• Anonym (Ts)

    Förlorar barnets halva uppväxt

    Har ett oplanerat barn med mitt ex (snart 2 år gammalt). Hur ska jag komma över att han ska ha barnet halva tiden så jag förlorar halva barnets uppväxt? Jag förstår att det blir bäst så och att jag får acceptera det, men undrar hur jag ska stå ut med det. Hur tänker/känner ni andra biomammor om detta? Hur gör ni för att stå ut med saknaden och känslorna kring barnet?

    Än är det inga långa perioder barnet är där än men om ett år eller två blir det ju varannan vecka. Jag har redan ångest inför det och ser barnets halva liv försvinna från mig.

    Vi har dålig kontakt pga exet och jag hör inget från honom när barnet är där och får ingen info om hur barnet haft det eller vad det gjort/gör där efteråt. Inga foton etc. Så det är som att barnet "inte finns" för mig när det är hos honom, det gör det värre. När barnet är på tex förskolan så vet jag vad det gör där, deras rutiner etc och när jag hämtar så får jag höra hur barnet haft det under dagen. Jag vet inget om mitt ex eller hans liv. Barnet verkar må bra där dock för är glatt och tryggt när han kommer hem.

    Kanske blir det lättare när barnet blir äldre och själv kanske kan berätta hur det har det där? Om exet inte förbjuder det? Han är tydlig med att jag inte har något med hans liv att göra. Och om det blir så att barnet kan berätta. Han har en utv-störning (förmodligen måttlig men oklart pga är för liten för att säga det redan) pga förlossningsskada. Så svårt att veta hur bra barnet kommer kunna prata som äldre.

  • Svar på tråden Förlorar barnets halva uppväxt
  • Anonym (hmm)

    Det här måste du ju ha vetat om när ni separerade? Jag vet att det är svårt men tänk inte att du förlorar din sons halva uppväxt utan se det som att han har två föräldrar som är lyckliga på varsin sida, för jag antar att det fanns en anledning till att ni separerade. 
    Så länge din son är glad och mår bra så har du egentligen ingen anledning att veta vad de gör hos hans pappa. Skickar du bilder till ditt ex på ert barn? Skickar du sms och berättar vad ni gör? 
    Du måste lita på ditt ex, han är ju faktiskt pappan till ert barn och förmodligen älskar han honom precis lika mycket som du älskar er son. Ni valde ju ändå att skaffa barn tillsammans, även om det var oplanerat, så du måste ju ha tyckt något bra om honom...

  • Anonym (Xx)
    Anonym (hmm) skrev 2019-04-19 13:44:05 följande:

    Det här måste du ju ha vetat om när ni separerade? Jag vet att det är svårt men tänk inte att du förlorar din sons halva uppväxt utan se det som att han har två föräldrar som är lyckliga på varsin sida, för jag antar att det fanns en anledning till att ni separerade. 

    Så länge din son är glad och mår bra så har du egentligen ingen anledning att veta vad de gör hos hans pappa. Skickar du bilder till ditt ex på ert barn? Skickar du sms och berättar vad ni gör? 

    Du måste lita på ditt ex, han är ju faktiskt pappan till ert barn och förmodligen älskar han honom precis lika mycket som du älskar er son. Ni valde ju ändå att skaffa barn tillsammans, även om det var oplanerat, så du måste ju ha tyckt något bra om honom...


    Det finns inget som säger att man älskar eller tycker om sitt ex hela livet.Många skilda personer har inte ens kontakt med varandra av naturliga skäl.Det är svårt att ha barn med någon som inte kan kommunicera och tänka barnets bästa.Det är inget man kan spå fram när någon blir ihop med någon tyvärr.
  • Anonym (Xx)

    Du är inte ensam att ha det så,TS.Ha bra kontakt med personalen på förskolan och försök vara bestämd,kortfattat och rak när du samarbetar om barnet med ditt ex.Så att han vet att du alltid finns där om det skulle vara något.

