sextiotalist skrev 2019-04-17 11:40:32 följande:
Då får det provocera dig eftersom det inte är du som gör bedömningen. Hur vet du att hon kan arbeta 50% för att hon kan baka två timmar en dag.
Sedan kan jag hålla med dig om att FK gör många misstag.
Jag har folk i min omgivning, en som är sjukpensionär och en som har en dödlig sjukdom. Den senare är sjukskriven på heltid, men försöker leva ett så normalt liv som möjligt. Du hade troligen inte trott att den personen hade sjukdomen, eftersom det fram till för ett par månader sedan inte syntes så tydligt. De som är sjukpensionärer skulle kanske kunna arbeta någon dag då och då, men priset är så pass så högt att det skulle kosta de en vecka och inte göra något alls.
Nej, inget av dessa aktiviteter som du nämner kan jämföras med ett yrkesarbete
Hon är för tillfället sjukskriven på heltid. Vet inte hur länge gon är det dock, men jag fattade som att det var ett bra tag. Hon har absolut ingen dödlig sjukdom eller fruktansvärt ont i varken tex händer, rygg, armar eller ben eller whatever. Jag stämplar henne som lat för det enda jag vet att hon lider av är posttraumatisk stress och det förstår jag inte hur FK kan godkänna sjukskrivning på. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad som är ?posttraumatisk stress? men det låter som hon går och ältar gamla saker som hänt och då såklart mår man ju inte bra. Men man kan välja att blicka framåt och må bra också. Säger inte att det är så i ditt fall för en sådan sjukdom kan man ju såklart inte hjälpa och det är helt riktigt att den personen i din omgivning är sjukskriven/sjukpensionär. Men när det gäller posttraumatisk stress får man allt hjälpa sig själv men viljan där verkar inte finnas hos henne.