• Anonym (Klister)

Går det behålla graviditeten ändå?

Vi har bestämt oss för att skiljas åt olika håll, han har kvar boebdet av barnen och jag flyttar till min hemkommun. Jag blir helgförälder.

Fått reda på att jag är gravid i vecka 13. Fått tid yill abort i v 16. En abort känns alldeles för svårt men funderar mycket om det går att behålla? Tänker på syskonen som finns. Har inte pratat med pappan för jag vet att han kommer aldrig gå med på det, han förstår inte vad en abort Så sent skulle innebära. Jag känner inte att vi kan fortsätta leva tillsammans för barnens skull.

Folk pratar kan jag stå ut med.

Någon annan i liknande sits? Råd och tankar?

• Svar på tråden Går det behålla graviditeten ändå?
  • Anonym (Orchid)
    Anonym (LitetMy) skrev 2019-04-22 22:29:32 följande:

Ja och om en mamma mår bra av att skjuta heroin så mår barnen också bra menar du?

Det spelar ingen roll hur jag mår, jag ser till att mina barn mår bra. Mina känslor speglar inte deras. Just nu mår jag faktiskt superbra, men jag tar inte för givet att mina barn mår superbra bara för att jag gör det. För som sagt - de är sina egna personer! Eller hur menar du att känslor sitter ihop? Och när skulle de inte göra det längre? Om dina föräldrar mår bra så mår du bra?

Det finns föräldrar som mår jättebra men deras barn mår dåligt och har ångest. Det skulle de ju inte göra om det räcker att föräldern mår bra så löser vi ju alla problem för alla barn! Vi ser helt enkelt till att alla föräldrar är glada!Hur är man inte en sämre mamma om man flyttar från sina barn? Jag sa inte att hon är en dålig mamma, men nog är man en sämre förälder som icke-närvarande än man är som närvarande.

Det är ok att flytta ifrån sitt ex, men sina BARN!

Skulle du själv flytta ifrån dina barn?

Vad är viktigast, att mamma har vänner eller att barnen har mamma? Videosamtal är inte samma sak. Då kan väl mamma skaffa vänner över videosamtal istället, om det är samma sak? Eller prata med vänner varje dag över telefon?

Är du dum eller gör du dig till? Det är oerhört barnsligt att dra till med ytterligheter, men du kanske inte är så gammal? Du kanske inte har så stor erfarenhet av LIVET? Allt är inte svart eller vitt, vet du. Om du påstår att du kan se till att dina barn mår bra när du mår dåligt, då undrar jag om du verkligen har mått DÅLIGT någon gång. För det där resonemanget kan du stoppa upp någonstans där solen inte lyser. Och nej ännu en gång, man behöver inte vara en sämre mamma. Mina barn har flyttat hemifrån.

Ja, nu blev det OT så det skriker om det.
  • Anonym (LitetMy)
    Anonym (Orchid) skrev 2019-04-22 23:27:44 följande:
    Är du dum eller gör du dig till? Det är oerhört barnsligt att dra till med ytterligheter, men du kanske inte är så gammal? Du kanske inte har så stor erfarenhet av LIVET? Allt är inte svart eller vitt, vet du. Om du påstår att du kan se till att dina barn mår bra när du mår dåligt, då undrar jag om du verkligen har mått DÅLIGT någon gång. För det där resonemanget kan du stoppa upp någonstans där solen inte lyser. Och nej ännu en gång, man behöver inte vara en sämre mamma. Mina barn har flyttat hemifrån.

Ja, nu blev det OT så det skriker om det.
    Snarare du som är ganska dum här, du har fortfarande inte svarat på HUR barnen mår bra för att föräldrarna mår bra. HUR? Hur ska barnen må bra av att mamma inte ens är i närheten när mamma mår bra?

Tror du föräldrar och barn sitter ihop på något sätt, att föräldrarnas tankar styr barnens tankar?

och det är inte farligt för barn att vara ledsna eller besvikna ibland, men det jag vänder mig emot här är det du säger "mår mamma bra så mår barnen bra" för det är inte ett dugg sant. Barnen mår bra om DE mår bra. För de är egna personer och INTE en förlängning av sina föräldrar.

Jag har inte sagt att jag mår dåligt, läs igen!

Klart man är en sämre mamma eller pappa om man lämnar sina barn för att man vill ha "vänner" istället! Inte särskilt svårt att stanna i samma kommun.

Jaha dina barn har flyttat  nu ja, vad har det med saken att göra?  skulle du kunnat lämna dem när de var små? Ja eller nej?
  • Anonym (Lite salt)

Som någon skrev tidigare i tråden kan du behålla barnet, eller flytta från kommunen , men att göra båda samtidigt låter som FÖR mycket för barn att hantera samtidigt .

Jag hade behållit och bott kvar i kommunen med vv boende.

• Anonym (Skärp dig.)
    Anonym (Orchid) skrev 2019-04-22 22:05:12 följande:
    Eftersom du inte känner mig, så kan du ju tro och gissa vad och hur mycket du vill. Även tala om för mig att jag verkar tycka att det är en bagatell. Gissa på, vet jag!

