Tipsa försäkringskassan?
Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:34:43 följande:
Men hon kanske kan arbeta typ 50 procent? Inte bara vara hemma och dra när hon orkar vara fysiskt aktiv. Nej jag vet inte vad hon är sjukskriven för och vad som står på läkarintyget, men det provocerar mig att hon kan gå hemma och dra med fullt sjukbidrag när det finns verkligt sjuka som måste arbeta heltid för att klara sig ekonomiskt. Jag säger till mina barn att är man för sjuk för att gå till skolan är man också för sjuk för att göra det roliga sakerna, som tex träning, hänga med kompisar, gå ut osv, likadant tänker jag om sjukskrivna. Är man sjukskriven ska man vila.
Dessutom, nuförtiden kan man tex få motion på recept, så nej, det är inte alls säkert att varje sjukskriven person enbart ska ligga i sängen.
Jag var sjukskriven ett antal månader för utbrändhet. Du ska veta att det var täta läkarbesök, krav på att jag försökte ta promenader varje dag, jag fick gå en kurs i mental träning osv. Det var näppeligen bara så att jag fick pengar (som dessutom var mkt mindre än min vanliga lön så jag fick ta av mina besparingar för att klara mig den tiden) och att ingen kontrollerade vad jag orkade! Efter 3 månader kom kraven FK har satt upp, och efter 6 mån kom ytterligare krav på vad man "borde" klara. Både jag och läkaren blev stressade.
Fast egentligen tror jag det här är en sk "skoj"-tråd.