  • Anonym (hmm)
    Anonym (Xx) skrev 2019-04-19 14:12:22 följande:
    Det finns inget som säger att man älskar eller tycker om sitt ex hela livet.Många skilda personer har inte ens kontakt med varandra av naturliga skäl.Det är svårt att ha barn med någon som inte kan kommunicera och tänka barnets bästa.Det är inget man kan spå fram när någon blir ihop med någon tyvärr.
    Jag sa aldrig att man måste älska sitt ex hela livet. Men någon gång någonstans måste hon väl ha tyckt om honom då hon valde att skaffa barn med honom och vara tillsammans med honom? Vad jag säger är att hon borde försöka tänka på det när hon är orolig för hur sonen har det hos honom.
  • Anonym (fasdfs)
    Anonym (hmm) skrev 2019-04-19 13:44:05 följande:

    Det här måste du ju ha vetat om när ni separerade? Jag vet att det är svårt men tänk inte att du förlorar din sons halva uppväxt utan se det som att han har två föräldrar som är lyckliga på varsin sida, för jag antar att det fanns en anledning till att ni separerade. 
    Så länge din son är glad och mår bra så har du egentligen ingen anledning att veta vad de gör hos hans pappa. Skickar du bilder till ditt ex på ert barn? Skickar du sms och berättar vad ni gör? 
    Du måste lita på ditt ex, han är ju faktiskt pappan till ert barn och förmodligen älskar han honom precis lika mycket som du älskar er son. Ni valde ju ändå att skaffa barn tillsammans, även om det var oplanerat, så du måste ju ha tyckt något bra om honom...


    Vilken märklig, okänslig kommentar.. Att inte se eller höra nåt från sitt lilla barn på en hel vecka är förstås superjobbigt (som det kommer bli sen) och låter inte helt optimalt. 
    Inte ens mina barns mor och farföräldrar skulle klara att inte få en enda update om våra små barn på en hel vecka (av omtanke och kärlek till dem förstås). Man borde ju kunna hoppas att exet var lite mer "resonligt". 


  • Anonym (Xx)
    Anonym (hmm) skrev 2019-04-19 14:24:34 följande:

    Jag sa aldrig att man måste älska sitt ex hela livet. Men någon gång någonstans måste hon väl ha tyckt om honom då hon valde att skaffa barn med honom och vara tillsammans med honom? Vad jag säger är att hon borde försöka tänka på det när hon är orolig för hur sonen har det hos honom.


    Man kan inte göra så mycket mera än lita på exet och se på barnet att han mår bra.Och försöka ha fin kontakt om barnet,vilket kan vara svårt i vissa fall.
  • Anonym (saknad)

    Det är naturligt att känna saknad när man inte är tillsammans med någon som man har starka känslor för, inget snack om den saken.

    För ditt barns skull behöver du se det i från barnets horisont, det är otvetydigt att barn mår och utvecklas bäst om de får en bra och nära kontakt med båda sina föräldrar och sitt övriga nätverk.

    Försök att se att du gör något bra för barnet när du är positiv till att barnet är med den andre föräldern.

  • Tow2Mater

    Genom att tänka lite mindre egocentriskt; istället for att tänka att du "förlorar halva barnets uppväxt" ska du tänka att pappan även får ta del av barnets uppväxt och barnet även uppleva den tillsammans med sin pappa och inte bara dig.

    Sen att ens tänka i termer av "forlora" tid med sitt barn är ju bara destruktivt, hur ska du gora när skolan borjar och du forlorar 80% av barnets uppväxt?

