• Wed 17 Apr 2019 20:02
    696 visningar
    15 svar
    15
    696

    Mina storebröder

    Hej,
    Jag har en väldigt bra relation med mina storebröder som är 1 och 2 år äldre än mig (jag är 17) men jag känner att jag behöver avreagera mig lite här. De retar mig konstant och det är så jävla jobbigt. Det är allt ifrån dryga kommentarer till att de lurar i mig saker till att de faktiskt slår mig. Blir jag ledsen säger de bara åt mig att sluta lipa. Är det några andra lillasystrar som känner igen sig? 

    Senast igår var de riktigt riktigt jobbiga. Vi var ute och spelade fotboll (är i sommarstugan just nu). Jag är lite bollrädd och vågar inte stå i mål, då börjar de hålla på med att jag måste lära mig. De börjar skjuta på mig och då bestämmer jag mig såklart för att gå iväg men då håller min ena bror fast mig när den andra skjuter, är det ett normalt beteende? Jag blir såklart svinlack men de bara skrattar åt mig...

  • Svar på tråden Mina storebröder
  • Anonym (??)
    Wed 17 Apr 2019 20:56
    #1
    lillasyster112 skrev 2019-04-17 20:02:16 följande:

    Hej,
    Jag har en väldigt bra relation med mina storebröder som är 1 och 2 år äldre än mig (jag är 17) men jag känner att jag behöver avreagera mig lite här. De retar mig konstant och det är så jävla jobbigt. Det är allt ifrån dryga kommentarer till att de lurar i mig saker till att de faktiskt slår mig. Blir jag ledsen säger de bara åt mig att sluta lipa. Är det några andra lillasystrar som känner igen sig? 

    Senast igår var de riktigt riktigt jobbiga. Vi var ute och spelade fotboll (är i sommarstugan just nu). Jag är lite bollrädd och vågar inte stå i mål, då börjar de hålla på med att jag måste lära mig. De börjar skjuta på mig och då bestämmer jag mig såklart för att gå iväg men då håller min ena bror fast mig när den andra skjuter, är det ett normalt beteende? Jag blir såklart svinlack men de bara skrattar åt mig...


    Det är väl inte alls någon bra relation?  Vad säger föräldrarna? 
  • Wed 17 Apr 2019 21:34
    #2

    Jag lider med dig, inte kul att bli retad dagligen. Jag förutsätter att du generellt inte retas med dem? Låter som att ni/de har fastnat i ett dåligt mönster. Jag tror inte att de ser hur illa du upplever det utan fortsätter som de alltid gjort, för det är ju er jargong. Troligen slår de bort ditt mående/tyckande om det för det ger dem obehagskänslor som blir för jobbiga att hantera. Har du möjlighet att samla både dina bröder och föräldrar och ta ett allvarligt snack om er relation? Kanske diskutera frågan i förväg med bara dina föräldrar så de är med på budskapet i samtalet och kan stötta upp dig? Bra om du kan dra konkreta exempel så som det du beskriver, men försök att inte verka anklagande utan mer konstruktiv. Typ "jag tyckte inte om när ni tvinga mig att få bollar emot mig, jag tycker det är obehagligt. Jag hade önskat att ni istället acceptera att jag inte ville stå i mål". Kom ihåg att behålla lugnet oavsett deras argument, samt att ge tydliga jag-budskap och inte referera till hur andra upplever det hela.

  • Wed 17 Apr 2019 21:59
    #3
    +1

    Nej, det är inte ett normalt beteende för den åldern. Om ni var 7-8 år hade det varit normalt, men nu är det bara omoget och elakt.

  • Thu 18 Apr 2019 13:49
    #4

    Tack för er support! Har precis testat att ta ett snack med dem men de bara skrattar pt mig och menar att jag borde fatta att det är på skoj. Mina föräldrar sa till dem med det här med fotbollen vilket kändes bra. Är bara så typiskt dem att hålla på med tjuvnyp hela tiden, typ ?råka? putta in mig i en vägg eller liknande. Jag älskar verkligen mina bröder och jag vet att de älskar mig också, de är bara så jävla jobbiga

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 18 Apr 2019 14:19
    #5

    Hej,
    Jag är själv storebror till en lillasyster. Under vår uppväxt har jag alltid retat henne och hon retat mig, det är inget jag har gjort utav ondska utan snarare av kärlek. Det är otroligt roligt att driva med sin lillasyster tills hon nästan blir galen. Ser jag dock på något sätt att hon skulle börja må dåligt på riktigt skulle jag direkt sluta såklart. Vill du vara med och hänga med dina bröder så måste du tåla att få lite smällar ibland, det är part of the game. Skulle uppskatta om lite andra storebröder backar mig här

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 18 Apr 2019 14:22
    #6
    Anonym (Anonym) skrev 2019-04-18 14:19:00 följande:

    Hej,
    Jag är själv storebror till en lillasyster. Under vår uppväxt har jag alltid retat henne och hon retat mig, det är inget jag har gjort utav ondska utan snarare av kärlek. Det är otroligt roligt att driva med sin lillasyster tills hon nästan blir galen. Ser jag dock på något sätt att hon skulle börja må dåligt på riktigt skulle jag direkt sluta såklart. Vill du vara med och hänga med dina bröder så måste du tåla att få lite smällar ibland, det är part of the game. Skulle uppskatta om lite andra storebröder backar mig här


