• hannaej

Vara surrogatmamma

Att vara surrogatmamma - är det någon som funderat på det? Eller till och med har varit det?

Vi skulle önska att kunna få ett barn till, ett syskon till vår son, men det går inte av medicinska skäl. Hade såklart mest hoppats på den osannolika turen att någon här svarar att den gärna skulle vilja vara surrogatmamma ???? Men är även intresserad av om det finns någon som varit det och vill dela med sig av sina erfarenheter.

Vänligen, jag önskar inga tips kring andra sätt att bli förälder, inte heller inlägg kring om det är rätt eller fel med surrogat, eller inlägg kring tips på surrogat i annat land. Tack ?

• Svar på tråden Vara surrogatmamma
  • hannaej

Skrollan94 Tack för ditt svar! Jag känner till hur det går till om man gör det i Sverige. Tycker det är jättefint av dig att erbjuda det här till din vän. Det här gör mig nyfiken kring vad det är som gör att du skulle göra det till din vän men inte andra. Är det för att du ändå känner att det skulle vara en stor påfrestning och uppoffring för dig och därför vill göra det enbart för någon som betyder mycket för dig? Eller handlar det om att få möjlighet att se barnet växa upp? Eller annat? Är bara nyfiken, du behöver inte svara om du inte vill.

• hannaej

Mrkh-syster förstår att det skulle vara svårt då du behöver använda egna ägg i så fall, inte självklart att man tycker att det känns bra.

• hannaej

Anonym (-) Vet du, förr när jag inte visste att vi inte kunde få fler barn tänkte jag som du, att jag skulle kunna vara surrogat, men inte med egna ägg. Tycker att det är tråkigt att den möjligheten inte finns i Sverige.

Louisa 83 - tack för tips! Ska kolla in länken. Är dock egentligen inte öppen för surrogat utomlands, känner mig inte trygg i att jag kan lita på att kvinnan mår bra i det. Känns som att man förlorar kontrollen, jämfört med om man skulle komma överens med en person här i Sverige om det (alltså pga att det i så fall blir en privat överenskommelse här i sverige och man kan prata med varandra innan om hur man ser på saker osv).

• hannaej

Louisa83 tack för info, jätteintressant att känna till!

Är det någon som har någon idé kring hur man kan hitta en vänlig person som vill vara surrogatmamma bara så är allt löst ;)

• hannaej
    Anonym (Anonym) skrev 2019-04-28 13:54:31 följande:

Det finns en svensk surrogatförmedling har jag sett. Googla så hittar du.

Alltså en förening där det är svenska personer som blir surrogatmamma? Hur hittar jag den i så fall? Har bara sett svenska företag, där det ändå handlar om surrogatmamma från annat land.
Svar på tråden Vara surrogatmamma