  • elmadumle
    Anonym (fasdfs) skrev 2019-04-19 14:25:00 följande:
    Vilken märklig, okänslig kommentar.. Att inte se eller höra nåt från sitt lilla barn på en hel vecka är förstås superjobbigt (som det kommer bli sen) och låter inte helt optimalt. 
    Inte ens mina barns mor och farföräldrar skulle klara att inte få en enda update om våra små barn på en hel vecka (av omtanke och kärlek till dem förstås). Man borde ju kunna hoppas att exet var lite mer "resonligt". 
    Varför ska pappan vara mer resonlig än mamman? han "förlorar" ju också halva tiden med sitt barn. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fasdfs) skrev 2019-04-19 14:25:00 följande:
    Vilken märklig, okänslig kommentar.. Att inte se eller höra nåt från sitt lilla barn på en hel vecka är förstås superjobbigt (som det kommer bli sen) och låter inte helt optimalt. 
    Inte ens mina barns mor och farföräldrar skulle klara att inte få en enda update om våra små barn på en hel vecka (av omtanke och kärlek till dem förstås). Man borde ju kunna hoppas att exet var lite mer "resonligt". 
    Vad är det som är okänsligt i min kommentar?

    Jag tycker att ofta är det mamman som begär att pappan ska göra en massa saker, men gör hon samma tillbaka? Hon vill ha uppdateringar och veta vad barnet gör hos honom men ger hon den informationen tillbaka?

    Självklart så är det jobbigt att vara ifrån sitt barn, jag har aldrig påstått något annat.
  • Anonym (mor)

    Tänk om det var tvärtom. Att pappan inte fanns i barnets liv och du hade allt ansvar själv. Du skulle aldrig mer ha någon tid för dig själv och skulle bli utbränd och bitter. Ditt barns psyke skulle förstöras av vetskapen om att pappan skitit i honom.

    Barn har två föräldrar av en anledning. Det är inte naturligt för att ett barn att bara bli uppfostrad av en förälder. Det är inte heller naturligt för en förälder att inte ha någonting annat än barnen i sitt liv.

    Ett tips är att du skaffar dig ett liv vid sidan av som du kan utveckla varannan vecka. Ny partner, karriär, hobbies etc.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (hmm) skrev 2019-04-19 13:44:05 följande:

    Det här måste du ju ha vetat om när ni separerade? Jag vet att det är svårt men tänk inte att du förlorar din sons halva uppväxt utan se det som att han har två föräldrar som är lyckliga på varsin sida, för jag antar att det fanns en anledning till att ni separerade. 

    Så länge din son är glad och mår bra så har du egentligen ingen anledning att veta vad de gör hos hans pappa. Skickar du bilder till ditt ex på ert barn? Skickar du sms och berättar vad ni gör? 

    Du måste lita på ditt ex, han är ju faktiskt pappan till ert barn och förmodligen älskar han honom precis lika mycket som du älskar er son. Ni valde ju ändå att skaffa barn tillsammans, även om det var oplanerat, så du måste ju ha tyckt något bra om honom...


    Vi var 'separerade' innan graviditeten upptäcktes och vi hade ingen längre relation utan bara en kort grej. Det var alltså inte ett medvetet val något av det. Preventivmedel som inte funkade som det skulle. Jag har försökt med bilder, info etc men får ingen positiv respons på det och får inget tillbaka. Han vill inte veta eller samarbeta på så sätt utan sonen ska ha två olika liv hos oss vardera i stort sett. Jag betvivlar inte att han älskar sonen för annars hade han ju inte velat ha honom halva tiden. Tror inte heller att han har det särskilt dåligt där.

    Det är alltså inte oro för sonen utan mina egna känslor det handlar om och hur jag ska tänka kring dem för att underlätta för mig själv. Vill bara bryta ihop när jag tänker på hur mycket jag kommer att missa.
    Anonym (Xx) skrev 2019-04-19 14:17:17 följande:

    Du är inte ensam att ha det så,TS.Ha bra kontakt med personalen på förskolan och försök vara bestämd,kortfattat och rak när du samarbetar om barnet med ditt ex.Så att han vet att du alltid finns där om det skulle vara något.


    Nej jag vet att jag inte är ensam och det är anledningen att jag skriver här och önskar få tips av de som varit med om samma sak...

    Jag har bra kontakt med förskolan. Försöker vara mot mitt ex som du beskriver nu eftersom vänlig och öppen inte funkade så bra men det blir mkt ytligt och ja, jag hade velat ha närmare samarbete men det går inte. Måste försöka acceptera det som det är och hantera det på ngt sätt.
    Anonym (fasdfs) skrev 2019-04-19 14:25:00 följande:

    Vilken märklig, okänslig kommentar.. Att inte se eller höra nåt från sitt lilla barn på en hel vecka är förstås superjobbigt (som det kommer bli sen) och låter inte helt optimalt. 