    Håller med helt och hållet. Småsyrror kan vara sjukt böliga, hålla på och lipa och grejer. bit ihop för fan. de får ju inte precis stryk utan att ha förtjänat det. värt att tillägga att syrror kan vara precis lika jävliga, retas och hålla på. då kan det behövas en smäll för att de ska fatta vem som bestämmer
  • Thu 18 Apr 2019 15:02
    #7

    Dina bröder behöver mer respekt för dig.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Thu 18 Apr 2019 15:04
    #8
    Anonym (Anonym) skrev 2019-04-18 14:22:11 följande:
    Håller med helt och hållet. Småsyrror kan vara sjukt böliga, hålla på och lipa och grejer. bit ihop för fan. de får ju inte precis stryk utan att ha förtjänat det. värt att tillägga att syrror kan vara precis lika jävliga, retas och hålla på. då kan det behövas en smäll för att de ska fatta vem som bestämmer
    Klart du håller med DIG SJÄLV! (Nej, två personer kan inte heta Anonym (Anonym) i samma tråd. De som inte tror mig kan testa själva)
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Anony­m)
    Thu 18 Apr 2019 15:52
    #9

    Hahaha, behöver medhåll för fan

  • Anonym (H)
    Thu 18 Apr 2019 15:59
    #10

    Jag är själv lillasyster till en storebror och vi slogs och jävlades med varandra hela tiden. Men jag kan förstå att det känns jobbigt för dig när det är TVÅ mot EN ständigt.. Dock känns det ju enormt omoget att de fortsätter än idag trots att de är 18 och 19 år gamla. Bor de fortfarande hemma?

  • Thu 18 Apr 2019 16:21
    #11
    Anonym (H) skrev 2019-04-18 15:59:46 följande:

    Jag är själv lillasyster till en storebror och vi slogs och jävlades med varandra hela tiden. Men jag kan förstå att det känns jobbigt för dig när det är TVÅ mot EN ständigt.. Dock känns det ju enormt omoget att de fortsätter än idag trots att de är 18 och 19 år gamla. Bor de fortfarande hemma?


    Åh vad skönt med någon som förstår! Ja, de båda bor fortfarande hemma. Jag kan erkänna att jag är ganska jävlig tillbaka ibland dock haha. Inte alltid det är lika illa som just nu, ibland går min äldsta bror in och försvarar mig
  • Thu 18 Apr 2019 16:43
    #12

    Syskon är syslon. Tro mig, har 5 själv. Eller 6, beroende på hur man räknar.... Och ja, vi kunde och kan vara rätt djävliga med varandra. Men om någon säger nej så är det fan nej, annars riskerar man att få övriga 4 mot sig. Få dina bröder att förstå att du inte menar "sluta allt forever" utan "just nu blev det för mycket så tagga ner".


    I have a growing lack of disgust for you
  • Thu 18 Apr 2019 18:01
    #13
    Aniiee skrev 2019-04-18 16:43:15 följande:

    Syskon är syslon. Tro mig, har 5 själv. Eller 6, beroende på hur man räknar.... Och ja, vi kunde och kan vara rätt djävliga med varandra. Men om någon säger nej så är det fan nej, annars riskerar man att få övriga 4 mot sig. Få dina bröder att förstå att du inte menar "sluta allt forever" utan "just nu blev det för mycket så tagga ner".


    Mycket bra formulerat! Ska definitivt testa!
  • Sat 29 Feb 2020 22:11
    #14
    Anonym (Anonym) skrev 2019-04-18 14:22:11 följande:
    Håller med helt och hållet. Småsyrror kan vara sjukt böliga, hålla på och lipa och grejer. bit ihop för fan. de får ju inte precis stryk utan att ha förtjänat det. värt att tillägga att syrror kan vara precis lika jävliga, retas och hålla på. då kan det behövas en smäll för att de ska fatta vem som bestämmer
    Skitprat. Ingen förtjänar att få stryk. Och ingen ska ha en smäll. Är du verkligen så jävla dum i huvudet att du tror på det där dravlet?
  • Sat 29 Feb 2020 22:13
    #15
    Anonym (Anonym) skrev 2019-04-18 14:19:00 följande:

    Hej,
    Jag är själv storebror till en lillasyster. Under vår uppväxt har jag alltid retat henne och hon retat mig, det är inget jag har gjort utav ondska utan snarare av kärlek. Det är otroligt roligt att driva med sin lillasyster tills hon nästan blir galen. Ser jag dock på något sätt att hon skulle börja må dåligt på riktigt skulle jag direkt sluta såklart. Vill du vara med och hänga med dina bröder så måste du tåla att få lite smällar ibland, det är part of the game. Skulle uppskatta om lite andra storebröder backar mig här


    Finns ingen anledning i världen att man ska tåla lite bokstavliga smällar. Nästan vuxna människor ska klara av att sköta sina syskonrelationer utan att ta till våld.
Svar på tråden Mina storebröder