 99 kr/mån. Det räcker långt.


    Ehm kontantkortet gäller ett år från man laddar det. Laddar du det med 50 kronor 1 Januari 2020 så gäller kortet fram till 1 Januari 2021.

    Man kan få liknande med Telia fast som jag har. Jag betalar en viss summa och får fria minuter, sms och data som gäller en månad. Man kan även välja om man bara vill köpa enkel och då ringer man för summan som sätts in. Om mobilen bara ska ringas med då behövs det ingen internet om man kan använda wifi hemma.

    [quote=79569329][quote-nick]Magnefico skrev 2019-04-16 12:23:44 följande:[/quote-nick]Kontantkort är apdyrt om man använder mobilen annat än typ 3 ggr i månaden.

    Eller ja, åtminstone den traditionella typen där du tankar på med saldo och använder tills det är slut. Det finns ju även fastpris-planer där du betalar t.ex. 150 kr för 30 dagar och får då kanske 3 GB surf och fria samtal/sms.

    Men då slutar kortet funka så snart tiden löpt ut om missar att tanka på.

    Om syftet inte är en ren nödtelefon utan surf så hade jag istället kört ett billigt abbonemang. Förslagsvis Hallon liten. Då får du 4 GB surf och fria samtal/sms för 99 kr/mån. Det räcker långt.[/quotekontantkortet gäller ett år fram när du tankar på det. Tankar du på med pengar den 1 Jan 2020 så gäller kortet fram till 1 Jan 2021. Jag har Telia kontantkort och väljer jag enkel laddning så kan jag ringa för summan jag sätter in. Väljer jag fast då får jag * antal fria minuter, sms och surf.

    Om man är efter en mobil som man bara ska ringa med så kan man hoppa över internet då det äter mer data än sms och samtal. Tar pengarna slut så får man fylla på igen och då är kortet giltigt ett år framåt.
  • Wed 17 Apr 2019 10:38
    #14
    BahHumbug skrev 2019-04-16 22:08:10 följande:

    Ehm kontantkortet gäller ett år från man laddar det. Laddar du det med 50 kronor 1 Januari 2020 så gäller kortet fram till 1 Januari 2021.

    Man kan få liknande med Telia fast som jag har. Jag betalar en viss summa och får fria minuter, sms och data som gäller en månad. Man kan även välja om man bara vill köpa enkel och då ringer man för summan som sätts in. Om mobilen bara ska ringas med då behövs det ingen internet om man kan använda wifi hemma.

    [quote=79569329][quote-nick]Magnefico skrev 2019-04-16 12:23:44 följande:[/quote-nick]Kontantkort är apdyrt om man använder mobilen annat än typ 3 ggr i månaden.

    Eller ja, åtminstone den traditionella typen där du tankar på med saldo och använder tills det är slut. Det finns ju även fastpris-planer där du betalar t.ex. 150 kr för 30 dagar och får då kanske 3 GB surf och fria samtal/sms.

    Men då slutar kortet funka så snart tiden löpt ut om missar att tanka på.

    Om syftet inte är en ren nödtelefon utan surf så hade jag istället kört ett billigt abbonemang. Förslagsvis Hallon liten. Då får du 4 GB surf och fria samtal/sms för 99 kr/mån. Det räcker långt.[/quotekontantkortet gäller ett år fram när du tankar på det. Tankar du på med pengar den 1 Jan 2020 så gäller kortet fram till 1 Jan 2021. Jag har Telia kontantkort och väljer jag enkel laddning så kan jag ringa för summan jag sätter in. Väljer jag fast då får jag * antal fria minuter, sms och surf.

    Om man är efter en mobil som man bara ska ringa med så kan man hoppa över internet då det äter mer data än sms och samtal. Tar pengarna slut så får man fylla på igen och då är kortet giltigt ett år framåt.


    Visst finns det prisplaner som gäller ett år. Men de är som sagt väldigt dyra. Standard brukar vara 2 kr/min + startavgift. Ringer man och pratar en kvar så rinner det snabbt iväg..
  • Sat 20 Apr 2019 07:38
    #15

    Comviq har kontantkort som gäller en månad. Vi har valt kontantkort f.a inte behöva ta extrakostnader om sonen blir av med telefonen och någon tex ringer nonstop till Tasmanien innan sonen upptäcker förlusten. Vi laddar på nätet några dagar innan den gamla laddningen tar slut.

  • Tue 30 Apr 2019 14:20
    #16

    Jag har inte hittat kontantkort man laddar på med viss summa, utan skaffade nu ett 99 kr/månad från Hallon fria samtal och sms samt nån liten surfpott. Men det är ju typ som ett abonnemang?

    Fattar ingenting.

  • Tue 30 Apr 2019 14:22
    #17

    www.hallon.se/mobiltelefoni

    Det här skaffade jag. Men det är ju precis som ett abonnemang bara det att man kan fylla på om man använder mer surf? Eller.

    Känner mig helt blåst Drömmer

Svar på tråden Hur gör man med kontantkort? Mobil för barn