    Inte ens mina barns mor och farföräldrar skulle klara att inte få en enda update om våra små barn på en hel vecka (av omtanke och kärlek till dem förstås). Man borde ju kunna hoppas att exet var lite mer "resonligt". 


    Ja det är jättejobbigt. Jag kan lita på att få uppdateringar från tex förskolan, mina släktingar om någon skulle vara barnvakt etc. Lite om hur barnet har det, kanske någon bild och om något särskilt hänt. Från exet är det fullständig tystnad.
    Anonym (Xx) skrev 2019-04-19 14:27:27 följande:

    Man kan inte göra så mycket mera än lita på exet och se på barnet att han mår bra.Och försöka ha fin kontakt om barnet,vilket kan vara svårt i vissa fall.


    Litar på att han ser till barnets behov men en fin kontakt går inte, vad det nu är...
    Anonym (saknad) skrev 2019-04-19 14:30:49 följande:

    Det är naturligt att känna saknad när man inte är tillsammans med någon som man har starka känslor för, inget snack om den saken.

    För ditt barns skull behöver du se det i från barnets horisont, det är otvetydigt att barn mår och utvecklas bäst om de får en bra och nära kontakt med båda sina föräldrar och sitt övriga nätverk.

    Försök att se att du gör något bra för barnet när du är positiv till att barnet är med den andre föräldern.


    Jag försöker tänka så men det funkar inte riktigt hela vägen. Jag mår dåligt och saknar dels barnet inte bara nu när det är där men får ångest över hur mkt jag förlorar över tid och inte får ta del av på något sätt. Det handlar inte om oro för barnet som borde ha det bäst att ha kontakt med bägge föräldrar men det är mkt tungt för mig med att ha noll kontakt när barnet är där och inte få veta något. Det blir en dubbel separation på något sätt.
    Tow2Mater skrev 2019-04-19 14:33:15 följande:

    Genom att tänka lite mindre egocentriskt; istället for att tänka att du "förlorar halva barnets uppväxt" ska du tänka att pappan även får ta del av barnets uppväxt och barnet även uppleva den tillsammans med sin pappa och inte bara dig.

    Sen att ens tänka i termer av "forlora" tid med sitt barn är ju bara destruktivt, hur ska du gora när skolan borjar och du forlorar 80% av barnets uppväxt?


    Jag försöker göra det och rent logiskt förstår jag ju det men det gör ont i själen ändå. Så jag vill egentligen inte ändra något utan mer ha råd hur jag hanterar mina egna känslor för det funkar inte så bra.

    Barnet går på förskola och där känner jag inte alls så för där vet jag vad barnet gör, hur det har det och får veta hur det gått etc och om något särskilt har hänt. Det är föräldramöten och utvecklingssamtal och allt möjligt. Jag känner att jag har insyn och så blir det väl i skolan också tills barnet är tonåring och kan berätta själv hur det har det. Och blir det särskola så tror jag de jobbar närmare med föräldrarna än vanliga skolor.

    Jag har ingen insyn alls i hur barnet har det hos mitt ex och tror att det bidrar mkt till att det blir så jobbigt för mig. Har hört hur andra separerade föräldrar har bättre kontakt och berättar för varandra hur barnet haft det, vad det gjort och kanske någon gullig bild från sin barnvecka. Det hade nog varit lättare om vi haft det så men det vill inte mitt ex. Han är också helt ointresserad av hur barnet har det på min vecka, då vill han leva "vuxenliv" och vill inte bli störd av någon barnbild.
  • Anonym (Ts)
    elmadumle skrev 2019-04-19 14:46:31 följande:

    Varför ska pappan vara mer resonlig än mamman? han "förlorar" ju också halva tiden med sitt barn. 


