• Anonym (Klister)

Går det behålla graviditeten ändå?

Vi har bestämt oss för att skiljas åt olika håll, han har kvar boebdet av barnen och jag flyttar till min hemkommun. Jag blir helgförälder.

Fått reda på att jag är gravid i vecka 13. Fått tid yill abort i v 16. En abort känns alldeles för svårt men funderar mycket om det går att behålla? Tänker på syskonen som finns. Har inte pratat med pappan för jag vet att han kommer aldrig gå med på det, han förstår inte vad en abort Så sent skulle innebära. Jag känner inte att vi kan fortsätta leva tillsammans för barnens skull.

Folk pratar kan jag stå ut med.

Någon annan i liknande sits? Råd och tankar?

• Svar på tråden Går det behålla graviditeten ändå?
  • Jemp

Att bli ensamstående förälder kan ju gå alldeles utmärkt, det finns det ju många. Tvivlar inte på att det såklart är tufft, men värt det om man vill.

Låter som att du vill behålla?

Vad innebär att pappan vägrar? Skulle föredra abort eller inte ta sig an barnet alls?

Har du det ordnat praktiskt med boende och ekonomi?

• Anonym (Klister)
    Jemp skrev 2019-04-22 15:16:11 följande:

Att bli ensamstående förälder kan ju gå alldeles utmärkt, det finns det ju många. Tvivlar inte på att det såklart är tufft, men värt det om man vill.

Låter som att du vill behålla?

Vad innebär att pappan vägrar? Skulle föredra abort eller inte ta sig an barnet alls?

Har du det ordnat praktiskt med boende och ekonomi?

Nej det har jag inte. Fått något tillfälligt. Sökt studier och väntat på besked från CSN och skolan.

Han skulle vägra jag bor själv med barnet.

Skulle tycka jag skadar de andra barnen.

Att det finns inte att vi kan ha fler barn i denna situation.

Kommet bli ovänner.

Han vill inte ha fler, dels därför vi gick isär.

Träffa barnet skulle han bli tvungen för att syskon finns.
  • viseversa

Vet han om att du är gravid? OM han inte ville ha flera barn varför tog han inte ansvar för sitt eget skydd då? En abort i v 16 är tungt. Du kommer få föda fram barnet och det kan vara vid liv när hen kommer ut. Bara du är beredd på det. Och jag hoppas att om han ser så lätt på detta så är han också med under hela aborten?

• Anonym (Klister)
    viseversa skrev 2019-04-22 15:46:02 följande:

Vet han om att du är gravid? OM han inte ville ha flera barn varför tog han inte ansvar för sitt eget skydd då? En abort i v 16 är tungt. Du kommer få föda fram barnet och det kan vara vid liv när hen kommer ut. Bara du är beredd på det. Och jag hoppas att om han ser så lätt på detta så är han också med under hela aborten?

Nej har inte sagt något innan jag vet mer vad jag vill och säker jag inte skadar syskonen.

Jo har fått information.
  • viseversa
    Anonym (Klister) skrev 2019-04-22 15:58:49 följande:
    Nej har inte sagt något innan jag vet mer vad jag vill och säker jag inte skadar syskonen.

Jo har fått information.
    Vill du inte göra abort gör du såklart inte det. En av få fördelar man har som kvinna. Man måste inte genomgå en abort oavsett vad mannen anser. Du har alltid sista valet. Jag hade inte gjort abort i v 16 aldrig i livet.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Klister) skrev 2019-04-22 15:41:54 följande:

Nej det har jag inte. Fått något tillfälligt. Sökt studier och väntat på besked från CSN och skolan.

Han skulle vägra jag bor själv med barnet.

Skulle tycka jag skadar de andra barnen.

Att det finns inte att vi kan ha fler barn i denna situation.

Kommet bli ovänner.

Han vill inte ha fler, dels därför vi gick isär.

Träffa barnet skulle han bli tvungen för att syskon finns.

Var och en för sig själv. Ville han absolut inte ha barn så borde han ha skyddat sig. Du måste göra det som är bäst för dig precis som han är ansvarig att göra det som är bäst för honom.

Har du ekonomin och orken att ta hand om barn på egen hand? Hur skulle barnets relation med pappan bli?
  • Anonym (Kluven)

Själv hade jag inte valt en så sen abort om inte det verkligen fanns tungt vägande skäl. Dina befintliga barn situation skulle kunna vara en sån. Jag har svårt att se hur de inte skulle kunna känna sig bortglömda av en förälder som inte vill/kan ha dem på halvtid, men väljer att ha ett annat barn på heltid.

Hur tänker du kring den typen av frågor från barnen?

Om jag var i din situation skulle jag nog överväga att tänka om vad gäller befintliga barns boende, behålla graviditeten och kämpat för varannan vecka med de andra och öppnat upp för växelvis boende i framtiden även för det yngsta barnet. Att göra skillnad på sina barn, speciellt helsyskon, kan aldrig leda till något bra.

• viseversa
    Anonym (Kluven) skrev 2019-04-22 17:04:11 följande:
    Själv hade jag inte valt en så sen abort om inte det verkligen fanns tungt vägande skäl. Dina befintliga barn situation skulle kunna vara en sån. Jag har svårt att se hur de inte skulle kunna känna sig bortglömda av en förälder som inte vill/kan ha dem på halvtid, men väljer att ha ett annat barn på heltid.
    Hur tänker du kring den typen av frågor från barnen?
    Om jag var i din situation skulle jag nog överväga att tänka om vad gäller befintliga barns boende, behålla graviditeten och kämpat för varannan vecka med de andra och öppnat upp för växelvis boende i framtiden även för det yngsta barnet. Att göra skillnad på sina barn, speciellt helsyskon, kan aldrig leda till något bra.
    Håller med. Varför kan dui inte ha dina barn mer ts? Vill du inte ha dom eller vad är det frågan om?
  • Anonym (Klister)
    viseversa skrev 2019-04-22 17:37:30 följande:

Håller med. Varför kan dui inte ha dina barn mer ts? Vill du inte ha dom eller vad är det frågan om?

Jag kommer bo i en annan kommun och han vägrar ge mig barnens boende så vi kom överens om att jag har dem på helgerna och på lov.

Jag ville inte bo kvar bara för barnens skull, skulle må dåligt utan socialt gemenskap och bli en dålig förälder.

Kändes som det bästa alternativet.

Nu känns det bara tungt, känner också som så att barnen kommer reagera jag väljer mig själv och nya syskonet fast det inte är så. Jag vill inte byta skola och kamrater till barnen och pappan vägrar flytta. Jag har försökt i flera år att få till ett liv här och han lovade även mig vi skulle flytta om jag inte mådde bra men det struntade han i och det bidrog till att vi gick isär.
  • Anonym (Sigrid)

Självklart kan du behålla om du inte vill göra abort. Det valet är ju helt och hållet ditt, oavsett vad pappan vill.

Svar på tråden Går det behålla graviditeten ändå?