Nu finns det flera att ta hänsyn till. Hade ts inte haft sina barn, hade jag inte sagt något.
    Okej ditt svar gav mig rätt. Du är okänslig och har inte genomgått en sen abort själv. Eller så har du det men har noll känslor i övrigt också.
  • Anonym (Klister)

Det är vrje dag pendling avstånd, barnen kan träffa mig varje dag om de vill, bara att det är en annan kommun och man får inte ha två omsorg eller skola.

Tanken var helg för att barnen ska slippa åka varje dag till skolan i en veckas tid.

Med nya barnet skulle det innebära att det skulle bli tätare men barnens pappa skulle bli arg och jobba emot mig.

Han skulle tycka jag ska offra mig, som alla år.

• Anonym (Orchid)
    Anonym (LitetMy) skrev 2019-04-22 23:58:24 följande:

Snarare du som är ganska dum här, du har fortfarande inte svarat på HUR barnen mår bra för att föräldrarna mår bra. HUR? Hur ska barnen må bra av att mamma inte ens är i närheten när mamma mår bra?

Tror du föräldrar och barn sitter ihop på något sätt, att föräldrarnas tankar styr barnens tankar?

och det är inte farligt för barn att vara ledsna eller besvikna ibland, men det jag vänder mig emot här är det du säger "mår mamma bra så mår barnen bra" för det är inte ett dugg sant. Barnen mår bra om DE mår bra. För de är egna personer och INTE en förlängning av sina föräldrar.

Jag har inte sagt att jag mår dåligt, läs igen!

Klart man är en sämre mamma eller pappa om man lämnar sina barn för att man vill ha "vänner" istället! Inte särskilt svårt att stanna i samma kommun.

Jaha dina barn har flyttat  nu ja, vad har det med saken att göra?  skulle du kunnat lämna dem när de var små? Ja eller nej?

Försök att se saker och ting från någon annnans synvinkel ochta av dig skygglapparna. Allt är inte svart eller vitt, livet består även av gråzoner. Det kanske du kommer att förstå så småningom. =)
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Klister) skrev 2019-04-23 06:40:34 följande:

Det är vrje dag pendling avstånd, barnen kan träffa mig varje dag om de vill, bara att det är en annan kommun och man får inte ha två omsorg eller skola.

Tanken var helg för att barnen ska slippa åka varje dag till skolan i en veckas tid.

Med nya barnet skulle det innebära att det skulle bli tätare men barnens pappa skulle bli arg och jobba emot mig.

Hur gamla är barnen? Tycker att ni ska klargöra att ni tycker att varannan vecka egentligen vore det bästa men att ni är tveksamma till pendlingen. Lyssna på vad barnen själva har för åsikter.

Tycker du ska göra ditt bästa för att få iordning ditt liv om du flyttar. Tycker bara att det är okej att lämna sina barn om man har en plan om förbättring. Satsa på din psykiska hälsa. Skaffa dig en kurator eller terapeut, börja äta hälsosamt och träna. Fixa ekonomin och sträva efter permanent bostad. Skaffa ett jobb och SGI, ställ dig i bostadskö, spara pengar, börja plugga etc.
  • plättarmedsylt

Jag tror inte att du skadar dina barn genom att behålla det här barnet, TS. Det borde gå att förklara för barnen varför bebisen måste bo hos dig på heltid. Barn vet att små bebisar behöver sin mamma. Om du dessutom helammar, blir det ännu lättare att förklara. Kommer du att ha barnen varje helg eller varannan helg? Hur som helst så är det ju inte som att du lämnar din familj för en annan man och skaffar barn med honom, utan du är redan gravid med ett barn som dina barns pappa också är pappa till. Det som oroar MIG är att det nya barnet ska lida av att dess pappa inte vill ha det. För om jag förstår dig rätt så är pappan inte intresserad av det kommande barnet. Barnet måste då växa upp med vetskapen att pappa ville ha mina syskon, men inte mig.

Jag har dock full förståelse för att du tvekar till aborten, just eftersom du kommer att vara så långt gången när den sker. Om du känner att aborten skulle få dig att må dåligt, ska du nog avstå. Förhoppningsvis kan du få pappan att ändra sig och vilja träffa sitt barn.

• Anonym (Kluven)
    Anonym (Klister) skrev 2019-04-23 06:40:34 följande:

Här måste jag ju få vara lite tuff. Du kan obehindrat resa fram och tillbaka dagligen för att upprätthålla kontakten med barnen åt det här hållet, men inte åt andra hållet för att hålla kontakt med vänner och familj på den andra orten?
  • Anonym (LitetMy)
    Anonym (Orchid) skrev 2019-04-23 09:46:30 följande:
    Försök att se saker och ting från någon annnans synvinkel ochta av dig skygglapparna. Allt är inte svart eller vitt, livet består även av gråzoner. Det kanske du kommer att förstå så småningom. =)
    Du kanske skulle försöka se det ur barnets synvinkel som jag gör?

När det gäller barn finns det faktiskt bara två saker man som förälder kan göra: stanna hos dem eller inte stanna hos dem.
    Det är valen man gör. Själv skulle jag stanna, alltid och oavsett! Så i de fallen ÄR det svart eller vitt vad du än säger.
Svar på tråden Går det behålla graviditeten ändå?