    Jag hade gärna gett info, bilder och hållit kontakten på min vecka om han velat, men det vill han inte. Han verkar inte tycka detta är jobbigt alls och verkar inte önska ha barnet så mkt som möjligt utan är nöjd med varannan vecka. När det inte är hans vecka vill han inte veta av något.
    Anonym (hmm) skrev 2019-04-19 14:57:00 följande:

    Vad är det som är okänsligt i min kommentar?

    Jag tycker att ofta är det mamman som begär att pappan ska göra en massa saker, men gör hon samma tillbaka? Hon vill ha uppdateringar och veta vad barnet gör hos honom men ger hon den informationen tillbaka?

    Självklart så är det jobbigt att vara ifrån sitt barn, jag har aldrig påstått något annat.


    Jag hade gärna gett info och haft närmare samarbete.
    Anonym (mor) skrev 2019-04-19 14:57:08 följande:

    Tänk om det var tvärtom. Att pappan inte fanns i barnets liv och du hade allt ansvar själv. Du skulle aldrig mer ha någon tid för dig själv och skulle bli utbränd och bitter. Ditt barns psyke skulle förstöras av vetskapen om att pappan skitit i honom.

    Barn har två föräldrar av en anledning. Det är inte naturligt för att ett barn att bara bli uppfostrad av en förälder. Det är inte heller naturligt för en förälder att inte ha någonting annat än barnen i sitt liv.

    Ett tips är att du skaffar dig ett liv vid sidan av som du kan utveckla varannan vecka. Ny partner, karriär, hobbies etc.


    Det hade varit jobbigt för mitt barn absolut om det varit annorlunda och för barnet är ju detta bäst, det förstår jag. Men inte för mig och jag hade gärna haft barnet på heltid (blir inte utbränd utan får energi av att vara med barnet). Men barnets bästa går självklart före och det är så det kommer vara. Jag vill bara ha hjälp att hantera mina känslor i samband med detta.

    Jag har bra karriär och hobbies. Försöker ägna mig åt dem mkt när jag inte har barnet. Men det känns så himla tomt att inte höra någonting. Känns som jag knappt har barn. Vet att det är en konstig tanke men jag mår dåligt av att inte få återkoppla till barnet under så lång tid. Det är min (irrationella) känsla.
  • Anonym (eee)

    Du kan be  pappan att gå med till familjerätten och be dem om hjälp att ni skriver ett avtal om vad som ska gälla vid umgänget. Jag vet flera som gjort det.
    Det har inte enbart handlat om dagar/tider eller hur överlämningen ska ske,  utan också om att tex skriva ett veckobrev/mail/sms om det man kommer överens om. Det man enligt lag ska meddela är ju viktiga saker som sjukdom, mediciner, inbokade tider osv, men för ett så pass litet barn kan jag förstå att man kanske vill få veta något mer. Inte omöjligt (väl?) att han skulle kunna gå med på det om ni sitter på ett sånt samtal? 

  • Anonym (mor)
    Anonym (Ts) skrev 2019-04-19 15:04:32 följande:

    Jag hade gärna gett info, bilder och hållit kontakten på min vecka om han velat, men det vill han inte. Han verkar inte tycka detta är jobbigt alls och verkar inte önska ha barnet så mkt som möjligt utan är nöjd med varannan vecka. När det inte är hans vecka vill han inte veta av något.Jag hade gärna gett info och haft närmare samarbete.Det hade varit jobbigt för mitt barn absolut om det varit annorlunda och för barnet är ju detta bäst, det förstår jag. Men inte för mig och jag hade gärna haft barnet på heltid (blir inte utbränd utan får energi av att vara med barnet). Men barnets bästa går självklart före och det är så det kommer vara. Jag vill bara ha hjälp att hantera mina känslor i samband med detta.

    Jag har bra karriär och hobbies. Försöker ägna mig åt dem mkt när jag inte har barnet. Men det känns så himla tomt att inte höra någonting. Känns som jag knappt har barn. Vet att det är en konstig tanke men jag mår dåligt av att inte få återkoppla till barnet under så lång tid. Det är min (irrationella) känsla.


