• Djonk

    Närförort vs innerstad

    Dilemma (OBS! Varning för lyxproblem, om du är känslig för sådana): 

    Jag och min fru bor i en jättefin nyproducerad lägenhet i en närförort till Stockholm. 

    Vi har nu blivit erbjudna en nyproducerad lägenhet i innerstaden. 

    Innerstaden har alltid lockat, och att den trumfar alla närförorter på de flesta sätt råder det inget tvivel om för oss. Innerstadsliv är något helt annat än närförortsliv, helt enkelt. 

    MEN, givetvis finns ett dilemma: 

    Lägenheten i stan är som sagt också ny och fin, men ligger i ett lite ruffigt och väldigt fult område av lite förortskaraktär medan vår närförortslägenhet ligger i ett tjusigt område med närhet till vattnet och en massa trevliga restauranger. Plus att den är något större och ett par tusenlappar billigare. 

    Nu vet vi inte hur vi ska göra. Vi kommer aldrig att få ihop kontantinsatsen till en lägenhet i innerstaden under våra liv, så vi är i någon mån beroende av hyreskön om den drömmen ska slå in. Samtidigt känns det knäppt att flytta från en innerstadsliknande förort till en förortsliknande del av innerstaden. Speciellt med tanke på att hyran går upp också. Å andra sidan så? ja, så här håller vi nu på och ältar saken tills vi varken vet ut eller in längre. 

    De här två alternativen är till synes HELT omöjliga att välja mellan (eftersom man egentligen vill ha allt). 

    Någon som har en nykter syn på det här? Är vår innerstadsfäbless larvig? Borde vi ha en lavett och skärpa till oss? 

    Vad hade DU valt (om du precis som vi varit barnfri)? Närförort med innerstadskänsla eller innerstadsområde av förortsliknande karaktär?

  • Svar på tråden Närförort vs innerstad
  • Anotherone

    Jag hade nog fört ett mer praktiskt resonemang. Hur bostäderna ligger i förhållande till arbeten, släkt och vänner, kommunikationer, träningsmöjligheter/fritidsaktiviteter, skog och natur (viktigt för mig), lite sånt.
    Finns parkering?
    Finns gym nära?

    Jag är annars sån som sällan bryr mig om vad andra tycker, utan går på det som jag och min familj väljer passar oss. Alltså om jag gillade lägenheten och ville bo där så skulle inte jag bry mig om vad andra tyckte eller OM andra tyckte att det var ett "ruffigt" område. Om vi gillade det, och var trygga där så skulle vi bo där. Punkt.

  • Sisisisi

    Närförorter skulle jag valt pga låter revligare. Vilken del av innerstan är det som lägenheten ligger i?


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • hallontryffel

    Är det genom bostadskön ni fått erbjudandet? Vill ni i så fall lägga era köpoäng på den här lägenheten eller är det bättre att spara dem tills ni får ett erbjudande i attraktivare område.

    Vad är det ni vill uppnå med att bo i innerstan och känner ni att ni når det genom den lägenhet ni fått erbjudande om?

    Jag tänker att en nyproducerad lägenhet i ett tråkigt område i innerstan är sämre än en nyproduktion i en trevlig närförort.

    Bor själv i HR i innerstan, några minuter från Hötorget och älskar närheten till allt men tycker samtidigt att mycket av trivseln ligger i att det är trevliga kvarter med sekelskifteshus och mycket karaktär. Det du beskriver låter inte så roligt och då är det kanske bättre att vänta så att ni kan uppfylla er dröm på riktigt.

  • Djonk
    Anotherone skrev 2019-04-17 16:14:06 följande:

    Jag hade nog fört ett mer praktiskt resonemang. Hur bostäderna ligger i förhållande till arbeten, släkt och vänner, kommunikationer, träningsmöjligheter/fritidsaktiviteter, skog och natur (viktigt för mig), lite sånt.
    Finns parkering?
    Finns gym nära?

    Jag är annars sån som sällan bryr mig om vad andra tycker, utan går på det som jag och min familj väljer passar oss. Alltså om jag gillade lägenheten och ville bo där så skulle inte jag bry mig om vad andra tyckte eller OM andra tyckte att det var ett "ruffigt" område. Om vi gillade det, och var trygga där så skulle vi bo där. Punkt.


    Ja, problemet är ju just att man inte kan veta om man gillar området och känner sig trygg i det innan man har bott där ett tag. Ett stort problem är att man blir direkt granne med ett gigantiskt stödboende för ex-kriminella och narkomaner. Det har varit en del oroligheter där tidigare, men det KAN ju ha lugnat ned sig. Men hur ska man veta det? Har googlat ihjäl mig men blir inte klok på hur det ligger till. Sedan går det inte att förneka att husen mittemot är extremt fula. Ser ut som en nedsliten del av Murmansk, med skitiga fasader och sneda persienner. 
  • Djonk
    hallontryffel skrev 2019-04-17 19:59:40 följande:

    Är det genom bostadskön ni fått erbjudandet? Vill ni i så fall lägga era köpoäng på den här lägenheten eller är det bättre att spara dem tills ni får ett erbjudande i attraktivare område.

