• Tiina87

Tipsa försäkringskassan?

Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:11:28 följande:

Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?

Så du menar på allvar att om man är sjuk och sjukskriven (för ex utbrändhet) så ska man inte få lov att motionera, baka eller måla? Det kan vara just sådana saker som gör att folk kommer fortfarande tillbaka till arbetslivet. Och dessutom tillåts det att göra de sakerna även om man är sjukskriven.
  • Tiina87
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:11:28 följande:

Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?

Så du menar på allvar att om man är sjuk och sjukskriven (för ex utbrändhet) så ska man inte få lov att motionera, baka eller måla? Det kan vara just sådana saker som gör att folk kommer fortfarande tillbaka till arbetslivet. Och dessutom tillåts det att göra de sakerna även om man är sjukskriven.
  • Tiina87
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 18:12:35 följande:

Njae. Jag står fast vid att man ska vila när man är sjuk för att ta sig tillbaka till arbetslivet fortast möjligt. Som jag skrivit så verkar hon njuta av sin tillvaro att göra det hon känner för.

Och genom ex motion så tar man sig tillbaka fortare från sjukskrivningen.

Du vet ju inte hur hon har efter att hon har motionerat, målat eller bakat.
  • Tiina87
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 19:45:49 följande:

Men snälla nej det klart jag inte driver. Ni verkar ha missat att det inte är er jag stör mig på utan min bekanta som faktiskt verkar njuta av att slippa arbeta?

Dunster dig på att hon är sjukskriven, förmodligen för PTSD och inte arbetar. Det är ingen dans på rosor att ha PTSD oavsett om man är sjukskriven eller inte.
  • Tiina87
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 20:52:42 följande:

Nej det har jag inte.

Så varför ska du anmäla? Svartsjuk?
  • Tiina87
    Kirenaj68 skrev 2019-04-18 02:21:34 följande:

Tipsa på bara. Har heller inte mycket till övers för folk som utnyttjar systemet på fel sätt.

Finns inget som tyda på att ts bekanta är fuskare.
  • Tiina87
    Anonym (Men) skrev 2019-04-18 17:04:24 följande:

Avundsjuk menar du, inte svartsjuk!

Nja, man svartsjuk också
  • Tiina87
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-18 23:04:21 följande:

Jag provoceras utav denna bekanta pågrund av att det finns andra jag känner som mycket väl är i behov av sjukskrivning som inte får det beviljat. Ni får skriva vad ni vill men hon som är sjukskriven njuter av att lalla runt hemma, idag var hon och lunchade med en kompis, såg detta på Facebook.

Det är helt ok att luncha med en kompis trots för att man är sjukskriven. Att din andra bekanta/vän inte får din sjukskrivning av fk beror till stor del på hur läkaren skriver och vad för sjukdom det handlar om. Det har dock inget att göra med det din bekanta är sjukskriven för.
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-18 23:05:33 följande:

Men ni har rätt i en sak, jag vill inte jobba heltid.

Så gå ner i tid då.
  • Tiina87
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-18 23:13:54 följande:

Får/kan inte gå ner i tid. Finns inga alternativ.

Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-18 23:13:54 följande:

Får/kan inte gå ner i tid. Finns inga alternativ.

Finns inget som hindrar dig om du verkligen inte vill jobba heltid
  • Tiina87
    Anonym skrev 2019-04-18 23:21:23 följande:

Vadå svartsjuk?

Detta har absolut inget med svartsjuka att göra!

Klart det har.
  • Tiina87
    Anonym skrev 2019-04-18 23:21:23 följande:

Vadå svartsjuk?

Detta har absolut inget med svartsjuka att göra!

Att du inte får din sjukskrivning godkänd har inget att göra med din bekanta. Du får be din läkare skriva ett bättre intyg där det tydligt framgår vad det är som gör att din arbetsförmåga har minskat.
  • Tiina87
    Anonym skrev 2019-04-18 23:22:09 följande:

Jo, ekonomin kanske?

Så du tror på allvar att man har bättre ekonomi som sjukskriven?
  • Tiina87
    Anonym skrev 2019-04-18 23:24:53 följande:

Varför skriver du det till mig?

Det var menar till ts.
  • Tiina87
    Anonym skrev 2019-04-18 23:25:48 följande:

Nej, hur kunde du tolka min kommentar så fel?

Dåså, då är det inget som hindrar.
  • Tiina87
    Aniiee skrev 2019-04-18 23:29:34 följande:

Vad är det som TS är rädd att förlora då? Om hon är svartsjuk på sin bekanta, menar jag.

Rädd att förlora?
  • Tiina87
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-18 23:35:39 följande:

Fast jag har inget behov av att vara sjukskriven, det var ett Par andra bekanta till mig som är.

Visst.
  • Tiina87
    Anonym (Bra tänkt!) skrev 2019-04-19 12:26:19 följande:

Jag har PTSD och jobbar 100 procent...

Och då menar du att alla med PTSD kan det?
Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?