Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Tipsa försäkringskassan?

Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:11:28 följande:
    Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?
    Har personen sjukersättning så lär det finnas välunderbyggda utlåtande om noll arbetsförmåga i alla normalt förekommande arbeten på arbetsmarknaden. Sjuka människor kan motionera, baka, måla osv. det innebär inte att de kan göra dessa saker på schemalagd tid på minst 25%. Arbetsgivare är inte villiga att anställa någon som inte kan utföra arbetsuppgifter under hela sin arbetstid. 
    Hur skulle det fungera på en arbetsplats om somliga är effektiva 2 timmar uppdelat med vilopauser emellan 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:51:14 följande:
    Hon är för tillfället sjukskriven på heltid. Vet inte hur länge gon är det dock, men jag fattade som att det var ett bra tag. Hon har absolut ingen dödlig sjukdom eller fruktansvärt ont i varken tex händer, rygg, armar eller ben eller whatever. Jag stämplar henne som lat för det enda jag vet att hon lider av är posttraumatisk stress och det förstår jag inte hur FK kan godkänna sjukskrivning på. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad som är posttraumatisk stress men det låter som hon går och ältar gamla saker som hänt och då såklart mår man ju inte bra. Men man kan välja att blicka framåt och må bra också. Säger inte att det är så i ditt fall för en sådan sjukdom kan man ju såklart inte hjälpa och det är helt riktigt att den personen i din omgivning är sjukskriven/sjukpensionär. Men när det gäller posttraumatisk stress får man allt hjälpa sig själv men viljan där verkar inte finnas hos henne.
    Du får nog läsa på lite om Posttraumatisk stress så du förstår att det inte går att välja att blicka framåt som det går för de flesta som utsatts för något traumatiskt där läkning går enligt schema
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 12:00:38 följande:
    Men _hur_ kan man bli sjukskrivne på heltid för det? Hon kanske till och med bara hittar på att hon har posttraumatisk stress för att slippa arbeta?
    För att hon självfallet inte alls fungerar när det blir stresspåslag. Ingen arbetsgivare eller kollega skulle vilja ha en person på arbetsplatsen som plötsligt inte fungerar, börjar storgråta eller bara går iväg och tillbringar timmar i fosterställning på toaletten. Jag har varit med om när en kollega innan sin sjukskrivning plötsligt började storgråta som ett barn och började hyperventilera inte hade den personen kunnat jobba eftersom det var helt utom kontroll
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 12:13:51 följande:
    Jag får lov att vara hur bitter jag vill. Det är ändå mina skatterpengar min bekanta lever på.
    Du verkar vantrivas med ditt arbete om du anser att de som är sjukskrivna men kan baka och motionera nog fuskar.
    Byt jobb. Om du anmäler att någon med posttraumatisk stress kan baka och motionera får de något att roa sig med hos FK när de talar om knepiga anmälningar människor gör
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Socialstyrelsen) skrev 2019-04-17 12:24:38 följande:
    Det är ändå betydligt mer hanterligt än när personen på grund av sitt tillstånd blir farlig vid en stressande situation vilket inträffat på en av mina arbetsplatser.

Men att stanna hemma då tycker ts är att snylta. Jag undrar om hen verkligen velat vara med om en sådan episod i arbete.
    Ja det händer ju till och från att de med PTSD blir farliga är ju inte helt ovanligt i länder med skjutvapen i varje hem att det plötsligt skjuts ihjäl människor när en person som just lider av PTSD tappar kontrollen helt och hållet
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:44:29 följande:
    Men vad skulle hindra henne att ta ett lättare jobb, på 50 procent som till exempel att boka in kunder och svara i telefon? Det är ju inte mer ansträngande än att baka och motionera tex. Jag vet att hon målar och pysslar, sådana där pysselböcker för vuxna. Då förstår jag inte vad som hindrar henne att jobba som exemplet ovan.
    Du tror att fungerar bra för ett företag om den som svarar i telefon plötsligt börjar skälla ut kunden eller schabblar bort bokningar för att koncentrationsförmågan sviktar gravt?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 12:31:52 följande:
    Nej jag trivs jättebra tackar som frågar. Jag är dock allergisk mot lathet.
    Om du jobbar heltid hur kan du veta att din bekanta är aktiv hela dagarna med att måla, baka och motionera, du lär ju inte se om personen är aktiv 15 minuter i sträck eller 2 timmar
  • Anonym (anonym)
    jeanette02 skrev 2019-04-17 12:33:35 följande:
    Jag förstår att man vill rapportera uppenbara fuskare, men det som stod i ts tycker inte jag är något anmärkningsvärt alls.

