• Anonym (Tipsa)

    Tipsa försäkringskassan?

    Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?

  • Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?
  • Anonym (Tipsa)

    Det är fan inte konstigt att sjuka inte får vara sjuka när latrövar lever på sjukbidrag! Blir så förbannad därför vill jag tipsa. Men vad tycker ni? Vad ska man tänka på när man tipsar?

  • Anonym (Oempatiskt!)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:11:28 följande:

    Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?


    Du vet om att det finns sjukdomar som går i skov vad? En dag kanske man orkar baka en timme. En annan dag kanske man orkar måla. Man kanske har blivit ordinerad att motionera för att bli bättre i sin sjukdom/sitt handikapp.

    Känner en tjej med fibromyalgi. Vissa dagar är hon nästan normal. Kan bära två böcker i handen exempelvis. Andra dagar kan hon knappt bära två A4-papper i handen.

    Tillhör du en av de som tror att sjukskriven, ja då måste man vara 100% sängliggande3, ful och bara må skit och gärna vara lite bitter också???

    Var skulle din bekant jobba? Vilken arbetsgivare vill ha nån som kan jobba nån enstaka timme ibland, kanske, beroende på hur sjukdomen ter sig just den dagen.
  • sextiotalist
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:11:28 följande:

    Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?


    Vari ligger fusket? Vet du varför den personen är sjukskriven? vet du vad som står i sjukintyget?
    Motionera är inte fel, oavsett vad man är sjukskriven för. Det är tvärtom väldigt bra, för läkningsprocessen går snabbare då.
    Att göra saker som man mår bra av är också bra för läkningsprocessen.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:11:28 följande:
    Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?
    Har personen sjukersättning så lär det finnas välunderbyggda utlåtande om noll arbetsförmåga i alla normalt förekommande arbeten på arbetsmarknaden. Sjuka människor kan motionera, baka, måla osv. det innebär inte att de kan göra dessa saker på schemalagd tid på minst 25%. Arbetsgivare är inte villiga att anställa någon som inte kan utföra arbetsuppgifter under hela sin arbetstid. 
    Hur skulle det fungera på en arbetsplats om somliga är effektiva 2 timmar uppdelat med vilopauser emellan 
  • Anonym (Tipsa)

    Men hon kanske kan arbeta typ 50 procent? Inte bara vara hemma och dra när hon orkar vara fysiskt aktiv. Nej jag vet inte vad hon är sjukskriven för och vad som står på läkarintyget, men det provocerar mig att hon kan gå hemma och dra med fullt sjukbidrag när det finns verkligt sjuka som måste arbeta heltid för att klara sig ekonomiskt. Jag säger till mina barn att är man för sjuk för att gå till skolan är man också för sjuk för att göra det roliga sakerna, som tex träning, hänga med kompisar, gå ut osv, likadant tänker jag om sjukskrivna. Är man sjukskriven ska man vila.

  • Anonym (Oempatiskt!)
    Transan88 skrev 2019-04-17 11:24:33 följande:

    Tipsa! Bidragsparasiter som utnyttjar systemet ska bort!


    Hur vet du att det är en bidragsparasit?
  • Anonym (Tipsa)
    Transan88 skrev 2019-04-17 11:24:33 följande:

    Tipsa! Bidragsparasiter som utnyttjar systemet ska bort!


    Latrövar ska inte leva på sjukbidrag, helt rätt!
  • Anonym (Oempatiskt!)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:34:43 följande:

    Men hon kanske kan arbeta typ 50 procent? Inte bara vara hemma och dra när hon orkar vara fysiskt aktiv. Nej jag vet inte vad hon är sjukskriven för och vad som står på läkarintyget, men det provocerar mig att hon kan gå hemma och dra med fullt sjukbidrag när det finns verkligt sjuka som måste arbeta heltid för att klara sig ekonomiskt. Jag säger till mina barn att är man för sjuk för att gå till skolan är man också för sjuk för att göra det roliga sakerna, som tex träning, hänga med kompisar, gå ut osv, likadant tänker jag om sjukskrivna. Är man sjukskriven ska man vila.


    Hur VET du att hon klarar att arbeta 50%??? Att baka en stund och motionera säger inget om hennes arbetsförmåga. Hur VET du att hon kan vara mer fysiskt aktiv än hon är??? Jag tycker att det är så förbaskat oempatiskt av dig att ens tänka tanken. Så förbannat lätt är det inte att bli sjukskriven faktiskt. Jag tror att det behövs en massiv utbildningsinsats för att upplysa människor om hur olika sjukdomar yttrar sig.
  • sextiotalist
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:34:43 följande:

    Men hon kanske kan arbeta typ 50 procent? Inte bara vara hemma och dra när hon orkar vara fysiskt aktiv. Nej jag vet inte vad hon är sjukskriven för och vad som står på läkarintyget, men det provocerar mig att hon kan gå hemma och dra med fullt sjukbidrag när det finns verkligt sjuka som måste arbeta heltid för att klara sig ekonomiskt. Jag säger till mina barn att är man för sjuk för att gå till skolan är man också för sjuk för att göra det roliga sakerna, som tex träning, hänga med kompisar, gå ut osv, likadant tänker jag om sjukskrivna. Är man sjukskriven ska man vila.


    Då får det provocera dig eftersom det inte är du som gör bedömningen. Hur vet du att hon kan arbeta 50% för att hon kan baka två timmar en dag.

    Sedan kan jag hålla med dig om att FK gör många misstag.
    Jag har folk i min omgivning, en som är sjukpensionär och en som har en dödlig sjukdom. Den senare är sjukskriven på heltid, men försöker leva ett så normalt liv som möjligt. Du hade troligen inte trott att den personen hade sjukdomen, eftersom det fram till för ett par månader sedan inte syntes så tydligt. De som är sjukpensionärer skulle kanske kunna arbeta någon dag då och då, men priset är så pass så högt att det skulle kosta de en vecka och inte göra något alls.
    Nej, inget av dessa aktiviteter som du nämner kan jämföras med ett yrkesarbete
  • Anonym (Oempatiskt!)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:37:18 följande:
    Latrövar ska inte leva på sjukbidrag, helt rätt!
    Hur VET du att hon är en latröv??? Är min bekant med fibromyalgi också en latröv? Ibland klarar hon inte ens att gå upp ur sängen för det gör ont i VARJE DEL AV KROPPEN. Hur kul tror du att det är. Andra dagar kan hon exempelvis baka, vilket gör henne glad så att hon mår lite bättre för en stund. Några timmar senare kan sjukdomen slå till igen.

    Jag vet att det är fel, men jag är inte bättre människa än att jag önskar att människor som resonerar som du själva fick svåra och/eller kroniska sjukdomar!!!
Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?