Inlägg från: Anonym (anonymm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonymm)

Tipsa försäkringskassan?

Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:11:28 följande:

Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?

För att kunna arbeta måste man kunna göra dagliga saker. Det är en jätebra sak att personen gör detta. Man fuskari nte för att man gör något om dagarna, man kan må dåligt även om man inte ligger enbart helt still och glor in i väggen, kanske har denna personen blivit sneppet bättre, men fortfarande är i rehabilitering. För att rehabilitera sig själv och bli piggar eigen måste man få göra saker, man måste få göra det man tycker om och mår bra av. Det är inte att fuska.
  • Anonym (anonymm)

Är själv sjukskriven och målar, springer osv. Men även försäkrignkassan har sagt till mig att jag ska göra det för att bli bättre. Man ska sysselsätta sig. Man måste göra det, annars blir man aldrig bättre.

• Anonym (anonymm)

Har varit sjuskkriven för ångest i2 år. Så du menar i årincip att jag är lat då och fuskar. Ja om du bara visste.

Ibland kan jag springa måla osv. Nästa stund sitter jag med skyhög ångest, gråter, är helt panikslagen och inget funkar.

Så nej, sluta bara.

• Anonym (anonymm)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 12:31:52 följande:
    Nej jag trivs jättebra tackar som frågar. Jag är dock allergisk mot lathet.
    Tror det är du som har svårt att förstå andra däremot och därför tror du folk är lata.
  • Anonym (anonymm)
    Anonym (Bra tänkt!) skrev 2019-04-17 12:45:00 följande:

Hej du,

självklart ska du tipsa Fk om misstänkt fusk. Om skattepengarna går till dem som inte behöver ersättningen, så kommer det att i ännu högre grad bli så att de som verkligen behöver sjukpenning inte får det. Det vill säga lagstiftningen skärps ytterligare om politiker ser att folk utnyttjar socialförsäkringen.

Man fuskar inte om man gör dagliga sysslor.
  • Anonym (anonymm)
    Anonym (Tänk) skrev 2019-04-17 12:42:36 följande:
    Du kanske ska prova att tänka lite längre än näsan räcker. Om din bekanta har psykisk ohälsa så är motion och bakning och liknande rehabiliterande. Fattar du verkligen inte att man behandlar sjukdomar med målet att bli frisk nog att återgå till arbete? Ska försöka förklara enkelt för dig. Tänk såhär, du bryter ett ben och istället för att gå till läkare och bli gipsad och ev opererad och sedan göra sjukgymnastik så lägger du dig i sängen ett par månader, tror du att du kan hoppa upp ur sängen sen?
    Det där var bra sagt.
  • Anonym (anonymm)
    Anonym (holly) skrev 2019-04-17 13:01:21 följande:
    Hen kommer inte drabbas negativt om det inte handlar om fusk vilket jag knappast tror bakning och träning klassas som. Tror tvärtom att Försäkringskassan bara tycker det är bra att de sjukskrivna tränar och bakar eftersom det snabbare för dem tillbaka till arbetet.
    ändå onödigt att någon lägger sig i så, men det kanske är många som ringer och försöker förstöra för andra på det viset. tror inte heller de anser att det är något fusk, om personen bara tränar och bakar. den måste ju få göra något.
  • Anonym (anonymm)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 15:35:13 följande:

Jag mår inte dåligt över något. Jag tycker det är lite märkligt bara att personen orkar vara fysiskt aktiv men inte orka arbeta 4 timmar per dag. Det känns som att hon njuter av sin tillvaro eftersom hon kan göra lite vad hon känner för.

Du har inte förstått vad någon av oss sagt iallafall verkar det som? Du står ändå kvar i samma åsikter? Eftersom du surar så mycket på henne undrar jag med hur du mår egebtligen. Mår man bra gnäller man inte på andra. Vilket du gör. Det har man inget behov av. Låt stackarn vara.
  • Anonym (anonymm)
    Anonym (Gå ner?) skrev 2019-04-17 16:30:15 följande:

Om man har 50 kg övervikt är det nog snarare bra att motionera. Varför är du så inställd på att du måste ha kvar din övervikt resten av livet?

Att vara psykiskt sjuk är som att bära en fet ryggsäck om dagarna.
  • Anonym (anonymm)

Hoppas att du ändrat åsikt nu.

• Anonym (anonymm)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 18:12:35 följande:

Njae. Jag står fast vid att man ska vila när man är sjuk för att ta sig tillbaka till arbetslivet fortast möjligt. Som jag skrivit så verkar hon njuta av sin tillvaro att göra det hon känner för.

Har du sett mitt inlägg? Jag springer osv och målar också. Är sjukskriven helt och vsrit i 2år. Men jag får panikångest flera ggr i veckan. Så jag gråter och skakar i flera timmar och inte kan gå utanför dörren. Hur menar du att jag ska kunna jobba i det skicket? Ska man inte ha rätt till att göra nånting menar du ? Du måste ha svårt att förstå andra människor. Det är dä3för du är så insnöad i det där. Eller är du ett troll.
  • Anonym (anonymm)

Förut sov jag till halv 1 på dagen och gjorde ingenting om dagarna. Borstade inte ens håret för jag orkade inte. Mådde så dåligt psykiskt. Orkade inte ens byta kläder. Gixk runt i samma hela tiden. Mjukisbyxor bara. Orkade inte städa hemma heller.

Nu springer jag har hand om mig själv mer försöker gå upp tidigt på morgonen osv.

Vet du varför ?

För jag fått ta det lugnt. För jag fått vara hemma och återhämta mig i lugn och ro med min ångest och depression. Hade man tvingat ut mig hade jag gått sönder.

Vad är det du inte fattar ? Eller driver du bara med oss?

• Anonym (anonymm)

Du måste bara driva med oss för när det.är så många som förklarar borde du förstå.

• Anonym (anonymm)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 19:45:49 följande:

Men snälla nej det klart jag inte driver. Ni verkar ha missat att det inte är er jag stör mig på utan min bekanta som faktiskt verkar njuta av att slippa arbeta?

Men det är ju samma sak med henne som oss.
  • Anonym (anonymm)

Har du något emot personen annars också?

• Anonym (anonymm)
    Kirenaj68 skrev 2019-04-18 02:21:34 följande:

Tipsa på bara. Har heller inte mycket till övers för folk som utnyttjar systemet på fel sätt.

Fast det gör inte personen.
Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?