    Vad är det ni vill uppnå med att bo i innerstan och känner ni att ni når det genom den lägenhet ni fått erbjudande om?

    Jag tänker att en nyproducerad lägenhet i ett tråkigt område i innerstan är sämre än en nyproduktion i en trevlig närförort.

    Bor själv i HR i innerstan, några minuter från Hötorget och älskar närheten till allt men tycker samtidigt att mycket av trivseln ligger i att det är trevliga kvarter med sekelskifteshus och mycket karaktär. Det du beskriver låter inte så roligt och då är det kanske bättre att vänta så att ni kan uppfylla er dröm på riktigt.


    Ja, det är bostadskön.

    Jag lutar onekligen åt att göra som du föreslår. Vänta in någonting annat. Å andra sidan kan man ju få vänta i 10-15 år när det gäller innerstan. Byggs ju inte direkt ofantliga mängder nya bostäder där. 
  • Seven Costanza

    Jag tycker det är viktigt att det är fint och tryggt runt omkring, så då låter det ju bättre där ni är. Vad skulle fördelarna vara med innerstan, är det närmare till era jobb?

  • Djonk
    Noname00 skrev 2019-04-19 18:44:59 följande:

    Varför är det så svårt och säga vilka områden den gäller?


    Det är givetvis inte svårt. Men jag har valt att vara anonym i det här forumet, och det skulle kunna ge ledtrådar om vem jag är. 
  • Djonk
    Seven Costanza skrev 2019-04-18 09:34:56 följande:

    Jag tycker det är viktigt att det är fint och tryggt runt omkring, så då låter det ju bättre där ni är. Vad skulle fördelarna vara med innerstan, är det närmare till era jobb?


    Rent praktiskt inga större fördelar med innerstan alls. Men det är utan tvekan en speciell känsla att bo innanför tullarna, en atmosfär som en närförort inte kan leverera. Det är stadsliv på en annan nivå. Ett annat myller, en annan genomströmning av människor, närhet till biografer, teatrar, butiker. Att kunna gå hem från restaurangen eller krogen istället för att behöva åka t-bana eller taxi. Ljudet av kyrkklockor som klingar. Det handlar mest om något slags storstadsromantik. Jag har bott i innerstan tidigare och trivdes väldigt bra med det. Det är ju inte för inte som priserna på bostäder är högre i innerstan än i närförorterna. 
  • Noname00
    Djonk skrev 2019-04-20 08:40:55 följande:
    Det är givetvis inte svårt. Men jag har valt att vara anonym i det här forumet, och det skulle kunna ge ledtrådar om vem jag är. 
    Det är nog omöjligt att spåra det till dig som person om du endast nämner områden tex sundbyberg-söder etc.

    Hade varit kul å veta, har själv bott i stan/närförort/förorten.
  • Djonk
    Noname00 skrev 2019-04-20 10:17:57 följande:
    Det är nog omöjligt att spåra det till dig som person om du endast nämner områden tex sundbyberg-söder etc.

    Hade varit kul å veta, har själv bott i stan/närförort/förorten.
    Det beror väl iofs på vem som läser de övriga inlägg jag gjort. 

    Men strunt samma. Nu är beslutet taget. Det blir ingen flytt. Det har vi kommit fram till efter ett par veckors velande fram och tillbaka. Det enda utslagsgivande argument som fanns kvar för Söder om man verkligen bröt ned allt i beståndsdelar, analyserade sönder situationen och ställde viktade plus och minus mot varandra är att det är högre status att bo på Söder än i närförort (sedan kan man tycka vad man vill om det, men det är ett faktum som återspeglas av bl a bostadspriserna även i Söders absolut sunkigaste områden). Allt annat är bättre i vår närförort, som faktiskt skulle kunna klassas som Stockholms närmaste och bästa närförort. 

    Och nog för att jag är fåfäng och ytlig och gärna hade sagt att jag bor på Söder, så finns gränser även för mig. 

    Inte utan en smula bitterhet vi hoppar av, men förnuftet segrade över hjärtat på straffar i sjunde och avgörande matchen. 
  • Lunne

    Vad räknar du som innerstan?

    Om innanför tullarna så är jag nyfiken på vilket område det är du anser vara ruffigt? Känns knappt som att det finns, men kanske om man jämför med Djursholm eller så om det är där ni bor nu iförsig.

    Om du tänker hela Stockholms Stad som innerstan så finns det ju massvis med områden som både är betydligt otrevligare och ligger längre ut från den faktiska innestan än vissa närförorter, så då blir frågan omöjlig att svara på utan att veta mer specifikt vilka områden du jämför.

Svar på tråden Närförort vs innerstad