• molly50

Tipsa försäkringskassan?

Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:11:28 följande:

Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?

Jag tycker inte du ska lägga dig i och tipsa Försäkringskassan om det här.
    Du har förmodligen ingen aning om hur den här personen mår och vad som får henne(honom att må bättre.
    Det är skillnad på att ha pressen på sig att jobba och på att vara hemma och kunna gå och vila när man känner att man behöver.
    Framförallt om det handlar om t ex PTSD.
  • molly50
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:53:12 följande:
    Hon är sjukskriven på heltid, kan inte riktigt det där för har aldrig varit sjukskriven så jag vet inte om hon har sjukersättning. Vad hon jobbar med vet jag inte heller. Men hon har posttraumatisk stress, tycker det borde räcka med psykologkontakt/läkarkontakt i hennes fall och inte sjukskrivning.
    Du har alltså inte en aning om vad PTSD innebär. Men ändå så kan du uttala dig om det och tror dig veta hur hon mår.
    Hur vet du t ex vad hon gör hemma innan hon ska åka och äta lunch med sina kompisar eller innan hon ska måla?
    Hon kanske måste vila i flera timmar innan och kanske även i flera timmar efteråt och kanske även nästa dag.
    Det här är kanske rentav något hon fått rekommenderat från läkare och FK för ett snabbare tillfrisknande.
    Du vet egentligen inte ett skit,men uttalar dig ändå.
    Om någon ska skämmas så är det du.
    Och det lär du få göra om du tipsar FK om det här.
    Att få en sjukskrivning idag är inte lätt och det är inget man får utan orsak. Tänk på det innan du ens tänker tanken på att tipsa.
    Ett tips till dig är att läsa på om PTSD innan du uttalar dig om det.
  • molly50
    Anonym (Bra tänkt!) skrev 2019-04-19 09:24:45 följande:

Som flera redan skrivit, ingen vill ha någon på jobbet som ena dagen är 100 % och nästa dag går hem efter 2 timmar för att psyket säger stopp och sen bli hemma från jobbet i tid och otid. Citat från svar ovan.

Är du hundra procent en dag, så har du inte rätt till sjukpenning den dagen! Märklig tråd det här. Självklart ska man tipsa om fusk! TS tipsar ju bara och det är Fk som utreder om det är fusk eller ej. Kan man jobba så gör man det. Och kan man inte jobba, men det inte beror på sjukdom, så har man inte rätt till sjukpenning.

Ska man tipsa om fusk när man inte ens har en aning om varför personen är sjukskriven eller hur personen egentligen mår?
    TS vet ingenting mer än att personen lider av PTSD och verkar inte heller veta något om tillståndet i sig.
    Genom att tipsa så kan TS ställa till med ännu större problem och ännu mer stress för sin bekanta än om h*n låter bli att lägga näsan i blöt.
    Det vore väl bättre om TS tog reda på fakta,t ex genom att prata med personen i fråga,innan h*n tipsar FK om något som h*n inte vet ett dyft om.
Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?