• vcent

Är der okej att ge barn svagdricka?

Är lite intresserad av era åsikter kring att ge barn svagdricka. När mina föräldrar var barn på 70-talet så drack de svagdricka för jämntanen till maten hemma och det var det bästa de visste. Men det är ju faktiskt alkohol i denna dryck! Det brukar ligga på ca 2,1% som i lättöl.

I sverige finns ingen lagstadgad åldersgräns för drycker upp till och med 2,25% vilket betyder att en 7-åring kan gå och köpa tex lättöl och 2,25% cider på ica och coop, men frågan är om ni som föräldrar tycker detta är okej?

Jag fick inte ens dricka sådant innan jag fyllde 18 för mina föräldrar, dock fick jag dricka alkoholfritt vin.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är der okej att ge barn svagdricka?
  • Meriall

Vanlig svagdricka ligger väl på under 1% tror jag fast det finns de med mer.

Apelsinjuice har väl också upp till 1%?

Över 1,2% måste märkas tror jag. Jag skulle inte ge ngt till ett barn som är märkt att det innehåller alkohol.

Juice och typ alkoholfritt vin är okej.

• vcent
    Meriall skrev 2019-04-24 18:10:29 följande:

Vanlig svagdricka ligger väl på under 1% tror jag fast det finns de med mer.

Apelsinjuice har väl också upp till 1%?

Över 1,2% måste märkas tror jag. Jag skulle inte ge ngt till ett barn som är märkt att det innehåller alkohol.

Juice och typ alkoholfritt vin är okej.

Jag har aldrig hittat svagdricka som är under 2% å det mina föräldrar drack som barn låg på ca 2% det med.

Min tanke är ju lite att eftersom vem som helst oavsätt ålder kan köpa det så får ju barn dricka det... å eftersom de kan köpa det själva så är det ju svårt att ha koll på när barnen är i ålder att hänga på stan eller vara ensam hemma etc...
  • BurningDiamond

Jag köpte herrljunga cider i flak (glasflaskor på 75 cl vill jag minnas) när jag gick på mellanstadiet. Drack nog en eller två flaskor varje helg. Var väl några år äldre, men ändå. Vill också minnas att det erbjöds svagdricka i skolan ett par ggr per år.

• vcent
    BurningDiamond skrev 2019-04-24 22:47:29 följande:

Jag köpte herrljunga cider i flak (glasflaskor på 75 cl vill jag minnas) när jag gick på mellanstadiet. Drack nog en eller två flaskor varje helg. Var väl några år äldre, men ändå. Vill också minnas att det erbjöds svagdricka i skolan ett par ggr per år.

Nej men precis! Hade en del kompisar i mellanstadiet som köpte lättöl och cider själva i butiken.

Å på en del gymnasieskolor finns det även tillgängligt i matsalen. Å nu blomstrar ju marknaden med alkoholfritt också vilket också finns i matsalar. Visserligen är man ju 15-19 år när man är på gymnasiet så det är ju inte samma sak som att ge en femåring ett glas svagdricka, å dessutom så har många av gymnasieungdomarna redan supit sig redlösa flertalet gånger sedan 12-13-årsåldern...

Har en annan kompis som inte visste att det var lagligt att köpa lättöl och sånt när man var under 18 år förns han var 18 själv... han gick nämligen direkt till ca och köpte en..... lättöl!! Och sen kom han tillbaka till parken vi hängde vid å skröt om att han hade fyllt 18 först av oss och kunde köpa lättöl... sen gick en annan kompis också iväg, den yngsta av oss tillome, och köpte en lättöl han med XD
  • Grande Rock

Svagdricka var traditionsenlig juldricka hemma när jag var liten, köptes på damejeanne och serverades ur tillbringare. Även vi barn drack av detta.

Har inte druckit svagdricka på många år nu, men det lär väl inte vara farligare nu än då.

Att tro är att inte veta
  • vcent

För länge sedan var det även vanligt att barn drack vin och öl etc... då man inte hade dricksvatten... då pratar vi ju visserligen om kanske minst 200+ år sedan.

Svar på tråden Är der okej att ge barn svagdricka?