    Det är förmodligen ingen irrationell känsla. Det är naturligt att vilja finnas till för sitt barn och veta hur det mår.

    Det vore ju bättre om du och pappan kom överens och du hade en inblick i barnets liv hos honom men saker och ting är som de är.

    Kanske det blir bättre med tiden?
  • Anonym (Xx)

    Nu är det som det är .Pappan vill ha sitt barn halva tiden och det är bra.Det finns inget mirakel att det ska fungera bra med samarbetet med pappan.Det ända du kan göra är att försöka samarbeta klart och tydligt.Vill han inte samarbeta,så finns det inget trollkonst .

  • Anonym (mor)

    Hur kommer det sig att han är så avogt inställd till dig? Är han sur för att du inte gjorde abort? Nåt annat? Har du koll?

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ts) skrev 2019-04-19 14:58:33 följande:
    Vi var 'separerade' innan graviditeten upptäcktes och vi hade ingen längre relation utan bara en kort grej. Det var alltså inte ett medvetet val något av det. Preventivmedel som inte funkade som det skulle. Jag har försökt med bilder, info etc men får ingen positiv respons på det och får inget tillbaka. Han vill inte veta eller samarbeta på så sätt utan sonen ska ha två olika liv hos oss vardera i stort sett. Jag betvivlar inte att han älskar sonen för annars hade han ju inte velat ha honom halva tiden. Tror inte heller att han har det särskilt dåligt där.

    Det är alltså inte oro för sonen utan mina egna känslor det handlar om och hur jag ska tänka kring dem för att underlätta för mig själv. Vill bara bryta ihop när jag tänker på hur mycket jag kommer att missa.
    Anonym (Xx) skrev 2019-04-19 14:17:17 följande:

    Du är inte ensam att ha det så,TS.Ha bra kontakt med personalen på förskolan och försök vara bestämd,kortfattat och rak när du samarbetar om barnet med ditt ex.Så att han vet att du alltid finns där om det skulle vara något.


    Nej jag vet att jag inte är ensam och det är anledningen att jag skriver här och önskar få tips av de som varit med om samma sak...

    Jag har bra kontakt med förskolan. Försöker vara mot mitt ex som du beskriver nu eftersom vänlig och öppen inte funkade så bra men det blir mkt ytligt och ja, jag hade velat ha närmare samarbete men det går inte. Måste försöka acceptera det som det är och hantera det på ngt sätt.Ja det är jättejobbigt. Jag kan lita på att få uppdateringar från tex förskolan, mina släktingar om någon skulle vara barnvakt etc. Lite om hur barnet har det, kanske någon bild och om något särskilt hänt. Från exet är det fullständig tystnad.
    Anonym (Xx) skrev 2019-04-19 14:27:27 följande:

    Man kan inte göra så mycket mera än lita på exet och se på barnet att han mår bra.Och försöka ha fin kontakt om barnet,vilket kan vara svårt i vissa fall.


    Litar på att han ser till barnets behov men en fin kontakt går inte, vad det nu är...Jag försöker tänka så men det funkar inte riktigt hela vägen. Jag mår dåligt och saknar dels barnet inte bara nu när det är där men får ångest över hur mkt jag förlorar över tid och inte får ta del av på något sätt. Det handlar inte om oro för barnet som borde ha det bäst att ha kontakt med bägge föräldrar men det är mkt tungt för mig med att ha noll kontakt när barnet är där och inte få veta något. Det blir en dubbel separation på något sätt.
    Tow2Mater skrev 2019-04-19 14:33:15 följande:

    Genom att tänka lite mindre egocentriskt; istället for att tänka att du "förlorar halva barnets uppväxt" ska du tänka att pappan även får ta del av barnets uppväxt och barnet även uppleva den tillsammans med sin pappa och inte bara dig.

    Sen att ens tänka i termer av "forlora" tid med sitt barn är ju bara destruktivt, hur ska du gora när skolan borjar och du forlorar 80% av barnets uppväxt?