Men man kan bli mer fundersam när folk orkar renovera hela huset, mocka och ta hand om massa hästar och dylikt. Alltså tufft slit. Sett en hel del av detta runt omkring mig.
    Sedan är det långtidssjukskrivning el korttid?
    Man ser inte allt lidande som människor har. Bara för att man orkar gå en promenad så måste det inte innebära att man är arbetsför just nu. Kanske måste personen vila en hel dag sedan.
    Finns ju de som har psykisk ohälsa som inte klarar av någon form av press utifrån men kan göra en massa saker hemma i sin egen takt utan att det finns någon tidsram för momenten.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Bra tänkt!) skrev 2019-04-17 12:45:00 följande:
    Hej du,
    självklart ska du tipsa Fk om misstänkt fusk. Om skattepengarna går till dem som inte behöver ersättningen, så kommer det att i ännu högre grad bli så att de som verkligen behöver sjukpenning inte får det. Det vill säga lagstiftningen skärps ytterligare om politiker ser att folk utnyttjar socialförsäkringen.
    Fast tro att FK skulle se det som fusk att kunna göra aktiviteter när man är sjukskriven för PTSD är knappast troligt för jag tror inte att man beviljas hemtjänst och assistenter vid den diagnosen vilket innebär att man klarar av att sköta sig och sitt hem men matlagning och att röra sig obehindrat, dvs även baka och motionera
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 15:35:13 följande:
    Jag mår inte dåligt över något. Jag tycker det är lite märkligt bara att personen orkar vara fysiskt aktiv men inte orka arbeta 4 timmar per dag. Det känns som att hon njuter av sin tillvaro eftersom hon kan göra lite vad hon känner för.
    Hur vet du att hon är aktiv hemma 4 timmar i sträck vilket krävs vid sjukskrivning på halvtid, du säger att du jobbar heltid och kan då rimligtvis inte veta hur många timmar i sträck bekantingen är aktiv.
    Vissa arbete kan man säkert sköta till viss del om man är sjuk som om man är egenföretagare där man kan dela upp sin arbetsdag över hela dygnet och jobba i mycket korta pass när man mår tillräckligt bra. I arbete med kollegor, kunder eller andra yrken där andra är beroende att man gör sina arbetsuppgifter under arbetstid finns det mycket litet utrymme att jobba sporadiskt under dagar, veckor och månader
  • Anonym (anonym)

Det är ytterst olämpligt att uppta Försäkringskassans personal med att anmäla att sjukskrivna bakar och motionerar eftersom detta tar tid från viktiga arbetsuppgifter eftersom myndigheter måste göra en viss handläggning av alla ärenden

• Anonym (anonym)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 18:12:35 följande:
    Njae. Jag står fast vid att man ska vila när man är sjuk för att ta sig tillbaka till arbetslivet fortast möjligt. Som jag skrivit så verkar hon njuta av sin tillvaro att göra det hon känner för.
    I få fall krävs det vila för att bli frisk snarare är det så att anpassad aktivitet är vad som får människor att bli friskare fortare är ju tom. så att man i rehabilitering blir tillsagd att vila ute dvs. inte hålla sig sängliggande utan aktivera sig så mycket man vill och klarar av.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-18 23:04:21 följande:
    Jag provoceras utav denna bekanta pågrund av att det finns andra jag känner som mycket väl är i behov av sjukskrivning som inte får det beviljat. Ni får skriva vad ni vill men hon som är sjukskriven njuter av att lalla runt hemma, idag var hon och lunchade med en kompis, såg detta på Facebook.
    Man har rätt att äta lunch och övriga måltider varenda dag när man är sjukskriven dessutom finns det inga regler angående vad man äter var man äter eller vem man åter dessa måltider. Långtidssjukskrivna uppmanas tom. att odla sina kontakter och inte dra sig undan sitt sociala umgänge där är en lunch med en vän något som uppmuntras av Fk och behandlande läkare
Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?