    Jag försöker göra det och rent logiskt förstår jag ju det men det gör ont i själen ändå. Så jag vill egentligen inte ändra något utan mer ha råd hur jag hanterar mina egna känslor för det funkar inte så bra.

    Barnet går på förskola och där känner jag inte alls så för där vet jag vad barnet gör, hur det har det och får veta hur det gått etc och om något särskilt har hänt. Det är föräldramöten och utvecklingssamtal och allt möjligt. Jag känner att jag har insyn och så blir det väl i skolan också tills barnet är tonåring och kan berätta själv hur det har det. Och blir det särskola så tror jag de jobbar närmare med föräldrarna än vanliga skolor.

    Jag har ingen insyn alls i hur barnet har det hos mitt ex och tror att det bidrar mkt till att det blir så jobbigt för mig. Har hört hur andra separerade föräldrar har bättre kontakt och berättar för varandra hur barnet haft det, vad det gjort och kanske någon gullig bild från sin barnvecka. Det hade nog varit lättare om vi haft det så men det vill inte mitt ex. Han är också helt ointresserad av hur barnet har det på min vecka, då vill han leva "vuxenliv" och vill inte bli störd av någon barnbild.
    Men nu har du ju valt att behålla barnet, fast du inte känner pappan. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (eee) skrev 2019-04-19 15:20:54 följande:

    Du kan be  pappan att gå med till familjerätten och be dem om hjälp att ni skriver ett avtal om vad som ska gälla vid umgänget. Jag vet flera som gjort det.

    Det har inte enbart handlat om dagar/tider eller hur överlämningen ska ske,  utan också om att tex skriva ett veckobrev/mail/sms om det man kommer överens om. Det man enligt lag ska meddela är ju viktiga saker som sjukdom, mediciner, inbokade tider osv, men för ett så pass litet barn kan jag förstå att man kanske vill få veta något mer. Inte omöjligt (väl?) att han skulle kunna gå med på det om ni sitter på ett sånt samtal? 


    Han vill inte ha ngt veckobrev och vill inte till familjerätten utan tycker det går bra som det är nu...
    Anonym (mor) skrev 2019-04-19 15:31:38 följande:

    Det är förmodligen ingen irrationell känsla. Det är naturligt att vilja finnas till för sitt barn och veta hur det mår.

    Det vore ju bättre om du och pappan kom överens och du hade en inblick i barnets liv hos honom men saker och ting är som de är.

    Kanske det blir bättre med tiden?


    Man kan ju hoppas det blir bättre med tiden... Men jag vet inte hur det skulle gå till riktigt.
    Anonym (Xx) skrev 2019-04-19 16:40:40 följande:

    Nu är det som det är .Pappan vill ha sitt barn halva tiden och det är bra.Det finns inget mirakel att det ska fungera bra med samarbetet med pappan.Det ända du kan göra är att försöka samarbeta klart och tydligt.Vill han inte samarbeta,så finns det inget trollkonst .


    Nej jag vill inte ha hjälp att påverka pappan, han är som han är. Vill ha hjälp att acceptera det och hur jag ska tänka kring det så att jag inte behöver må så dåligt över det som jag gör nu. Dvs vad jag kan ändra i mitt tänk.
    Anonym (mor) skrev 2019-04-19 17:27:48 följande:

    Hur kommer det sig att han är så avogt inställd till dig? Är han sur för att du inte gjorde abort? Nåt annat? Har du koll?


    Nej han var positiv till barnet. Jag vet inte varför han är negativ. Min kompis tror det är pga att hans nya tjej är svartsjuk men jag tror inte riktigt det. Han säger att han inte är arg för något men vill inte ha någon kontakt med mig.
    Anonym (Anna) skrev 2019-04-19 18:06:15 följande:

    Men nu har du ju valt att behålla barnet, fast du inte känner pappan. 


    Jag upptäckte graviditeten när jag var i tredje trimestern (hade pmedel) så hade inget val egentligen.
Svar på tråden Förlorar barnets halva uppväxt